Брнабић: Образовање је основа снажног друштва

БЕОГРАД: Премијерка Ана Брнабић своје  запажање о променама у свету илуструје реченицом колумнисте „Њујорк тајмса“ Томаса Фридмана да нам у будућој хиперглобалној економији нико неће дати посао, већ ћемо морати сами да га измислимо.
ana brnabic
Фото: Tanjug (Sava Radovanović)

Та реченица, каже премијерка у ауторском тексту за данашњу „Политику“, можда најбоље осликава шта је будућност образовања и тржишта рада.

Како каже, очекује се да ће данашњи средњошколци током своје каријере имати више од 10 занимања у различитим областима, а према Светском економском форуму, ученици данашњих основних школа бавиће се занимањима која још не постоје, док ће велики број данашњих занимања заменити машине и вештачка интелигенција.

Одговорна влада мора да иде у сусрет променама и припреми друштво за тако драстичне промене, уверена је премијерка те каже да је циљ њене владе да образовни систем учи младе како да мисле, а не шта да мисле. 

Да креирамо друштво компетентних људи чије су идеје, иновације и знање основни покретач развоја земље, поручује, те додаје да је одговорност оних који у овом тренутку одлучују да покажу и науче младе генерације да учествују у креирању сопствене и заједничке будућности, да се не плаше да преузимају иницијативе, али и одговорност за оно што раде. 

Желимо да их охрабрујемо да покушавају и да се не плаше неуспеха, већ да иду храбро у сусрет шансама и својим сновима, наводи премијерка и додаје: „Наш задатак је да им помогнемо да изграде самопоуздање и буду борци“.

Тим путем, подсећа, кренуло се пре више од годину дана, те помиње Фондацију „Петља“ и Иницијативу Дигитална Србија, увођење програмирања као обавезног предмета од петог разреда, увођење посебних одељења за надарене за информационе технологије у гимназијама ате повећање броја тих одељења за годину дана готово пет пута. 

Део реформе образовања је и увођење дуалног и предузетничког образовања које припрема младе за савремено тржиште рада, напомиње Брнабић те наводи да је жељу за дуалним профилима изразило чак 17.890 ученика, што говори да млади у Србији мењају фокус на посао, уместо на диплому ради дипломе.

У ауторском тексту премијерка говори и о већем броју изборних предмета који подстичу креативност, о пилот-програму „Дигитални уџбеник - дигитални наставник“, пилот-пројекат „Е-просвета“...

Премијерка наводи и да држава уз подршку ЕИБ улаже више од 60 милиона евра у велике инфраструктурне пројекте, попут научно-технолошких паркова у Новом Саду и Нишу, развојни центар „Биосенс“ института у Новом Саду, лабораторија на Електронском факултету у Нишу... 

После осам година, системски је омогућен пријем 1.000 докторанада на научно-истраживачке пројекте Министарства просвете, следеће године почиње да ради Фонд за науку, радимо на успостављању контакта с нашим научницима и иноваторима широм света, набраја премијерка.

Каже да је свесна да је потребно време да би новине заживеле, али напомиње да су оне важне, „јер смо њима започели корените промене којима уводимо модерну праксу, методе учења и мењамо однос према знању“. 

Не смемо да заборавимо да је знање највреднији ресурс у 21. веку. Верујем да ћемо савладати све изазове и да ћемо направити искорак који нам је потребан да бисмо креирали модерну Србију, која је победник у четвртој индустријској револуцији, наводи Брнабић, те додаје да је поносна на научнике и талентоване ђаке који су у свему томе већ видели шансу и што нам свима личним примером показују како се, прихватајући прилике, иде у сусрет будућности која припада свима нама.

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести