clear sky
34°C
03.07.2025.
Нови Сад
eur
117.164
usd
99.3168
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

СТРАНИЦЕ КОЈЕ СУ ОБЛИКОВАЛЕ СУДБИНУ Трагична прича о првој графичарки Суботице

03.07.2025. 10:48 11:05
Пише:
Извор:
Дневник / С.И.
комбо
Фото: Светалана Коловић / Градски музеј Суботица

Четири броја енглеског часописа "The Студио" из 1913. и 1914. године чувају се у Градском музеју Суботица као сведочанство о талентованој уметници чија је животна прича прекинута у најцрњем периоду европске историје.

У тишини музејске библиотеке Градског музеја Суботица, између редова књига и часописа, крије се прича која спаја уметност и трагедију, наду и страхоте рата. Четири увезана броја престижног енглеског часописа "The Студио" са потписом Кларе Гереб представљају много више од обичних публикација - они су последњи трагови једне изузетне жене која је постала симбол изгубљеног талента.

Предмет месеца који говори о судбини

"Предмет месеца за јул су четири повезана броја енглеског часописа за уметност и примењену уметност 'The Студио', од октобра 1913. до јануара 1914. године", објашњава Изабела Папди, библиотекар Градског музеја Суботица. "Предмет се налази у фонду стручне библиотеке музеја, под инвентарским бројем 5718."

Оно што ове часописе чини посебним није само њихова реткост - у целој Србији постоји свега неколико примерака овог престижног лондонског часописа који је излазио од 1893. до 1964. године. Посебност им даје потпис њихове власнице: Кларе Гереб, прве примењене графичарке Суботице.

су
Фото: Светалана Коловић / Градски музеј Суботица

Прозор у свет уметности

Клара Гереб, рођена 21. јула 1897. године у Суботици, била је жена која је успела да се пробије у свет уметности када то није било уобичајено. Њена родна кућа у центру Суботице данас је дом Завичајне галерије др Винко Перчић - као да је сама судбина хтела да се уметност настави тамо где је све почело.

"Осам повезаних бројева овог часописа садрже својеручни потпис Кларе Гереб из периода од 1912. до 1914. Увезена годишта су пресвучена шареним текстилом са црвеним, зеленим и жутим лишћем, те хоризонталним црно-белим пругама у позадини - дезен је могла изабрати сама власница", додаје Папди.

За младу Клару, странице часописа "The Студио" представљале су прозор у свет европске уметности, инспирацију и водич кроз најновије токове креативности. Часопис је редовно доносио вести о изложбама у галеријама широм Европе и обрађивао теме из савременог сликарства и примењене уметности.

су
Фото: Светалана Коловић / Градски музеј Суботица

Иронија судбине

Посебно је дирљива чињеница да је управо у броју 247 из октобра 1913. године - једном од оних које је поседовала Клара - историчарка уметности Амелија Сара Леветус објавила детаљни приказ Државне мађарске краљевске школе за примењену уметност у Будимпешти.

"На десет страна је презентован историјат школе, програм наставе, одсеке, школарину, стипендије, наставнички кадар. То значи да је Клара Гереб могла да се информише о овој установи и њеном међународном значају управо из овог часописа", истиче библиотекар музеја.

Можда је управо читајући овај текст, млада Суботичанка донела одлуку да свој живот посвети уметности. Студирала је на тој школи од 1915. до 1919. године, када су историјска превирања прекинула њен боравак у Будимпешти.

Прекинути сан

Клара је наставила студије у Бечу, где је боравила до 1923. године. Вратила се у Суботицу као образована уметница, удала се 1927. за Лајоша Фењвеша, сувласника дневног листа "Bácsmegyei Наплó" и штампарије "Минерва". Чинило се да је живот коначно кренуо правим током.

Међутим, црни облаци су се поновно надвили над Европом. Године 1944, Клара је депортована у Аушвиц са своје двоје деце - петнаестогодишњом ћерком Естером и тринаестогодишњим сином Иштваном Јожефом. Ниједна од њих троје није преживела страхоте концентрационог логора.

Драгоцено сведочанство

"Изложба 'Мементо Клара Гереб (1897–1944)' је отворена у Градском музеју Суботица 16. маја 2014, већ на новом месту музеја, у згради у којој је живела уметница са супругом и децом. Сада се у тој згради налазе и неки од њених уметничких радова и личних предмета, као што су бројеви поменутог часописа", објашњава Папди.

су
Фото: Светалана Коловић / Градски музеј Суботица

Према електронском каталогу COBISS+, у Србији постоји још бројева часописа "The Studio" у библиотеци Архитекстонског факултета у Београду, четири броја у библиотеци Југословенске кинотеке у Београду и један број из 1913. у Библиотеци Матице српске из Новог Сада.

"Ниска заступљеност у наведеним домаћим библиотекама повећава значај бројева у библиотеци Градског музеја Суботица", закључује библиотекар.

Странице часописа "The Студио" које је некада листала Клара Гереб данас су више од историјских докумената - оне су сведочанство о сновима који се никада нису остварили, о талентима који су угашени, али и о снази сећања које одбија да допусти заборав.

Предмет месеца Градског музеја Суботица за јул 2025. године може се видети у стручној библиотеци музеја. Више информација о раду музеја и изложбама на званичној страници институције.

Пројекат „Жене Војводине које су писале историју“ реализује Дневник Војводина Пресс, а суфинасиран је из буџета Министарства информисања и телекоминијација. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.

Извор:
Дневник / С.И.
Пише:
Пошаљите коментар