НИСМО ЗНАЛИ ДА ЈЕ АВИОН НЕВИДЉИВ Золтан Дани се присећа како је оборен Ф-117 (ФОТО)

Золтан Дани, пуковник у пензији који је био на челу јединице која је 27. марта 1999. године оборила амерички невидљиви авион Ф-117 рекао је данас за Тан‌југ поводом 25. годишњице почетка НАТО бомбардовања СРЈ, да он и чланови његове јединице тада нису знали да тај авион поседује стелт технологију и да је невидљив, тако да су се према њему опходили као према било којем другом циљу.
е
Фото: TANJUG/ STRAHINJA AĆIMOVIĆ/ bs

"На време смо га открили и пустили га да уђе у дубину зоне уништења. Оперативни центар наше претпостављене команде је одобрио да ми извршимо борбено дејство на тај циљ", рекао је Дани у специјалној емисији Тан‌југа поводом годишњице НАТО агресије.

Навео је да је, када је официр за вођење на његову команду открио циљ са нишанским радаром, наредио лансирање.

"То је био систем НЕВА, С-125М НЕВА и то је било 27. марта у 20.42 часа", рекао је он.

Фото: TANJUG/ STRAHINJA AĆIMOVIĆ/ bs

Објаснио је да се ракетни систем НЕВА састоји од два радара, да је један осматрачки, а други нишански радар и да је осматрачки радар метарског опсега због чега лакше октрива авионе мање радарске уочљивости.

"Нама се на екрану појавило као да се путнички авион налази на неких 27 километара удаљености, након тога сам известио оперативни центар и рекао да ми имамо циљ, а по трајекторији путања смо оценили да ће ући у зону уништења те смо га пуштали и само посматрали на осматрачком радару", објаснио је он.

Додао је да су касније укључили нишански радар када је авион био већ на удаљености од 15 километара, али да је било битно да се што мање баве нишанским радаром.

"Ако превише зрачимо са тим нишанским радаром, онда постоји могућност да они пошаљу противрадарске ракете. Од свих наших ракетних јединица, једино наша ракетна јединица никада није погођена, а све остале су погођене, бар једном, неке и више пута", додао је Дани.

Фото: TANJUG/ STRAHINJA AĆIMOVIĆ/ bs

Дани је новинарској екипи Тан‌југа показао и музеј, односно спомен собу у којој су и даље изложени делови авиона и делови ракета, као и фотографије борбене смене која је била присутна у ноћи када је оборен амерички невидљиви авион, али и симболично, таблу Буђановаца, места у којем је авион оборен.

"Поносан сам на целу ту екипу, поносан на јединицу и на то да сам имао прилику да будем командант јединице и да нико од нас није погинуо, да сам успео да сачувам и људе и технику", рекао је он.

Подсетио је и да се видео са пилотом кога је оборио.

Фото: TANJUG/ STRAHINJA AĆIMOVIĆ/ bs

"Дошло се до идеје да се то уради и да практично тиме ми пошаљамо једну поруку целом свету, а то је да су компромис, разумевање, мир у свету и породица најважнији и да нисмо онакви како су нас приказивали. Они су нас демонизовали", рекао је пуковник у пензији.

Навео је да је пилот стелта, када је касније дошао у Србију, рекао да се осећа лоше због свега што се догодило, да је био преварен јер је мислио, како је објаснио, да у тадашњу СРЈ долази да донесе слободу.

 

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести