Мондтаг: Морамо да схватимо да смо ми агресори

БЕОГРАД: У оквиру 51. Битефа у Југословенском драмском позоришту изведена је представа „Снег“, по роману турског нобеловца Орхана Памука, у режији младог немачког редитеља турског порекла Ерсана Мондтага.
ersan mondtag
Фото: Youtube Printscreen

Битеф наставља своју улогу спајања култура и промовисања најинвентивнијих светских уметника, овога пута пружајући најширу међународну видљивост младом редитељу који се сматра звездом у успону позоришта немачког говорног подручја.

Мондтагова друга представа „Истребљење“, по драми младе немачке ауторке Олге Бах, затвориће у суботу Битеф фестивал, а редитељ истиче да његова два комада повезује то што су оба о групама људи које покушавају да пронађу начин комуникације која неће водити насиљу.

У фокусу синоћ изведене представе „Снег“, како каже, јесте група особа (није дефинисано да ли су мушкарци или жене) која бива подељена због различитог погледа на систем.

Почињу да се боре, у једном тренутку све измиче контроли и питају се како су дошли до тога, то је тренутак беспомоћности, јер не знају како да изађу из ситуације. Представу смо припремли у време терористичког напада у Француској, када је на улици упуцано 120 људи и тада смо се питали како је то могло да се деси, како смо дошли до тог тренутка. То више није било питање беса, већ беспомоћности, нико није знао како да се носи са тим, шта можемо да урадимо. То је једна од тема које ме интересују, објаснио је Мондтаг.

Сматра да позориште мора да рефлектује различите реалности како би схватили шта је заправо наша стварност, има задатак да нам укаже да има места за све нас, али да морамо да се слажемо, да нађемо језик, систем, да дефинишемо културу као перфектан начин коегзистирања. 

Мондтаг је рођен и одрастао је у Немачкој. Има породицу у Турској, али ту земљу познаје из посета током лета.

Ипак примећује да њену садашњост одликују врло сложени и конфликтни односи и да „није у питању само однос Турске и Немачке, већ је то однос Турске и Европе, Турске и западног света, али и Турске и Русије, па Турске и Саудијске Арабије“.

Не ради се ту само о Ердогану и Меркеловој, већ је реч о врло комплексном конфликту. У Турској више не постоји демократија, на снази је диктатутра и то се десило врло брзо. Људи више не могу да путују у Турску, плаше се да не буду ухапшени, познајем лично људе који су ухапшени. Људи се осећају беспомоћно, као да су изгубили своје друштво, каже Мондтаг.

Истиче да Европска унија има велике проблеме.

Одиграва се рат поред наших граница, који је повезан и са нашом стварношћу. Није то било који рат, у том рату се користи наше оружје, наше војске се боре, људи нам долазе, њима се манипулише, примећује редитељ.

Он наглашава да светом влада узаврела ситуација, да нема више пријатељства међу нацијама, сви проналазе свој интерес на уштрб другог и додаје да „морамо да се изборимо са тим проблемима“. 

Мондтаг скреће пажњу да ти проблеми нису од јуче, да иза тога стоји дуг историјски процес који датира из колонијалног периода. 

Важно је, посебно за нас из западног света, да схватимо да тај конфликт не долази од других, да је то и наш конфликт. Ми тренутно имамо конфликт са Русијом, ту су различити интереси на Блиском истоку. То није њихов конфликт, а ми само покушавамо да им помогнемо. Ми смо заправо агресори, ми чинимо насиље. То је прво што морамо да схватимо и онда да се боримо против тога, поручио је Мондтаг.

У представи „Истребљење“, која је на програму Битефа 30. септембра, двадесетдеветогодишњи редитељ гради врсту генерацијског портрета карактеристичног не само за Немачку, већ и за друге богате западне земље.

То је прича о групи људи у двадесетим и тридесетим годинама на Западу који раде или се проводе на забавама, дрогирају се, теже да добро изгледају, то је нарцистичка генерација. На први поглед се чини да немају никакве проблеме, али испод површине, ту је заправо врло насилан покрет у њиховим главама, рекао је Мондтаг.

Причамо о тероризму у нашим друштвима, али имамо једну велику генерацију нарцистичких људи који се осећају беспомоћно, почињу да се мрзе, да мрзе себе, свет и то води насиљу. „Истребљење“ се односи на истребљење наше демократије, културе. Није то неколико клинаца са Блиског истока који чини тероризам, то није оно што уништава наше структуре, то чинимо ми изнутра. „Истребљење“ говори о аутодеструкцији, објаснио је редитељ.

Јунаци његове представе злоупотребљавају све слободе савременог западног друштва, а Мондтаг каже да за њега слобода је нешто природно.

То је опасно, јер обично не примећујете постојање нечега што је увек ту и не борите се за то. Моја генерација се није борила за слободу, али када осетимо да је слобода угрожена од Трампа, Мађарске, Пољске, десног популизма, када бивају нападнути хомосексуалци, исламисти, Јевреји, разне мањине, схватимо да слобода није несто што је увек присутно, рекао је он.

Као држављанин Немачке, каже даље, најслободнији је у Европи. Имам економску слободу, могу да путујем где год хоћу, да радим где год хоћу, имам луксуз у својој земљи. Велике су разлике у слободама, нема економског баланса у свету и то аутоматски води насиљу, оценио је Мондтаг.
Мондтаг истиче да је немачко позориште тренутно најразноврсније у свету, пружа много могућности и срећан је што је део тога, а тренутно у Хамбургу припрема Есхилову „Орестију“, за коју каже да говори о настанку демократије.

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести