Забрана увоза евро 3 возила највероватније почетком 2021.

БЕОГРАД: Увоз половњака са евро 3 моторима ће најверованије бити забрањен од 1. јануара идуће године, најављује министар заштите животне средине Горан Триван за Танјуг и додаје да се још разматра да ли ће се та забрана евентуално односити и на возила емисионе класе евро 4.
r
Фото: pixabay.com

Триван истиче да то не значи да ће грађанима бити забрањено да користе старе аутомобиле које већ поседују, али ће ти аутомобили морати да прођу строжу контролу емисије издувних гасова од 1. јула 2021. године.

Елиминациони фактор на техничком прегледу неће бити емисиона класа мотора, објашњава министар, већ шта возило испушта из ауспуха, што значи да ће и старији аутмобили моћи да прођу контролу уколико су добро одржавани или ако су у њих уграђени одговарајући филтери или катализатор.

На констатацију да ће возачи, ипак, тешко моћи са својим возилима да прођу технички преглед и региструју возила са моторима емисионе класе евро 1 или 2, Триван каже да је то питање за МУП, али и да ће, због чистијег ваздуха, свако морати да плати "цену" вожње старог аутомобила, односно да уложи у његову исправност.

Министар упозорава да и новији аутомобили можда неће моћи да прођу технички преглед због емисије издувних гасова, уколико су неисправни.

На питање како ће се третирати стари аутомобили који се возе на плин, с обзиром да мање загађују него и мотори са евро 5 стандарда, Триван је рекао да се то још не зна и да ће о томе одлучивати МУП.

Каже да је министарство које води покренуло иницијативу за забрану увоза старих аутомобила и да су већ имали састанке са министарстивма која су налдежна за то, као и да због законске процедуре и предстојећих избора није вероватно да забрана буде уведена пре 1. јануара.

Не верујем да можемо да стигнемо пре тога, мислим да је 1. јануар оптималан рок, додао је Триван.

"Све време неко подмеће тезу да ћемо ми забранити људима да користе старе аутомобиле. Прво, ми не можемо да забранимо увоз, већ друга министарства, али ми подстичемо да се то уради и од тога нећемо одустати, јер је то апсолутно питање квалитета ваздуха".

Друго, наводи Триван, важно је да грађани знају да ће моћи и даље да возе аутомобиле које поседују, уз услов да су технички исправни и да од 1. јула следеће године задовоље критеријуме за издувне гасове.

"Ми смо и сада, као власници аутомобила, у обавези да поштујемо ограничења емисије издувних гасова, само што се то не поштује како треба", напоменуо је министар.

Истиче да ће на основу прописа МУП-а то бити потпуно решено од 1. јула 2021. године.

Није битно да ли ћете возити ауто стар 40 година ако емитује издувне гасове у границама дозвољеног, поручио је Триван.

Такође, каже да је против увоза старих аутомобила, не само што више загађују животну средину, већ и зато што нису довољно безбедни.

Иначе, мерења техничких прегледа показују да више од половине возила у Србији или 1,2 милиона возила емитује већу количину гасова него што је прописано.

Код нас има укупно око 2,25 милиона возила, од којих око 655.000 имају моторе старије од евро 3 стандарда.

У Србију је у 2019. увезено више од 150.000 половањака и око 33.000 нових аутомобила.

Правилнико о техничким прегледима који је примењује од 5. јула 2018. предвидео је да одредба која се односуи на строжу контролу емисије издувних гасова почне да се примењује за три године.

Подсећања ради на простору ЕУ мотори норме евро 1 (познате и као ЕЦ 93) уведени 1993. године, затим је три године касније евро 2 (ЕЦ 96) постао обавеза, а евро 3 је ступио на снагу 2000. године.

Од 2006. се примењује евро 4, од 2009. и евро 5 стандард. У 2014. су произвођачи већ прешли на евро 6 емисиону класу, а припремају се и евро 7.

 

EUR/RSD 117.1117
Најновије вести