Импресивна посвета песнику клавира

Два месеца после изванредног реситала у циклусу „Уредник уметник у гостима“ (Коларчева задужбина), који је пијанисткињи Рити Кинки , уз остале успехе у протеклој сезони

донео и признање „Извођач године“ (по избору жирија часописа „Музика класика”), наша врхунска уметница је приредила још једно импресивно вече у Београду, овог пута у пуној свечаној сали Скупштине града. И сада смо присуствовали инспирисаном, слободном, полетном и пасионираном музицирању вођеном снажном енергијом и сигурношћу искусне, веома сконцентрисане и посвећене интерпретаторке.

Три велике цикличне композиције протекле су у јединственом, целовитом луку, у интензивном и константном замаху чак и улирским одсецима, управо опчињавајући публику, на коју је таква посвећеност предавања имала и посебно дејство. Прво смо чули Бетовенову Сонату у Е-дуру, оп.109, дело једног новог садржајног света и „разведрене“ атмосфере, продубљених контраста и одсечних потеза, али и пластичних, певних линија, истовремено и „класично“, али још више романтичарски осветљено. Наглашено двојство расположења и карактера остављало је дубок утисак, доказујући да у „целој музици не постоји ништа што би се могло упоредити с Бетовеновим делима“.

Управо „Белинијевски“ испеваним  лаганим ставом (30. по реду композиторове сонате) успоставивши директну везу с јединственом  Шопеновом кантиленом, која и поред дубоке романтичне узбудљивости и тематског богатства, чини основну изражајну потку потом изведене, чувене Сонате у бе-молу, оп.35, Рита Кинка је креирала интерпретацију такође великих контраста, преовлађујућем снажном немиру главне идеје  супротстављајући раскошну мелодичност, пренету  и на остале ставове. Наглашену драматичност Скерца (други став) ублаживши смиреном болном мелодијом његовог средњег одсека, врхунац је постигла у посмртном маршу трећег става, најпознатијој погребној корачници у музичкој литертури. И када смо мислили да се ништа не може упоредити с нарочитим утиском створеним у ноктурновској атмосфери маштовито донетог  централног дела ове јединствене тужбалице, уследио је попут фантазмагорије, без застоја и освртања, нови климакс у готово опсесивном финалном Престу композиције.

Ако нас је пијанисткиња уверила да је у Бетовеновој и Шопеновој музици изразила сву своју сензибилност и фантазију, сва разноврсна и противречна романтичарска, али и лична расположења, на крају нам је поклонила и сопствени аутентични доживљај Шумана преточен у поетску очигледност сасвим ретке врсте, изражен клавирским колоритом готово оркестарске пуноће и звучности, али и великом пијанистичком покретљивошћу и инструменталним виртуозитетом. Тумачећи нам кроз Карневал оп. 9  богати ауторов свет прочитаних књига, помешан у машти с личностима из круга у којем се кретао, удружујући их с ликовима Шопена и Паганинија, или љубљеним женским особама, најзад и са својим двојним бићем ентузијасте и меланхолика, означеним псеудонимима „Еузебијус“ и „Флорестан“, или „мајстором Рароом“, с којим је композитор тежио ка древној мудрости и спокојству, Рита Кинка је (крунишући својим наступом ревију пијаниста који су се огледали на 6. Шопен фесту), управо величанствено заокружила, сада већ чврсто етаблиран фестивал посвећен највећем песнику клавира.    

Марија Адамов

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести