ЈЕДНОГ СУ СВИЊЕ ПОЈЕЛЕ ДО ПОЛА Данас је сан сваког КОЛЕКЦИОНАРА

Шездесет година пошто што је произведен, мали комунистички источнонемачки аутомобил трабант 601, који се прославио у време пада Берлинског зида, тражени је олдтајмер, а цена му брзо расте.
1
Фото: Pixabay, ilustracija

"Просечна цена добро очуваног трабанта 601 порасла је на око 7300 евра," рекао је стручњак Герд Хајнеман из немачке фирме BBE Automotive, "и вредност му само расте".

Невероватан је то преокрет за аутомобил који је некада био глобални предмет подсмеха због слабашног двотактног мотора и облака смрдљивих издувних гасова за собом.

Трабант 601 постао је икона 1989. године, када су стотине аутомобила почеле да се котрљају преко границе између тадашње Источне и Западне Немачке. Ипак, многе друге љубитеље аутомобила тешко ће одушевити трабантове 23 коњске снаге, његово ваздушно хлађење, 'вртоглава' максимална брзина од 100 км/х и каросерија од пластике. Привлачност му зато лежи у два велика, округла предња светла која му дају симпатичан изглед, као у цртаним филмовима.

У комунистичкој Источној Немачкој недостајало је метала па су произвођачи трабантове каросерије радили од тврде пластике, дуропласта, који је сличан бакелиту. Почетком марта 1964. године, фабрика аутомобила VEB Sachsenring Automobilwerke први пут је представила трабант 601 међународној јавности на Пролећном сајму у Лајпцигу. Била је то модернија верзија трабанта који је први пут сишао с производне траке 1957. године.

 Трабби 601 продат је у више од 2,8 милиона примерака и производио се све до 1991. У типичној пастелноплавој, поларнобелој или зеленој боји могао се видети у акцији од источног Берлина до северног острва Риген.

Фото: Pixabay, ilustracija

Данас, бројке немачког аутоклуба показују да број регистрованих трабанта 601 расте већ отприлике 10 година. У 2014. било их је нешто више од 32 хиљаде, а прошле године премашена је бројка од 40 хиљада. Четири петине их је на истоку земље. За то што у Немачкој има све више трабанта заслужан је поновни увоз, објашњава стручњак Хајнеман. Многи су аутомобили враћени из бивших комунистичких земаља, као што су Пољска и Мађарска, где су некад такође били чести. Данас се највише свиђа 'уради сам' механичарима и онима који су носталгични.

Ауто се може лако поправити па је добар сет алата довољан за све што се поквари. Ипак,не деле сви ентузијазам љубитеља трабанта. Немачка еколошка организација Deutsche Umwelthilfe забринута је због издувних гасова двотактних мотора. Аутомобил ради на еколошки неприкладну мешавину уља и бензина и, наравно, нема катализатор за сагоревање штетних гасова. Главни проблеми су непотпуно сагорели угљен-водоник и угљен-диоксид.

"Позивамо на забрану вожње старих и нових возила без ефикасног прочишћавања издувних гасова", стоји у саопштењу организације. Ипак, трабант и други класични аутомобили регистровани су као историјска возила, па могу возити у зонама ниске емисије у великим градовима где иначе важе строги прописи о чистоћи ваздуха. То није оправдано, "јер доприносе загађењу ваздуха, а тиме и опасностима по здравље", тврди Deutsche Umwelthilfe.

А у међувремену се мноштво трабанта редовно виђа на улицама Берлина, где их фирма за изнајмљивање недалеко од бившег граничног прелаза Checkpoint Charlie изнајмљује туристима. Присећање је то на славне дане поновног уједињења Немачке у новембру 1989, када су аутомобили и њихови запањени власници били срдачно дочекани широм Западне Немачке. Берлински зид се рушио усред облака оштрог дима који је излазио из издувне цеви, танке као прст.

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести