scattered clouds
25°C
04.08.2025.
Нови Сад
eur
117.1736
usd
101.1512
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ЕВО КАД РЕГИСТРАЦИЈА ИДЕ И ДО 100.000 ДИНАРА! Ако вам је ауто из ове године спремите се да трошите паре!

04.08.2025. 18:45 18:57
Пише:
Извор:
Србија данас, Форбс Србија
Фото: Dnevnik.rs

Иако је изгледало да ће од 20. јануара, када је на снагу ступио Правилник о утврђивању статуса возила од историјског значаја бити решени проблеми који се односе на регистрацију олдтајмер возила, упитно је колико је власника сада мотивисано за то.

Цена регистрације је у рангу, а чешће и скупља од модернијих аутомобила, тврде представници олдтајмер клубова и власници времешних возила.

То се види и на бројкама. Од јануара су регистрована 172 олдтајмера, кажу у МУП за Форбс Србија.

Решен један проблем, направљен други

Нови правилник је решио проблем регистрације и добијања таблица.

Последњих година, у Србију је ушло између 200 и 300 возила, која на крају нису успела да уђу у званичну евиденцију. Олдтајмер је до јануара могао да прође царину. Али, то није значило и да ће проћи технички преглед, наводе саговорници. Проблем је у њиховим моторима који су Еуро 1 и Еуро 2 стандарди.

У МУП-у кажу да је већина од 172 увезена олдтајмера по новом пропису – из увоза. Остали су већ били у земљи.

Потврђују да се трошкови њихове регистрације возила не разликују у односу на било које друго возило.

Промена у процедури

Новина у поступку регистрације је та да се од јануара прилаже Потврда о возилу од историјског значаја коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја. Она омогућава право на олдтајмер таблице као и лакши пролазак на техничком прегледу. Прегледи за добијање потврде се обављају у две лабораторије. У Центру за моторна возила АМСС и у лабораторији ЦИАХ Машинског факултета у Београду.

Међутим, њена цена је 30.000 динара. За возила ван Београда се наплаћују и путни трошкови за излазак комисије, што додатно подиже цену ових прегледа.

У Агенцији кажу за Форбс да је од почетка примене новог правилника до сада поднето 310 захтева за издавање ове потврде. Издате су 253. У Агенцији потврђују да се више од 95% захтева односи на возила која се увозе, а мање од пет одсто на возила која су већ у Србији.

s
Фото: Pixabay.com/ ilustracija

Колика је минимална старост олдтајмера

Утврђивање статуса возила од историјског значаја спроводи се испитивањем техничких карактеристика и очуваности возила.

Контролу обавља трочлана комисија коју чине представници Агенције или стручна лица за испитивање возила од историјског значаја и екстерни чланови савеза возила.

Обухвата проверу усаглашености возила са поднетом документацијом, утврђивање техничких карактеристика возила, утврђивање оригиналности возила, односно очуваности возила у оригиналном или приближно оригиналном стању, као и проверу да ли је возило у возном стању, наводе за Форбс у Агенцији.

У возило од историјског значаја, односно олдтајмер спада моторно или прикључно возило, произведено или регистровано пре 30 и више година, које је у возном стању, одржавано у оригиналном или приближно оригиналном стању и као такво представља материјални споменик техничке културе, традиције и друштвеног наслеђа за које је утврђен статус возила од историјског значаја.

Возило које не прође технички преглед односно регистрацију враћа се поново на преглед овој Комисији да би се завело као историјско возило и до сада их је током прегледа било око десетак, каже један од саговорника Форбс Србија.

Регистрација и до 110.000 динара

Бора Настић, председник Савеза клубова историјских возила Србије и Олдтајмер клуба Београд, који је укључен у рад ове комисије, указује да је у земљама у окружењу тај преглед јефтинији, као и регистрација.

- Преглед пре регистрације је донекле у реду за возила која се сада увозе. За возила која до сада нису имала таблице, њихови власници се ређе одлучују да обаве преглед јер немају користи. Плаћају више, а никакве олакшице приликом регистрације немају осим што лакше пролазе технички преглед - објашњава Настић за Форбс.

Наводи да комисија гледа је аутомобил у што бољем и оригиналнијем стању. Прихватају се и одређене модификације и измене на возилима. Ако су промене веће, делови морају да буду са идентичног модела.

После прегледа следи регистрација, а када је реч о ценама, Настић наводи да се за нови хибридни аутомобил од 600-700 коњских снага регистрација плаћа 44.000 динара, а за ауто са 400 коњских снага око 27.000. За одлтајмер који је изнад 3.000 кубика, регистрација је 110.000 динара.

- То је највећи пробем власницима - истиче Настић. Каже да нигде у Европи цене за регистрацију олдтајмера нису тако високе. Верује да би се смањењем трошкова повећао увоз, а смањио одлив старих возила из земље.

Олдтајмери се не возе сваки дан

Већина власника олдтајмера оваква возила купују и чувају у гаражама.

- Возе их понекад, викендом, кад је лепо време, јер то је ипак љубав. Служи им за уживање, да оду на рели или неки сусрет. Нико олдтајмер не вози свакодневно - додаје.

У многим земљама олдтајмери имају посебан статус

Такође указује и на третман таквих возила.

Настић наводи да смо последњи у Европи увели регулативу за ова возила. Такође, њихови власници у неким европским метрополама не плаћају паркинг у центру града и дозвољено им је да улазе у туристичке зоне јер градски челници сматрају да то може да буде добра реклама за туристе.

У неким земљама полису осигирања плаћа држава, и тако помажу одлтајмере будући да је то нека врста историјске баштине државе.

Управа царине упитана је који модели олдтајмера се највише увозе, али одговор до закључења текста није стигао.

Настић каже да се највише увозе возила из осамдесетихи деведесетих. Наши љубитељи олдтајмера увозе углавном млађе Мерцедесе, затим БМВ и Порше.

 

 

Извор:
Србија данас, Форбс Србија
Пише:
Пошаљите коментар