БФИ: Овације новосадске публике за рок звезде савремене игре

НОВИ САД: Холандски театар игре (НДТ 1), на ноге је подигао скоро 2.500 људи који су овацијама испратили два наступа у Српском народном позоришту у петак 7. и суботу 8. априла, у  у оквиру 20. Београдског фестивала игре. И овог пута, чувени ансамбл је показао зашто се сматра једном од најбољих на планети.
b
Фото: Scena iz predstave "Figure u izumiranju"/ BFI/ NDT

Не само најчувенија, већ и највећа и најскупља трупа Старог континента, што јој је донело надимак „балетских Ролингстонса”, представила се домаћој публици триптихом комада посве различитих стилова, креативних идеја и рукописа.

Реч је о комадима најзначајнијих кореографа краја 20. и почетка 21. века, Јиржија Килијана, Кристал Пајт и Габријеле Каризо, који су „омађијаној” публици приказали сву разноврсност и виртуозност савремене игре. У њиховој запањујућој игри уживали су и Маја Гојковић, министарка културе Републике Србије, амбасадор Краљевине Холандије Јуст Реинцес, бројни уметници и дипломате, који су углавном дошли из Београда како би видели овај спектакл, као и странци који су допутовали на Београдски фестивал игре, будући да је ова представа изведена само у Новом Саду.

Први комад „Траса”, интригантни театар игре у режији Габријеле Каризо, одвео је публику у апокалиптични сан, налик ноћној мори, са разним путницима, усамљеним и неснађеним душама, које тумарају дуж тог једносмерног пута који никуда не води.

Антологијски „Богови и пси” Јиржија Килијана, приказани на Београдском фестивалу игре и 2011. у Сава центру, показали су сву маестралност шесторо играча овог хашког ансамбла и подсетили нас зашто је Килијан (76) један од најславнијих кореографа свих времена. Реч је о његовом 100. и последњем, недовршеном комаду који је поставио за Холандски театар игре (НДТ), на чијем челу је био четврт века. Како је и сам Килијан једном приликом истакао, ово је комад који лебди између нормалног и абнормалног, „јер ништа позитивно не може да проистекне без здраве дозе лудила”. Посветио га је псима, који су у многим религијама и цивилизацијама били поштовани попут богова. Управо један велики пас, у трку, појављивао се пројектован на црној кулиси, посматрајући одозго играче, док су изводили своје бравуре у полусумраку тог света замагљених граница, испред мистичне завесе тешке близу 300 кг и сачињене од Сваровски кристала.

Фото: Scena iz predstave "Trasa"/ BFI/ NDT

На крају вечери одиграна је моћна и дирљива вокално-кореографска трагедија, „Фигуре у изумирању /1.0/”. Кореограф Кристал Пајт и редитељ Сајмон Мекберни направили су дубоко узнемирујуће дело о последицама климатских промена, изумирању бројних биљних и животињских врста и катастрофалног односа човека са природом. Како је уметничка директорка НДТ, Емили Молнар, објаснила на конференцији за медије у Београду, реч је о првом од три дела који ће своју заокружену премијеру имати 2025.

Публика у Српском народном позоришту тако је имала прилике да види оно најбоље што НДТ тренутно нуди, „пресек онога што се дешава код нас у компанији али и у свету савремене игре”, истакла је Молнар.

Велико интересовање публике Београдског фестивала игре за гостовање ове сјајне трупе из Хага потврдило је да је, за две деценије трајања фестивала, она стекла истанчан укус и постала добро упозната са трендовима у савременој игри. Не само да је имала заиста ретку част да седми пут гледа Холандски театар игре на фестивалу (први пут у Новом Саду), већ и срећну околност да буде упозната са ранијим радовима троје кореографа. Јиржи Килијан је апсолутна легенда савремене игре и први лауреат награде „Јован Ћирилов”, док су Кристал Пајт, са својом трупом „Кид Пивот” из Ванкувера, и Габријела Каризо, суоснивач белгијске позоришне компаније „Пипинг Том”, у неколико наврата наступале на фестивалу. Тиме је наш Фестивал игре на прави начин увео ове кореографе и њихове аутентичне рукописе у наш културни миље, а то је мисија коју несебично наставља да спроводи.

К. Р.

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести