ДНЕВНИК НА ЛИЦУ МЕСТА Одавде креће изградња Војвођанског осмеха;  200 километара брзе саобраћајнице „премостиће“ равницу

Најава коначног почетка радова на брзој саобраћајници која би требала да Војводини подари „осмех“, односно да споји гранични прелаз са Мађарском Бачки Брег са оним са Румунијом код Накова,односно Српске Црње, саобраћајницом профила полуатоупута обрадовала је засигрно све становнике Војводине, али с обзиром на чињеницу да би радови на овом великом инфраструктурном пројекту требало да започну управо од територије Сомбора, на чијем ободу се Бачки Брег и налази, највише је обрадовала управо житеље овог града и његове околине.
2
Фото: М. Миљеновић

Добре вести стигле су почетком недеље из Пекинга где је Министарство сабраћаја, инфраструктуре и грађевинарства потписало је комерцијални уговораи са кинеским компанијама за изградњу брзе саобраћајнице „Осмех Војводине”. Овај мотопут почиње на Бачком Брегу и иде преко Сомбора, Куле, Врбаса, Бечеја и Новог Бечеја, Кикинде и на крају до Српске Црње. Дужина тог пута биће 186 километара, плус додатак до Српске Црње, тако да то било  на крају 200 километара пута.

То ће бити веома важан пут који ће повезивати не само север Србије, већ и Мађарску и Румунију, због чега се очекује да буде веома прометан. Министар Горан Весић најавио је да ће радови на брзој сабраћајници почети у наредних месец дана и да су за првих 5,5 километара већ издате грађевинске дозволе.

Већ неколико деценија нема локалне власти која није најављивала у својим предизборним обећањима да ће Сомборце коначно спојити вишетрачним путем резервисаним искључиво за моторна возила са Коридором 10, како би се заобишла бројна насеља која постоје између Сомбора и Врбаса, код којег се налази прва интерконекција са аутопутем Суботица-Нови Сад – Београд.

Фото: М. Миљеновић

Пролазак кроз села и варошице је путовање до Новог Сада чинио и чини дуготрајним подухватом за који треба безмало два сата путовања, док ће се изградњом макар ове, прве фазе полуаутопута који је већ добио назив „Осмех Војводине“, од Сомбора до Новог Сада стизати за мање од 60 минута, што довољно говори о важности ове  саобраћајнице за путнике, али и за привреду целе Западне Бачке.


Труба и детелина

Деоница Врбас почиње на граници општина Кула/Врбас и завршава се на граници општине Врбас/Србобран. Предвиђају се 4 денивелисана укрштања – петље Врбас запад, Врбас север, Врбас исток и Врбас Е-75 (део у општини Врбас), од чега су Врбас исток и запад типа трубе, док су Врбас север и Е-75 типа пола детелине.


Локална самоуправа је, према незваничним вестима из сомборске Жупаније, на време обавила свој део посла везан за процес експропријације земљишта којом ће се пружати траса „Осмеха Војводине“, а приде се у синергији са надлежним покрајинским и републичким секретаријатима и министарствима крају приводи и велики посао завршетка неколико саобраћајница ниже категорије, које ће саобраћајно „прокрвити“ простор који је све до недавно био у својеврсном транспортном ћорсокаку. Наиме, не само да је отворен још један, додуше малогранични прелаз са Мађарском код села Ратсина, већ се и уз комплетну ревитализацију пута Апатин-Сомбор, чији се крај оличен у обнови моста преко Великог бачког канала на улазу у Сомбор очекује у наредних неколико седмица, ради се и на путу Купусина-Бачки Моноштор, што ће бити још једна алтернатива за путнике и транспорт робе из правца Апатина ка „Осмеху“.

Фото: Dnevnik.rs


Са прелаза одмах на мото-пут

Према планској документацији у коју је „Дневник“ имао увид, нова саобраћајница „Осмех Војводине“ почињаће непосредно после самог граничног прелаза Бачки Брег. На потезу од свега стотинак метара од првих кућа овог села до граничног прелаза биће изграђена кружна раскрсница, тако да ће путници бити у прилици да до Сомбора долазе или „Осмехом“ или пак да преко Колута и Бездана долазе до административног седишта Западне Бачке. Деоница 1, дужине од 22,7 километра,  почиње у зони планиране кружне раскрснице Бачки Брег на траси постојећег државног пута бр.15 и завршава се после планиране петље Сомбор. Техничком документацијом се предвиђа денивелисано укрштање типа ромб. Траса пута у овој деоници планирана је са преласком преко водотока Плазовић.


Ипак, можда и најобимнији посао је онај изградње потпуно новог пута од Стапара, села сомборског атара до Сивца, чији се крај такође назире, а који ће, поред Апатинаца и њихове привреде, бити кључан и за становнике и економију општине Оџаци.

Када је сам „Осмех Војводине“ у питању, његовом изградњом додатни бенефит Сомборци ће имати и у томе што ће се коначно решити и питање североисточне обилазнице око самог града, пројекта чија се реализација чека такође неколико деценија. Наиме, само са своје североисточне стране Сомбор нема обилазницу, па су због тога његове, не претерано широке улице и даље често преоптерећене камионским саобраћајем, што представља не само безбедносни, већ и економски и еколошки проблем за ову варош.

Фото: М. Миљеновић

Додатна корист добијања оваквог профила саобраћајнице као што је „Осмех Војводине“, огледаће се и у томе што се стварају услови за коначну прекатогоризацију самог граничног прелаза Бачки Брег, који је лимитиран када је у питању транзитни међународни теретни саобраћај, па је јасно због чега Сомборци са нестрпљењем ишчекују почетак радова на путу који ће са своје четири траке повезати крајњи северозапад са истоком Војводине.

Састојаће се од четири траке широке 3,5 метра , а највећа дозвољена брзина биће 100 километара на час. То значи да ће пут од свих ових шест градова и општина ка Новом Саду, и обрнуто, бити знатно убрзан. Од Новог Сада до Сомбора моћи ћете за око сат времена уместо досадашњих више од сат и по. Пут до Кикинде биће скраћен за око двадесетак минута, па ће од Новог Сада ка Кикинди бити брже преко Србобрана и нове саобраћајнице, него преко Зрењанина. Сада је за тај пут потребно више од 90 минута. Сомбор и Кикинда сада ће бити удаљени само 90 минута вожње новом саобраћајницом, док је до сада најбржи пут био преко Бачке Тополе и Сенте, за шта је требало издвојити више од два сата.

Фото: М. Миљеновић

Укупна површина обухвата просторног плана је 11.273,42 хектара. Покрајински секретаријат за урбанизам и заштиту животне средине објавио је у Службеном листу АПВ Просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора државног пута 1.Б реда гранични прелаз са Мађарском (Бачки Брег)-Сомбор-Кула-Врбас-Србобран-Бечеј-Кикинда-гранични прелаз са Румунијом (Наково). Коридор мотопута Сомбор-Кикинда, почиње од површинске кружне раскрснице непосредно након граничног прелаза Бачки Брег, док се завршава у зони Града Кикинде, на површинској кружној раскрсници - излазу ка насељу Наково и граничног прелаза Наково. Очигледно, овај сегмент ће ићи на дораду, где ће се крак код Кикинде одвајати ка југоистоку, односно Српској Црњи. На коридору мотопута је планирана изградња 11 петљи и 12 површинских раскрсница, како би се повезао са околним насељима и путном мрежом нижег ранга. Коридор мотопута Сомбор-Кикинда је подељен на два сектора и осам деоница.

Текст и фото:

Милић Миљеновић

 

Траса коридора

Према тренутно расположивој планској документацији, пут ће водити од граничног прелаза Бачки Брег, до обилазнице око Сомбора па даље ка Кљајићеву, те ће проћи тик уз Сивац, Црвенку, Врбас и Србобран са северне стране ових насеља, уз изградњу одговарајућих саобраћајница за приступ овом коридору. Деоница пута поред Врбаса пролази недалеко од болнице у Виноградима и наставља даље ка недавно ревитализованом путу Врбас-Србобран, који ће постати саставни део нове саобраћајнице, укључујући и постојећи надвожњак на аутопуту Е-75.

Фото: М. Миљеновић

Нешто пре Србобрана, брза саобраћајница ће се пружати улево и проћи ће близу насеља са северне стране, све до пута за Бечеј (код Земљорадничке задруге Србобран), где ће постојећим путним правцем проћи уз Радичевић, а затим са исте јужне стране обићи Бечеј и Нови Бечеј.

Следеће место на траси је Ново Милошево, које ће нови пут обићи са северне стране, док ће Кикинду обићи са јужне, а даље наставља ка Српској Црњи, и граници са Румунијом.

EUR/RSD 117.1305
Најновије вести