Држава даје 2.100 евра за рециклажу старих дизелаша

Власници старих дизел аутомобила, који желе да купе новије возило, ускоро ће од државе моћи да добију субвенцију од око 2.000 евра.
automobili zagadjenje pix
Фото: pixabay.com

Наиме, Влада Србије је, како би се позитивно утицало на квалитет животне средине, донела „Програм за заштиту ваздуха”, у оквиру њега су предвиђене мере да се дерегиструје одређени број аутомобила, односно аутомобили који задовољавају норме еуро 1, 2 и 3. Овим мерама је предвиђено да они који поседују такве аутомобиле и буду их рециклирали остваре услов за добијање субвенције за куповину аутомобила који задовољавају еуро 6 норме и издувних гасова, рекао је за РТС директор Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић.

Како се наводи у „Програму заштите ваздуха”, подстицаји за набавку с еколошки чистијих возила с моторима који задовољавају те услове моћи ће да користе за куповину путничких и лаких тетерних возила, као и аутобуса. Субвенција за куповину путничког аутомобила износиће 2.100 евра, за куповину лаких теретних возила 2.500 евра, а 2.900 евра подстицаја планирано је приликом куповине аутобуса. Наравно, свака субвенција, односно помоћ приликом куповине возила много значи и сигурно је да многе грађане интересује како да остваре то право. Агенција се тренутно бави тиме како све то повезати, односно како електронски убрзати процедуру за грађане када дође до реализације ових мера.

- Циљ је да се смањи загађење склањањем с улица управо оних аутомобила који највише загађују - објаснио је Стаматовић. - Због тога је идеја да се ти аутомобили рециклирају, а субвенција искористи за куповину другог половног аутомобила. То, заправо, значи да мера није само за куповину нових аутомобила јер је главни услов је да се купи аутомобил еуро 6 норми.

Агенција за безбедност саобраћаја ће спроводити ову процедуру, а Министарство грађевине, саобраћаја и инфраструктуре ће обезбедити средства.

- Све се ради у сарадњи с Министарством за саобраћај и Министарством за заштиту животне средине. Реализација овог програма очекује се почетком 2024. године и предвиђено је да се реализује више година - рекао је Стаматовић.

Да је на путевима у Србији много старих аутомобила говори и то што је, у просеку, старост возног парка готово 18 година. То, свакако, говори да су аутомобили у саобраћају  времешни и да је обнова неопходна. Међутим, то неће бити лако јер велики број грађана наше земље није у могућности да купи нова возила, па се одлучују на куповину половних, старих и више од деценије и то махом с дизел моторима. То потврђују и подаци о увозу половњака у Србију јер је и 2020. и 2021. године увезено по око 100.000 дизел возила, а прошле године више од 80.000 дизелаша.

- Само током прошле године је увезено 165.000 аутомобила у Србију, а просечна старост аутомобила на путевима је око 17,4 године и то је оно што треба да решавамо. Желимо да на улицама буду млађи аутмобили и да буду технички исправни. На првом месту је безбедност свих учесника у саобраћају - истакао је Стаматовић.

Очекује се да би првом циклусу требало да се занови око 140.000 аутомобила, а исто толико требало би да буде и рециклирано.

Још увек се увозе возила еуро 3 норме

Србија је једина држава у региону у којој је и даље дозвољен увоз аутомобила који испуњавају Еуро 3 норму, док је у осталим земљама еколошка норма - Еуро 5 мотор.

- Програмом је предвиђено да се од 2024. године стандард подигне прво на еуро 5 норму, а потом и на еуро 6 - рекао је Бранко Стаматовић.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести