Предлог превозника: Недостатак 6.000 возача да надокнаде 18. годишњаци

НОВИ САД: Удружење послодаваца у друмском саобраћају одлучило је да затражи законске измене да би се померила старосна граница за професионалне возаче јер их Србији тренутно недостаје 6.000.
autobuskoStajaliste02-RHA
Фото: Дневник (Р. Хаџић), илустрација

Осим тога, возачи запослени у друмском саобраћају у просеку имају 55 година, често се ангажују и пензионери, а дешавало се да по уговору о делу буду ангажоване и особе старије од 70 година.

О томе се, између осталог, разговарало на састанку Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранспорт” Београд, који је одржан у „Ластином” ауто-центру у Београду.

Кључна тема била је управо недостатак професионалних возача и иницијатива за измену Закона о безбедности саобраћаја на путевима, у смислу корекције старосне границе за професионалне возаче.

Констатовано је и да велики број професионалних возача одлази из Србије, али и да економска одрживост транспортних предузећа саобраћајног система Србије и логистичке саобраћајне подршке друштву у великој мери зависе од професионалних возача аутобуса и теретних возила.

Превозници су се сагласили у томе да то може изазвати озбиљну дестабилизацију јавног друмског аутобуског превоза у великим градовима, где би били угрожени градски и приградски превоз.

Гранско удружење послодаваца друмског саобраћаја је зато одлучило да подржи иницијативу о хитној измени Закона о безбедности саобраћаја на путевима, којом би се старосна граница за приступ професији професионалног возача померила на 18 година за Ц и ЦЕ категорије, односно 20 година за Д и ДЕ категорију возила. То би подразумевало да се уведе Пробна дозвола Ц, ЦЕ, Д и ДЕ, или дозвола за унутрашњи саобраћај Ц, ЦЕ, Д и ДЕ, која би важила само унутар Србије.


У ЕУ одводи 14 агенција

Возачи, како је речено, најчешће одлазе у земље ЕУ, па тако тренутно има 14 агенција које прикупљају документацију возача за рад у иностранству.

Оне им организују одлазак и полагање за СПС сертификате у Винковцима, где све то могу да заврше за два дана.

Такође, речено је да од Нове године Немачка планира да отвори границе за возаче са „си-пи-си” (СПС) сертификатом.


Садашња решења у ЗОБС-у су преузета на основу ЕУ директива, али реални проблеми и пракса земаља ЕУ је снизила старосну границу за приступ професији и примењује их у својим националним оквирима.

Јовица Васиљевић из Секретаријата за јавни превоз Београда је казао да до краја следеће године сви професионални возачи у Србији треба да добију сертификат за управљање моторним возилима у Европи, познат као „си-пи-си”. Они ће, додао је, по правилнику који је на усвајању у Министарству саобраћаја, добити лиценцу бесплатно на пет година без накнадне обуке. Предложена је и дигитализација сектора друмског транспорта, с ГПС праћењем возила друмског транспорта, као што се примењује у земљама ЕУ, из разлога конкурентности на тржишту и безбедности саобраћаја, као и из разлога елиминисања злоупотреба и незаконитог обављања комерцијалне делатности јавног транспорта путника.

Састанку су присуствовали директори великих превозничких компанија у Србији: СП „Ласта”, „Arrive Litas”, „Ниш експреса”, ГСП-а Београд, „Србоекспорта”, „Суботицатранса”, „Граса” из Новог Сада, Пословног удружења „Панонтранспорт”, као и представници Градског секретаријата за јавни превоз града Београда и представници Секретаријата за саобраћај свих већих градова у Србији.

Љ. Малешевић

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести