Ауторско вече композиторке Александре Вребалов

Сведени, али богати и разнострани пресек камерног опуса наше истакнуте композиторке Александре Вребалов и добру прилику за упознавање са њеним уметничким трагањима и ставовима пружило је посетиоцима ауторско вече посвећено делима једна од водећих ауторки српске музике, која ужива изузетну међународну репутацију и чија дела се изводе широм света, приређено у свечаној сали Градске куће у Новом Саду.
t
Фото: Dnevnik.rs

Од времена њене прве ауторске вечери приређене 1989. када је још била студенткиња АУНС, Александра Вребалов је остварила импресивну композиторску каријеру, написавши осамдесетак композиција, од оркестарских дела и дела солистичке и камерне музике, до оперске музике и музике за балет.

Њене композиције наручивали су и изводили Кронос квартет, Опера СНП-а, Карнеги хол, Београдска филхармонија, пекиншки оркестар “Забрањени град”... Учествовала је у бројним уметничким пројектима и програмима, попут “Мек Дауел колоније”, “Рокфелер белађио центра”, добитница је награде “Фром” Универзитета у Харварду, стипендије ”Чарлс Ајвс” у САД... Александра Вребалов је предавала на Градском колеyу у Њујорку, а одскора је гостујућа професорка на докторским студијама новосадске Академије уметности.

Вече је отворио наступ чланица Гудачког квартета ТАЈЈ са интерпретацијом једне од често извођених и добро познатих камерних композиција Александре Вребалов, квартета “Безгранична Панонија”. Ово дело широко развијених тонских визура и особеног преплитања лаганих, музичком лиричношћу протканих секвенци и провала бурне ритмичности, у ангажованом тумачењу чланица квартета ТАЈЈ зазвучало је моћно и драматично, као својеврсни измаштани звучни портрет панонске равнице.

У разговору са Александром Вребалов, који је потом водила музиколог, професорка АУНС др Ира Проданов Крајишник, композиторка је као веома значајан подстицај  издвојила прво јавно извођење своје прве композиције, “Прелудијума за виолину и клавир”, написане још док је похађала средњу музичку школу. Њен тадашњи професор, композитор Стеван Дивјаковић охрабрио је младу ауторку стављајући њено прво остварење на програм концерта, на који је потом позвао и једног од великана наше музике двадесетог века, композитора Рудолфа Бручија, да чује њено прво дело.

Наставак програма донео је извођења фрагмената из њеног новијег, опсежног камерног остварења, циклуса композиција “Песме морског ранча”, насталог 2015. године на поруyбину Кронос квартета, којим је ауторка имагинативно и упечатљиво, снажном и непосредном тонском изражајношћу озвучила митску прошлост и живописни пејсаж здања на обали Пацифика у северној Калифорнији, повезујући овде тајанствена шаманска знања, песме и предања Помо Кашиа Индијанаца са инспирацијом призора океана, обале и данашњег живота “Морског ранча”, у настојању да допре до древног, исконског изворишта музике.

Чланице Квартета ТАЈЈ извеле су одабране ставове енергично и проживљено, прецизно градећи сложене обрисе звучне архитектонике овога дела, од стишане медитативности до вехементних кулминација узбурканих звучних бујица. Приликом тумачења првог сегмента дела, чланицама Квартета ТАЈЈ придружила се и Александра Вребалов музицирајући на особеној керамичкој индијанској посуди – удараљки. 

У наставку вечери повео се разговор о односу композитора и извођача, где је Александра Вребалов казала да је за њу сарадња са извођачима увек веома инспиративна, јер се на тај начин, заједнички много боље могу открити и осветлити димензије дела које настаје, а виолисткиња Квартета ТАЈЈ Јелена Филиповић је рекла да је дугогодишња сарадња Квартета ТАЈЈ са овом композиторком за чланице овог ансамбла била веома важна и плодотворна.

– Александра Вребалов је увек отворена за сугестије и сарадњу и није од оних композитора који захтевају да се њихово дело мора извести само на један начин и никако другачије - истакла је Јелена Филиповић, закључујући да се на тај начин долази до најбољег приступа извођењу неке композиције.

Програм је обухватио још и извођење нове клавирске композиције “Индиго кодови”, на трагу искустава минимализма, али темељеним на повременим градацијама бриљантног виртуо- зитета, донето у одмереном и профињеном тумачењу Михајла Зурковића, и на самом крају чланице Квартета ТАЈЈ и Михаило Зурковић одсвирали су још Танго Александре Вребалов са насловом “Удовичина метла” карактеристичног играчког ритма и ироничног призвука.

Звук и емоције

Одговараући на питање какав је значај ликовног елемента и речи у њеном стваралаштву,  Александра Вребалов је рекла да и ликовност и мелодија речи имају важну улогу у њеним композицијама, али је првенствено звук изражајно средство музике. „Композитор и музичари су посредници који слушаоцима звуком преносе емоције, израз и информације које дело има. Важно је да та емоција и информација допре до неког, а још важније је како разумети људе, то је оно што ме највише занима”, рекла је Александра Вребалов.

        Б. Х.

 

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести