Пословни свет натерао да мисли брже и лети више
ПРЕМИНУО ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ ОД СЕМИНАРСКОГ РАДА ЗГРНУО МИЛИЈАРДЕ! Оснивач FedEx-а оставио иза себе империју већу од снова ЕВО КО ЈЕ ОН
Фред Смит, оснивач компаније FedEx и један од најутицајнијих америчких бизнисмена, преминуо је у 80. години живота, потврдила је компанија. Човек који је револуцију у брзом транспорту робе започео семинарским радом на факултету, изградио је FedEx у глобалног логистичког гиганта, који данас испоручује милионе пакета дневно и запошљава више од 500.000 људи широм света.
„Фред није био само оснивач наше компаније - он је био њен дух, визија, вредности и темељ. Био је ментор, пријатељ, маринац, отац и деда. Његов утицај осетиће се још деценијама“, поручио је генерални директор FedEx-а, Раџ Субрамањам, у писму запосленима.
Од просечне оцене до светске промене
Смит је рођен 11. августа 1944. године у Маркс, Мисисипи, а детињство је провео у Мемфису. Као дете је имао проблема с куковима и кретао се уз помоћ штака, али је касније постао активан спортиста. Са 15 година научио је да пилотира и основао музичку издавачку кућу.
Студирао је економију и политичке науке на Јејл универзитету, где је 1965. написао семинарски рад у којем је изложио идеју о сопственој мрежи за брзу испоруку хитних пошиљки, нешто што је тада било незамисливо без путничких авиона.
Професор му је, упркос оригиналности, дао осредњу оцену.
Ратни ветеран са логистиком у крви
По завршетку факултета, Смит је четири године служио као официр у америчкој маринци, а боравио је и на ратишту у Вијетнаму. Добио је две Пурпурне срца, Вијетнамски крст за храброст и друге медаље.
После војне службе преузео је компанију Аркансас Авиатион Салес, у којој се први пут сусрео с проблемом брзог транспорта осетљиве опреме. Тада му се вратила идеја са факултета, и одлучио је да је преточи у стварност.
Рађање FedEx-а
Federal Express је основан 24. јуна 1971. године. Име је делимично изабрано да би привукло пажњу америчке централне банке, иако посао с њом никада није склопљен. Ипак, идеја је проширена: експресна достава за све који не могу да чекају.
Компанија је стартовала из Мемфиса, града чија је локација омогућавала логистичку ефикасност током целе године. Прва пошиљка кренула је 17. априла 1973, када су 14 авиона испоручили 186 пакета у 25 америчких градова.
Упркос раној амбицији, фирма је брзо упала у финансијске тешкоће. Запослени су мољени да сачекају с уновчавањем чекова, а пилоти су гориво плаћали сопственим картицама. Смит је у једном тренутку фалсификовао документа за кредит, али су га запослени здушно подржали и задржали у вођству.
Компанија је први пут остварила профит 1975. године.
Борба за дерегулацију и раст
Смит је брзо схватио да му регулатива спутава раст. Тадашњи закони захтевали су дозволе за сваку нову авионску руту и тарифу. Годинама је лобирао у Вашингтону, а 1977. председник Џими Картер потписује Закон о дерегулацији авио-карго саобраћаја.
Већ два месеца касније, FedEx је набавио свој први Boeing 727. Компанија је почела да расте без ограничења.
Експанзија и утицај
До 1983. године, FedEx је остварио приход од милијарду долара. Уследило је ширење ван САД, а 1989. компанија је купила познату авио-компанију за терет Flying Tiger Line.
Смит је постао и политички актер - близак Џорџу Бушу, пријатељ и саборац Џона Мекеина, а Барак Обама га је 2010. јавно похвалио као лидера који размишља стратешки и дугорочно.
Улога током пандемије и повлачење из управе
Иако није био присталица трговинске политике Доналда Трампа, FedEx је имао кључну улогу у дистрибуцији медицинске опреме и вакцина током пандемије ЦОВИД-19. Смит се последњи пут јавно појавио 2020. године, на округлом столу с потпредседником Мајком Пенсом.
Пензионисао се као председник 2018, а 2022. и као извршни директор FedEx-а.
Завештање једног човека
Смит је често говорио да га не занима лична оставштина:
„Мене интересује садашњост. Оставштина ће бити успех компаније“, рекао је за Wall Street Journal 2019. године.
Ипак, његова оставштина је јасна - преобликовао је свет логистике, подигао стандарде доставе, и променио ток модерне економије.