Научници код слепог миша пронашли још један сој корона вирусa

КАНБЕРА: Најновија истраживања указују на то да је вирус ковид-19 највероватније еволуирао природним путем, односно кренуо од слепог миша па прешао на друге животиње све док није развио потребне мутације за прелазак на човека и покретање глобалне пандемије.
t

Научници су у најновијем истраживању подржали ову хипотезу проналаском још једне врсте корона вируса код слепог миша и уочавањем специфичних мутација које умећу генетски материјал у вирусни геном, пише аустралијски магазина "Сајенс алерт".

Такве мутације, како се наводи, показују да овакве промене у геному, где долази до еволуције вируса, врло лако могу настати природним путем.

"Од када се појавио ковид-19, постојале су разне спекулације о томе да је тај вирус створен у лабораторији", рекао је микробиолог Вајфенг Ши са универзитета Шандонг Фирст Медицал.

"Конкретно, неки су казали како умеци на S1/S2 делују врло необично и да се можда ради о лабораторијској манипулацији. Наш рад врло јасно показује како се овакве промене одвијају у дивљини, природним путем", рекао је он.

Новооткривени сој корона вируса, који је тим назвао RmYN02, идентификован је у другој половини 2019. године током анализе 302 узорка узетих с 227 слепих мишева који живе у провинцији Јунан у Кини, а научници су након проучавања узорака открили два готово комплетна нова генома корона вируса.

RmYN01 се слабо подударао с корона вирусом који је узрок тренутне пандемије, али то није био случај са RmYN02, који 93,3 одсто свог генома дели с вирусом SARS-CoV-2.

Што се тиче процеса уметања, RmYN02 садржи уметке аминокиселина на мјесту на којем се састају двије пођединице С1 и С2. SARS-CoV-2 такођер има уметке на С1 и С2. Мада се не ради о истим аминокиселинама, ови умеци показују да до процеса уметања може доћи природним путем.

Упркос многим сличностима ова два коронавируса, не значи да је РмYН02 директни предак корона вируса који је узроковао тренутну глобалну пандемију, посебно ако се узме у обзир да се у важном гену за везање рецептора подударају у само 61,3 одсто.

Међутим, проналажење нових генома корона вируса и даље је врло важно јер може открити како се вирус SARS-CoV-2 развио у оно што је данас, преноси портал Index.

"Наша студија је поново потврдила да су слепи мишеви, посебно они рода Рхинолопхидае важни природни резервоари корона вируса и да се у њима налазе, колико нам је до сада познато, најближи рођаци вируса SARS-CoV-2.

До сада је вирусу који узрокује covid-19 најсличнији корона вирус RaTG13, такође пронађен код слепог миша, с којим се подудара у 96,1 одсто RNK.