Нови Сад добија турбо кружни ток

Градња кружне раскрснице на углу Фрушкогорске улице и Булевара цара Лазара могла би да почне до краја године и биће завршена за девет месеци, тачније 270 дана. Градска управа за грађевинско земљиште недавно је расписала тендер за тај посао, а процењена вредност инвестиције је око 307 милиона динара, без ПДВ-а (307.119.166), с тим да радове финансирају Град и Покрајина.
w
Фото: Дневник (С. Шушњевић)

Идеја о реконструкцији раскрснице код Спенса и Универзитета и њеном претварању у кружни ток датира из 2016. године, и тада је било предлога да у центру раскрснице буде изграђена фонтана с аудио-визуелним ефектима, по угледу на чувену музичку на Славији. Истражни радови, лабораторијска истраживања и геотехничка докумантација урађени су у септембру 2017. године. Предмет недавно расписаног тендера су саобраћајне површине и реконструкција и измештање комуналне инфраструктуре на углу Фрушкогорске улице и Булевара цара Лазара.

Пројектанти фирме “ МХМ-пројект” предвидели су турбо кружну раскрсницу без денивелисаног правца на Булевару цара Лазара, а тим решењем би се, како је објашњено, остварила потребна функционалност и убрзао саобраћај, будући да ће семафори бити укинути. Формирање трокраке кружне раскрснице и укидање светлосне сигнализације обезбедиће несметан проток возила на правцима укрштања.

“Предложена ‘турбо’ кружна раскрсница или кружна раскрсница са спиралним кружним током, вишетрачна је кружна раскрсница, на којој су саобраћајни токови међусобно физички одвојени. Раздвајање токова  постиже се ‘заобљеним’ ивичњацима, који спречавају преплитање возила како на уливу и изливу тако и при кретању кроз сам кружни ток. Одвајање токова не доприноси само удобности вожње већ и вишем нивоу саобраћајне безбедности. Како би се избегло увођење и кретање свих типова возила која долазе са укрсних праваца у кружни ток, предвиђене су спољне саобраћајне траке за директно одвајање десних скретања, минималне ширине 4,5 метара, које ће растеретити раскрсницу. Решење кружног тока са одвојеним десним скретањима одговара изгледу и решењу раскрснице у постојећем стању”, наведено је у техничком опису пројектне документације.

На Булевару цара Лазара, пре и после кружног тока, у оба прилазна смера су пројектоване по три саобраћајне траке ширине три метра, док су у Фрушкогорској улици, на почетку деонице чија је реконструкција планирана, задржане две траке, по једна за сваки смер, које ће пре пројектованог пешачког прелаза код Научно-технолошког парка бити одвојене острвима. Ту саобраћајницу чине два одвојена коловоза у правцу север-југ ширине 4,5 метра (улив и излив из кружног тока) и директно десно одвајање исте ширине - “бајпас” ка Кеју жртава рације. Пројектанти напомињу да је “бајпас”, којим је остварена веза Булевара цара Лазара са Фрушкогорском из смера Меркатор-Кеј, пројектован је по угледу на садашње стање са ширином коловоза од 5,3 метра.

Планирано је да коловоз од стаза буде одвојен зеленим површинама са вишегодишњим дрвећем, које ће, како је наведено, већим делом бити очувано, осим на делу отварања додатне траке за скретање ка Променади и делу коригованих стаза испред НТ-парка.

Паркинг простор дуж Булевара цара Лазара биће делимично реконструисан, а предвиђена је коса шема паркирања. И обостране пешачке стазе дуж Булевара и с леве стране коловоза у Фрушкогорској биће реконструисане, док су оне с десне стране испред НТ-парка пројектоване на растојању два метра од ивице коловоза, где је планирано зеленило. Да би се са стаза омогућио улаз у Парк, пројектовано је, како је објашњено, степениште са трапезним газиштем, а на споју стаза са пролазом (пасаж који пролази кроз објекат) предвиђена је рампа за особе с инвалидитетом, као и степениште уз њу.

Понуде на тендер Градске управе за грађевинско земљиште и инвестиције подносе се до 27. октобра, а 40 дана након тога биће донета одлука о додели уговора или, пак, обустави поступка имајући у виду све рокове, као и временски период за увођење извођача у посао, радови би могли да почну до краја године.

Безбеднији саобраћај

Саобраћајни стручњаци пронашли су начин да кружни ток учине безбеднијим, па су настале “турбо” кружне раскрснице сприралног облика, које су најпре коришћене у Холандији, након чега су примењене и у другим земљама. Реч је, иначе, о раскрници у којој је саобраћајном сигнализацијом, пре уласка, али и у самом кружном току јасно одређено којом траком се возило креће од тренутка уласка у кружни ток, па све до изласка из њега. Највећа предност такве раскрснице у односу на обичну кружну двотрачну је мањи број конфликтних тачака укрштања.

          Ј. Вукашиновић

EUR/RSD 117.1050
Најновије вести