У Суботици од  вечерас до 29. новембра ново издање фестивала Дезире

„Истор-и-ја“ био би слободан превод слогана „The History and You“ новог издања Међународног/ регионалног фестивала савременог позоришта „Дезире“, у организацији Позоришта „Деже Костолањи“, у Суботици.
д
Фото: А. Јовановић

Најављен од 19. до 29. новембра, „Дезире“ ове године има веома богат програм, који чине представе, концерти, разговори, предавање, радионице...

Фестивал ће вечерас бити отворен представом „Омма“ Јожефа Нађа (Атеље 3+1, Париз), у којој је окупио групу од осам плесача пореклом из Малија, Сенегала, Обале Слоноваче, Буркине Фасо, Конга Бразавила и Демократске Републике Конго. „Омма“ се враћа на корене плеса, покрет као суштину, а свемир као хоризонт која покушава демонстрирати хипотезу Јожефа Нађа: плес је рођен заједно с човечанством. Овај нови кореографски комад истражује још нешто битно - нашу способност гледања онога што је испред нас како бисмо могли боље виђети што се налази дубоко у нама. Старогрчко значење речи „омма“ тако сјаји новом светлошћу: „око“, али и „оно што се види или гледа“, наводи се у програмском каталогу Фестивала.

Друга гостујућа представа биће „Блудни дани куратог Yонија“ коју је, по роману Филипа Грујића, драматизовао Димитрије Коканов, а режирала Јована Томић у  Ујвидеки синхазу.

„Саундтрек за филм који није снимљен“ је радио-представа Краља Чачка и Нине Бајсић, у продукцији Радио театра из Загреба. Њена специфичност у је у томе што представља музичко-поетски стреет мовие, како наводе аутори. Конкретније, „Саундтрек за филм који није снимљен“ се састоји од поетских, прозних и музичких записа насталих као дијалошка размена током зиме и пролећа 2020/21. између загребачке песникиње, кантауторице и драматуршкиње Нине Бајсић и београдског песника, кантаутора и сликара Ненада Марића (Краљ Чачка).

Поред радио-представе, публика овогодишњег „Дезиреа“ ће моћи да види и један „информанс“ назван „Финализам: Постгравити арт“ Драгана Живадинова, Дуње Зупанчић и Грегора Месеца.

Ле Белле Меуниере – Ла Поетиљуе дес Сигнес из Француске у Суботицу долазе да представе „Вивисекцију креденца“ Рафаела Котена, Пјера Менијеа, Маргерит Борда. У комбинацији играча и кореографа, глумца и редитеља, сценографкиње и визуелне уметнице, створен је перформанс о деструкцији, са жељом да скрше, раскомадају оно што спутава, да представе дубоку насилност и истовремено олакшање садржане у чину ослобађања од онога што оптерећује.

Затим следи гостовање Позоришта „Атриум“ из Будимпеште, које ће извести представу „Мртва трка“ Бенедека Тота, у режији Матеа Ковача. „Промена је најједноставнија ствар на свету: не помераш се док онај други не додирне прстом о зид. Ви сте један непрекидни покрет. Овај непрекидни покрет представља дело Бенедека Тота, у којем млади ликови једним великим залетом урањају у дубине из којих могу да искобељају само ако једни друге потисну. Какве приче и судбине се крију иза једне медаље? Кога заклањају док поносно стоје на победничком постољу? Ко су наша деца? Ови млади нас неодољиво увлаче у причу. Заједно тонемо у тишину, у равнодушност, док они певуше Стаyин’ Аливе из Мадагаскара.“, наводи се у програмској књижици.

- Мила се родила у Швајцарској, добро се интегрисала и започела успешну каријеру. Чинило се да је заборавила своје детињство. Једног дана добија пошиљку која јој окреће живот наглавачке. Ускоро започиње путовање које се претвара у потрагу кроз Балкан. Мила се пита шта јој је учинило живот таквим каквим је и шта јој је у животу заиста важно – сиже је представе „Двоструки живот“ Даниеле Јањић, у режији Мајке Лекс, која на „Дезире“ долази из Берна (Швајцарска), али као копродукција тамошњег Театра „Шлахтхаус“, циришког „Винкелвизе“, „Кендра мултимедиа“ из Приштине и „Деже Костолањи“ из Суботице. Представа је настала као део пројекта „Албанци, Мађари, Срби, Швајцарци и неки други ситни детаљи ИЛИ: Где је дом?“, који финансира „Про Хелвеција“.

Народно позориште Битољ извешће представу „Хисторy оф Мотхерфуцкерс“ Андраша Урбана, по мотивима трагедије „Кориолан“ Вилијама Шекспира. Драматуршкиња Ведрана Божиновић која је са Урбаном и Иреном Поповић Драговић такорећи прекомпоновала Шекспира, каже: „Кориолан је прича о демократији и држави. О рођењу државе која користи закон како би ставила појединца изван закона. Трагедија Кориолана је и трагедија човека, али и трагедија целог друштва, трагедија народа. Којег уједињује само и увек постојање извањског непријатеља. И ништа друго.“

Академско позориште „Промена“ из Новог Сада, изненађење недавно завршеног Фестивала без превода у Ужицу, извешће награђивану представу „Три зиме“ Тене Штивичић, у режији Јасне Ђуричић. Иако настала као дипломски рад студената глуме у класи професорке која је представу и режирала, „Три зиме“ очигледно има већ потврђене квалитете.

„Седам страхова“ Селведина Авдића, у режији Селме Спахић, представа је Босанског народног позоришта Зеница. Бесим, главни јунак представе, губи осећај за властиту стварност која се полако распада, откривајући неку нову, коју настањују друга бића и у којој време и простор имају властиту логику. Стварност у којој је све могуће. Свет Селведина Авдића, између осталог, критичари описују као свет који следи сопствену кошмарну логику живота у послератној Босни.

У завршници предстојећег Фестивала савременог позоришта „Дезире“ у Суботици, наступиће Позоришта „Група“ и „Трико циркус“ из Загреба, са представом „Мистеро буфо“ Дарија Фоа, у режији Лија Делонга. „Мистеро буфо“ криком позива да станемо на даске и дамо интелигентни комични облик општем бесу „малог човека“. Док наше постојање на овом планету издише, политичко-индустријско-војна олигархија наставља бацати димне заставе не би ли масама одвукла пажњу. Но, дижу се гласови, а глас Дариа Фоа као и увек оштар је попут бритве. Кроз његов карневал можемо изнова дефинисати статус кво, појам поретка, жртве, дефиницију глумца, те од чега је саздана публика, каже се у најави.

Пред сам крај, у недељу, 28. новембра, на програму је, испоставиће се, последња представа коју је режирао Игор Вук Торбица, „Страх – једна топла људска прича“ Народног позоришта из Пирота. Ауторски пројекат Игора Вука Торбице, инспирисан драмским текстовима Франца Ксавера Креца, једна је од најнеобичнијих и највреднијих представа виђених последњих година.


Концерти уживо

Од концерата на које је навикла, публика „Дезиреа“ ће моћи оно чега због короне дуго није било, уживо да слуша „Широм“, словеначки акустични авант-фолк експериментални састав, импровизацијски музички перформанс дуа Фил Минтон – Силард Мезеи и „мали омладински оркестар Етне“ са Сицилије, назван „Јакаранда“. Овај оркестар долази у Суботицу у оквиру пројекта „Тремоло“ који подржава програм „Креативна Европа“.


- Ми смо се у овој нашој представи Пиротског позоришта, кроз делове Кроетзових текстова хтели осврнути на наш данашњи тренутак, на наше сада и овде. Ипак, не кроз пуко упризорење самих Крецових текстова, него узимајући њихове делове и стварајучи сасвим нову целину. Сударили смо његов материјал са премислима магичног реализма, настојали смо представу одвести у нешто што би представљало пре свега ГРОТЕСКУ, која уме да насмеје али на послетку ипак води у неугоду. Једнако смо тако покушали пре свега да свему томе дамо обрисе неке врсте друштвене алегорије о страху и нашој граданској непомичности у ситуацији у којој смо се сви некако нашли, у коју смо некако склизнули – рекао је прошле године трагично преминули Игор Вук Торбица.

И три представе за финале овогодишњег „Дезиреа“: „Кретање“ Димитрија Коканова, у режији Јоване Томић (Битеф театар), „Мефисто“ Андраша Урбана, по роману Клауса Мана (Културна бригада/ Атријум, Будимпешта), „Амбер“ Адријена Хода (Ходворкс, Будимпешта).

И. Бурић

 

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести