У ЕУ од следеће године обавезне аутоматске кочнице, а у Србији?

БЕОГРАД: Сви нови аутомобили у земљама ЕУ од следеће године мораће да буду опремљени уређајима за аутоматско успоравање и кочење, а Србија би, обзиром да приступа Унији, требало да прати стандарде које прихватају земље чланице, сматра Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.
1
Фото: pixabay.com

Циљ увођења ове мере је да сензори у новим колима препознају пешака или заустављено возило, што би као крајњи резултат требало да има смањење броја погинулих на путевима у ЕУ.

Ова обавеза обухватиће и возила српског "Фијата", сматра Окановић и каже да ако возило мора да испуњава услове да се продаје у Италији, такви исти услови би требало да буду испуњени и у Србији.

Из Комитета за саобраћај поручују да је важно да се прописи наше земље по овом питању ускладе са европским.

"Апсолутно сам за то да ми пратимо сва обавезујућа техничка решења и да не дозволимо да се у Србији производе и увозе возила ''друге категорије'' квалитета", каже Окановић. 

Четрдесет држава света, предвођене Јапаном и ЕУ, постигле су јуче договор о нацрту регулативе Уједињених нација о обавезној уградњи система за аутоматско кочење у случају опасности (АЕБС) у све нове аутомобиле и лака комерцијална возила од 2020. године, саопштиле су УН.

У складу са новом регулативом, која ће бити обавезна за државе које је прихвате на састанку у јуну, сва возила која се продају мораће да имају уграђену технологију која ће, уз помоћ сензора, пратити колико је близу пешак или објекат.

Тај систем, који ће се примењивати на возилима при мањим брзинама, до 60 километара на сат или мање, аутоматски ће активирати кочнице ако се судар сматра неизбежним и ако возач на време не буде реаговао.

Процењује се да ће ова одлука сваке године обухватити четири милиона нових возила у Јапану и 15 милиона у Европи.

Као земља кандидат за ЕУ, Србија има обавезу да усклађује прописе са унијом, па и прописе у области моторних возила, подсећа Окановић. 

Поред земаља ЕУ, у групи од 40 земаља које ће од 2020. године опремати нове аутомобиле "аутоматским кочницама" нису САД, Кина и Индија. 

Окановић подсећа да је такође потребно да се у Србији прихвати као обавезан стандард "антиблок систем" (АБС) за сва возила, који је већ обавеза код нас за аутобусе и камионе.

Овај стандард, каже, уводи се за опремање само нових возила.

На тржисту у Србији углавном се тргује половним аутомобилима па "аутоматске кочнице" неће бити директан додатни трошак власницима аутомобила, рекао је Окановић.

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести