„Дунавски дијалози” – место сусретања култура

Крај лета и ове године у ликовном животу Новог Сада обележиће Међународни фестивал савремене уметности подунавског макро региона. Мозаичка манифестација названа

“Дунавски дијалози”, која се по четврти пут одржава у Новом Саду, истовремено се реализује у различитим галеријским, музејским и алтернативним просторима што читав град чини јединственим уметничким амбијентом.  Ове године планирано је 17 појединачних изложби које ће бити приређене на 14 локација у ужем центру Новог Сада и подграђу Петроварадинске тврђаве. Потврђено је учешће 75 уметника и 15 теоретичара уметости из 13 земаља подунавског макро региона које чине Немачка, Аустрија, Словачка, Мађарска, Хрватска, Србија, Румунија, Бугарска, Украјина, Чешка. Фокус овогодишњег издања усмерен је на некадашње југословенске републике,тако да ће поред Србије и Хрватске које су учествовале и претходних година у новом издању бити представљена и уметничка сцена Босне и Херцеговине, Словеније и Црне Горе. “Дунавски дијалози” се ове године проширују и на Апатин, који се налази на средини тока Дунава, где је отварање изложби на три локације у граду планирано за 28. август, док програми у Новом Саду почињу 7. и 8. септембра и трају до краја месеца. - Фестивал савремене уметности подунавских земаља “Дунавски дијалози” је 2012. године као пилот пројекат покренула новосадска галерија “Бел Арт” у сарадњи са “Ерлин” галеријом из Будимпеште - каже Весна Латиновић, директорка фестивала. - У нултом издању у претроварадинском подграђу на левој обали Дунава приређене су четири изложбе у којима су учествовали по један мађарски и један српски уметник.  Наредне године одржан је  први званичан фестивал на коме је учествовало 80 уметника из 10 земаља. Прошле године, на Дунавским дијалозима 2014. је било 90  уметника, куратора и критичара из региона са 18 изложби.

Дунав није схваћен само као географски појам, него и као метафора и подстрек за дијалог култура и презентовање актуелности у уметости овог културолошки богатог и разноврсног европског региона који се протеже од средњоевропског миљеа па све до обала Црног мора.

- Идеја је да се креативно искористе специфичност Новог Сада и разноврсним програмима повеже пешачка зона ужег центра града како би се у току трајања фестивала Нови Сад трансформисао у  јединствен и динамичан уметнички амбијент - указује директорка фестивала. - Сведоци смо да се у нашем граду развија јединствен фестивал савремене визуелне уметности на коме се сусрећу, представљају, размењују уметничке идеје, умрежавају и реализују заједничке пројекте уметници, кустоси, институције  подунавског региона.

Према концепцији фестивала уметнички директор, ликовни критичар Сава Степанов, позива селекторе да својим избором представе матичну земљу и њену актуелну визуелну сцену, а уз то приређују се и изложбе у којима учествују уметници из целог региона,  али и посебни уметнички програми, перформанси, видео пројекције, округли столови и радионице. 

Тема централне изложбе која ће ове године бити приређена у целокупном простору галерије Поклон збирке Рајка Мамузића је “Уметост у доба (не) емоционалности”, а радове за ову поставку одабраће кустоски тим у коме су Хартвиг Кнак (Аустрија), Владимир Бескид (Словачка) и Сава Степанов (Србија). Овој теми биће посвећен и симпозијум који је редовни пратећи део манифестације. - Тему “Уметност у доба (не)емоционалности” наметнула је атмосфера електронски умреженог света, у којем је човек-појединац све више условљен технолошким окружјем и интегрисан у најразличитије глобалне ситуације, а све мање је посвећен самом себи, сопственој емоционалности - напомиње Весна Латиновић. - Незаустављиво агресивна медијска култура атакује на нашу персоналност, све више потискујући и смањујући просторе интимности. Друштвене мреже мењају односе међу људима, па нас беспрекорно прецизна електроника својим бројчаницима упозорава на досегнути број „пријатеља“ који су нам се придружили својим статусима: пријатељ више није неко близак, неко с ким смо у непосредном контакту, с ким ћемо директно разговарати и ко ће нас разумети и с ким ћемо остварити емоционални однос, него се таквима данас именују неки нама непознати и најчешће веома удаљени људи. Уместо стварних емоција – нуди нам се виртуелна комуникација, својеврсни сурогат стварних људских односа… По речима наше саговорнице, у времену када слика/сликарство више није доминантни визуелни језик; када је завладала визуелност заснована на технолошким сликама, када је уметничка визуелна јединица пођеднако производ човека и технологије, појам емоционалности која је дуго била у средишту уметниковог израза, данас се итекако мења и проблематизује. Отворени су нови простори уметниковог делања и стварања.  Све то доноси нове и другачије уметничке ситуације, резултате и поруке. Због тога организатори фестивала тему сматрају одиста провокативном, уверени да је у актуелном тренутку она пођеднако применљива у уметничким збивањима у земљама проширеног подунавског региона.

Нина Попов

 

Проширена сарадња

Занимљиви део програма „Дунавских дијалога“, насловљен „Цооператион еџтендед“, уведен је прошле године изложбама „235 км, 100 година“ када су се аустријски уметници представили на поставци приређеној у Савременој галерији у Зрењанину, а затим је неколико српских уметника излагало у аустријским градовима Бадену и Модлингу. Ради се заправо о наставку уметничких сусрета остварених у претходном издању. Тако ће у оквиру „Дунавских дијалога 2015“ крајем године бити приређене изложбе словачких уметника у Музеју савремене уметности Војводине у Новом Саду и српских уметника у Кунстхалеу у Кошицама, Словачка.

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести