План БДП-а за 2023: "Идиот", "Лаж", "Прафауст", "Будућност"...

БЕОГРАД: Дирекција Београдског драмског позоришта је представила чак 13 нових пројеката које ће реализовати током наредне 2023. године, што је свакако нови рекорд овог Театра на Крсту које по продуктивности доминира сценама престонице.
d
Фото: Tanjug (Jadranka Ilić)

Управник Југ Радивојевић у сусрету са медијима у фоајеу БДП-а осврнуо се на протеклу календарску годину 2022. и истакао да су успели да доведу једног од највећих редитеља данашњице -Франка Касторфа за грандиозан спектакл "Божанствена комедија" у трајању од пет сати за Велику сцену "Оливера и Раде Марковић".

Осим тога, Радивојевић је навео да су одавно увели праксу да им репертоар излази три месеца унапред, онда су постигли да то буде и пет месеци, а сада им је нови изазов – репертоар ће бити спреман за - целу наредну годину.

Први човек БДП-а је открио да су имали 250 изведених представа у самој кући, 60 гостовања по Србији, барем 50 путовања у иностранство, и све то у години за нама, а успевали су чак да једне вечери играју три представе истовремено на све три сцене – Велика, мала и БДП Арена.

Нова сезона ће имати у фокусу тему – будућност и све оно што нас окружује. Определили смо се за сценска читања романа у наредном периоду, од Достојевског, Орвела до Феранте, и то дубоко загледани у будућност, најавио је Југ Радивојевић.

Тако ће хрватски редитељ Ивица Буљан заокружити претходну сезону новим читањем романа "Идиот" Фјодора Михајловича Достојевског, који је био најављен крајем 2021, и сада ће премијера коначно бити одржана 20. фебруара на Дан БДП- а. Планирана је и отворена генерална проба, претпремијера - 30. децембра на Великој сцени "Оливера и Раде Марковић"

Драматизацију антологијског руског класика написао је књижевник Владимир Табашевић, који је адаптирао свој роман "Тихо тече Мисисипи" управо са овим редитељем за продукцију БДП 2021. године.

Буљан је ономад капитално дело "Идот" дефинисао као "велика енциклопедија интелекта, емоција и филозофије" и биће посвета независним америчким редитељима као што су - Гас ван Сант и Лери Кларк.

Сада је рекао да су у пролонгираном процесу рада на пројекту изнова читали роман од почетка до краја, и направили савремено "читање” на сцени, кроз сва поглавља тог дела"

Улоге тумаче: Мирјана Карановић, Лука Грбић, Недим Незировић, Јана Милосављевић, Миодраг Крстовић, Бојана Стојковић, Ива Илинчић, Весна Чипчић, Милан Зарић, Тамара Алексић, Александар Јовановић Меда, Милош Петровић Тројпец, Милан Колак, Никола Малбаша.

Мирјана Карановић је изјавила да је желела да ради са Ивицом Буљаном одавно, јер је његово позориште веома интригира, и сваки пут када је гледала његове представе, желела је да буде тамо у тој чаролији.

Други разлог зашто ме радује рад на комаду "Идиот" јесте феноменална екипа младих глумаца, што ми је сјајно искуство да сарађујемо. Срећом овде немам толико велику и захтевну улогу, тако да сам са уживањем могла да мирно пратим како они граде своје ликове, рекла је Карановић.

Млади талентовани глумац Лука Грбић представиће нам се као кнез Мишкин, а иначе је најангажованији глумац БДП-а 2022. године ("Антигона", "Јенки Рос", "Заљубљени Шекспир").

Весна Чипчић је остварила већ жељу да ради са хрватским колегом на драми "Тихо тече Мисисипи", и како каже “са њим је увек задовољство, једно ново путовање и истраживање за глумца”, а сада јој је права посластица да коначно први пут у каријери коначно игра и код Достојевског.

Врло брзо након "Идиота" ће изаћи 24. фебруара и римејк хит комедије "Не играј на Енглезе" према тексту Владимира Ђурђевића, који поново режира Сташа Копривица, а представа ће бити посвећена прерано преминулом Марку Живићу.

Сада ће нове улоге три спортска кладионичара играти Александар Радојичић (улога коју је имао Живић), Марко Гверо и Андрија Кузмановић, као нови вид комада одиграног преко 250 пута од 2017. године, где су глумили још Иван Томић и Даниел Сич.

Филмски, а од скоро и позоришни редитељј Никола Љуца (“Смрт и девојка”, Битеф театар), првог априла ће имати премијеру комада "Лаж" француског писаца Флоријана Зелера, где ће игати следећи квартет: Милош Биковић, Тамара Крцуновић, Јелисавета Орашанин и Миодраг Радоњић.

Аутор Зелер је увелико и у свету популаран по својим филмованим комадима "Отац" и "Син" у својој режији, а овај други наслов се игра у Атељеу 212, те Љуца каже да му је он један од омиљених аутора данашњице, који пише интригантне и провокативне комаде за Вест Енд (Лондон) и Бродвеј (Њујорк).

Тамара Крцуновић је изјавила да је открила писца пре скоро 20 година, од тада је прочитала све што је написао и драго јој је да је његов успех растао и постао је толико афирмисан у свету.

Јелисавета Орашанин је срећна што се након пуних пет година коначно враћа позоришту, које јој је недостајало, јер живи у Америци, и радује се што је њено матично позоириште БДП у међувремену толико “порасло и изградило се” са успесима.

Милош Биковић је анализирао да комад "Лаж" почиње као комедија, и да се добрим делом тако и третира, а онда изненада, сасвим неочекивано прераста у други жанр - веома озбиљну драму.

Комад говори о томе колико је човек способан да буде искрен, истинит, да буде све оно што тражи или очекује од других. Ово је тема на микроплану, али и онда на макроплану. У питању је, како бих дефинисао – озбиљна комедија. Није трагикомедија, јер ипак нема трагичне последице, описао је Биковић драму, која ће се током априла и октобра 2023. играти нон стоп, у пакету, свако или свако друго вече.

Још један пројекат који се пролонгирао од 2022. јесте "Прафауст" Јохана Волфганга Гетеа, у режији Бориса Лијешевића, који се искрено нада да ће овог пута успети да реализују представу у овој сезони – 23. јуна.

Губитак вере у живот, себе, науку, Бога, образовање, о свему томе је овај комад настао пре “Фауста” којег знамо. Присутна је жеља да се човек врати натраг и почне све испочетка, што није могуће, описао је укратко Лијешевић свој нови изазов, након успеха са представом "Читач" у БДП-у.

Носилац главне улоге у "Прафаусту" - Светозар Цветковић се надовезао да је овај комад била прва верзија Гетеовог "Фауста" и да су ових годину дана од када су најавили пројекат, и нису се ускладили никако са обавезама, имали времена да поново читају и простудирају текст.

Цветковић је подсетио да је са Лијешевићем реализовао неке њему веома драге и значајне представе ("Елијахова столица", "Чаробњак", "Пети парк", "Пијани"), те се нада да ће и ова имати успеха.

Играју још – Озрен Грабарић, Иван Томић, Даниел Сич, Иван Зарић, Ива Иинчић, Станислава Николић.

Након Гетеа следи Џорж Орвел и антологијски роман “1984” о тоталитаризму и диктатури, који ће за премијеру 16. септембра на Великој сцени режирати шпанска уметница Алија Луке.

Глумац Павле Пекић се подсетио када су се у мају редитељка и он упознали у БДП-у након извођења комада "Сумрак богова" по филму Лукина Висконтија, да су дуго причали о представи коју она није могла да разуме јер не говори српски, и ту је видео колико је она аналитична, радознала, интригантна ауторка.

Алија Луке родом из Барселоне живи и ради у Немачкој, тако да има запажене успехе широм ове земље. У новој верзији “1984” играће још – Љубинка Кларић, Нада Мацанковић, Наташа Марковић, Паулина Манов, Љубомир Булајић, Мики Дамјановић, Иван Заблаћански, Амар Ћоровић, Стефан Радоњић и Стојан Ђорђевић.

Словеначки редитељ Себастијан Хорват након успеха са делом “Цемент Београд” (Гран При “Мира Траиловић” на 54/55. БИТЕФ-у), поново је у БДП-у и реализоваће за 29. септембар - "Лажљиви живот одраслих", први пут у Србији драматизацију неког романа популарне италијанске књјижевнице Елене Феранте (“Моја генијална пријатељица”).

У представи ће играти само глумице, и то њих чак 20, где предњачи Исидора Симијоновић, која каже да је "Хорват веома осећајан, суптилан, пажљив редитељ", тако да је занима како ће успети да прочита овај роман на сцени.

Словеначки редитељ Жига Дивјак имаће 15. децембра наредне године премијеру свог ауторског пројекта “Будућност” који најављује као футуристички спектакл.

Будућа представа је базирана већим делом као инспирација на роман "Министарство будућности" Ким Стенли Робинсон, те говори о еколошкој катастрофи, о томе шта нас чека у будућности, јер свет око нас је стално у борби за преживљавање, а испада да само најјачи опстају, како је оценио Дивјак.

Подсетимо, словеначки уметник је недавно гостовао на 56. БИТЕФ-у са представом "Кризе" која је и затворила фестивал као светска премијера, а негде је имала сличну тематику и концепт као "Будућност" који се реализује у копродукцији са позориштем Местно гледалишче љубљанско из Љубљане.

Играће словеначки и српски глумци – Милена Васић, Исидора Симијоновић, Бојана Стојковић, Александар Радојичић, Јана Зупанчић, Лара Волф, Бернард Оман, Матеј Пуц, Примож Примат, и други.

За сам крај 2023. године биће изведен “Швејк” Јарослава Хашека – 28. децембра, у режији Вељка Мићуновића и драматизацији Кате Ђармати.

У новом руку "Доживљаји доброг војника Швејка у светском рату" овде представљају пети наставак романа који чешки писац Хашек није стигао да заврши услед нагле смрти 1923, а планирао је да буде серијал из шест књига.

Улоге ће играти: Озрен Грабарић, Андрија Кузмановић, Амар Ћоровић, Јово Максић, Иван Заблаћански, Мирјана Карановић, Милош Лазаров, Вања Ненадић, Дуња Стојановић, Ива Илинчић, Марија Пикић, Ивана Николић.

Осим наведених 8 комада, изгледа да се дефинитивно одустало од започетог пројекта “Три сестре и Галеб” према Антону П. Чехову, у режији Хариса Пашовића, чија је премијера требало да буде 17. децембра, али тог наслова нигде више нема у плану ни за 2023.

Такође, БДП ће изаћи у сусрет младим ауторима драматурзима и редитељима и реализоваће се пет представа у пројекту “Нови гласови”, као дебитантска дела тек завршених студената са ФДУ.

Осим режисера и драмских писаца, ти пројекти ће окупити и нове младе глумце, композиторе, сценографе, костимографе, те је у плану да представе остану на редовном репертоару БДП-а.

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести