БИЦИКЛОМ ОД НОВОГ САДА ДО БЕОГРАДА Градиће се стаза уз државни пут, пролазиће кроз ова места

Бициклистичка стаза планирана је дуж државног пута од Новог Сада до Београда (ДП IIа реда број 100). Крајем претходне године  ЈП „Путеви Србије“ расписало је јавну набавку процењене вредности 40 милиона динара, без ПДВ-а, за израду планске и техничке документације бициклистичке инфраструктуру дуж државних путева.
2
Фото: Дневник/ С. Шушњевић/ Ђ. Радивојевић/ Pixabay.com

Рок за подношење понуда био је до 29. јануара, па би ускоро требало да буде донета одлука о додели уговора или пак обустави поступка.

Новим просторним планом и идејним решењем требало би предвидети градњу стазе од Новог Сада до административне границе са Градом Београдом, укључујући и пролазе кроз насеља дуж трасе, односно Петроварадин, Сремске Карловце, Инђију, Стару и Нову Пазову, а техничком документацијом изградњу стазе само на деловима пута који се налазе ван насеља. 

Градња стазе уз државни пут представља важан корак у проширењу мреже регионалних, међумесних и локалних бициклистичких рута, што ће, како се очекује, утицати на популаризацију бициклистичког саобраћаја.

Фото: Дневник/ С. Шушњевић

Не би требало заборавити да је циклотуризам све популарнији у свету, као и да је бицикл еколошки најприхватљивије превозно средство, које не загађује животну средину.


Просторни план израђен 2019. године

Идеја за градњу бициклистичке стазе, дуж државног пута (стари пут Нови Сад-Београд), која ће повезати два највећа града у земљи, није новина. Просторни план подручја посебне намен израђен је 2019. године израђене, док је 2020. године најављено и расписивање тендера за израду пројектне документације.


Стаза ширине два метра већим делом је предвиђена на, како је објашњено, траси званичне бициклистичке руте Београд - Нови Сад. Техничком документацијом би, како је наведено, требало предвидети функционалан, ефикасан и безбедан бициклистички саобраћај уз деоницу државног пута, како би се омогућила независност бициклиста у односу на друге учеснике у саобраћају.

 „Основни циљ било дефинисање планског основа и обезбеђење просторних услова за преиспитивање регулационе ширине државног пута, утврђивање диспозиције бициклистичке стазе унутар регулације пута. Циљ доношења плана је био дефинисање оптималног решења заједничког вођења државног пута и бициклистичке стазе у оквиру постојеће регулација где год је то могуће“, наведено је у Програмском задатку, објављеном на Порталу јавних набавки.

Међутим такав концепт, са дефинисањем бициклистичке стазе у оквиру постојеће регулације државног пута није одговарајуће решење, па су „Путеви Србије“ покренули поступак јавне набавке за израду нове планске документације и пројектно решење.


Независан саобраћај у односу на моторни

Нови план требало би да омогући да бициклистички саобраћај буде независан у односу на моторни, дуж целе деонице, без обзира да ли је реч о траси у насељима ила ван њих.

„У насељима је могуће, пронаћи друге алтернативне правце и водити стазу дуж насељских саобраћајниц,а које нису део предметног државног пута, уколико се утврди да је то боље решење и уколико је у складу са плановима локалних самоуправа. Уколико вођење бициклистичке стазе захтева реконструкцију постојећих путних објеката, обавеза пројектанта је да изради посебно идејно решење или да предвиди изградњу посебних објеката за бисциклисте. Путни објекти се раде до нивоa идејног решења и нису предмет ове јавне набавке“, објаснили су аутори  пројектног задатка.


Бициклистичка стаза на већем броју деонице пројектована је наизменично са једне и друге стране коловоза с веома честим потезима где је планирано кретање бициклиста по коловозу, заједно са моторним саобраћајем, чиме нису створени одговарајући услови за безбедно одвијање бициклистичког саобраћаја дуж државног пута. У складу са тим, ЈП „Путеви Србије“ покренуло је активности на изради одговарајућег решења, заједно са изменом постојеће планске документације и израдом одговарајуће техничке документације“, објашњено је у тендерској документацији „Путева Србије“.

Фото: Ђ. Радивојевић

Грађевинским пројектом биће дефинисани елементи ситуационог плана, подужног и попречног профила (радијусе хоризонталних и вертикалних кривина, углове скретања, подужне и попречне нагибе и др.), те одводњање стазе и нивелациона решења пратећих садржаја, што подразумева прикључке на друге путеве, аутобуска стајалишта, бензинске пумпе и паркиралишта, у појасу пројектоване деонице.

Јована Вукашиновић

Фото: С. Шушњевић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести