НОВИ МОСТ У НОВОМ САДУ Од 1. септембра преко „Жежеља” као некад

Нови „Жежељев” мост у Новом Саду у суботу, 1. септембра ће бити отворен и за друмски, бициклистички и пешачки саобраћај, у присуству председника Србије Александра Вучића, европског комесара Јоханеса Хана, председника Покрајинске владе Игора Мировића, градоначелника Новог Сада Милоша Вучевића, многобројних званица и грађана Новог Сада који су више од 19 година чекали да се на месту старог Жежељевог моста који су срушили НАТО агресори, подигне нови „Жежељ”.
zezeljev most, Dnevnik/Radivoj Hadžić
Фото: Дневник/Радивој Хаџић

– Велики догађај, али не само за Новосађане и Нови Сад него, рекао бих, за целу Србију – рекао је градоначелник Новог Сада Милош Вучевић за Танјуг. – То је инвестиција која, с једне стране, исправља или отклања једну велику историјску неправду. Тешке последице смо претрпели у НАТО агресији. После 19 година Нови Сад се враћа са сва три моста изнад Дунава. Чекали смо доста дуго. Успели смо да вратимо мостове на њихова места и да Новосађани, али не само Новосађани, могу да их користе.

Први возови су преко новог „Жежељевог” моста прешли крајем марта ове године.

Након пуштања у рад новог моста, уместо старог који је срушен у НАТО бомбардовању 1999. године, у наредном периоду се очекује уклањање старог монтажно-демонтажно друмско-железничког моста, који је у функцији од 2000.

Фото: Дневник/Радивој Хаџић

Вучевић истиче да је нови мост од великог инфрастуктурног значаја зато што повезује, не само сремску и бачку страну већ пре свега људе. Такође, подсетио је на то да се мост налази на железничком Коридору 10, да треба да буде у функцији брзе пруге Београд–Будимпешта, која је значајна и за нашу државу и за Мађарску, као и овај део Европе. Говорећи о цени моста, Вучевић је појаснио да је с 25 милиона евра финансиран од ЕУ. Исто толико су заједно дали Покрајина и Град Нови Сад, а држава је ванредно издвојила нешто мање од пет милиона евра да би све било завршено, тако да је пуна цена моста око 54 милиона евра.


Време је за причу о четвртом мосту

Дан пре него што ће, након 19 година чекања, преко моста на месту срушеног Жежељевог кренути и друмски саобраћај, градоначелник Новог Сада Милош Вучевић, за емисију РТВ-а „Град и ми” каже да ће сада, након „завршене приче о порушеним мостовима”, покушати да реализује идеју о изградњи још једног, четвртог новосадског моста.

– Завршили смо причу о срушеним новосадским мостовима, али на томе нећемо стати. Разговараћу и с председником Вучићем, и тражићу од њега подршку за изградњу четвртог моста. Хоћу да причамо о мосту за прелазак у Сремску Каменицу, односно за финалну фазу западне обилазнице, која подразумева спајање Булевара Европе, Булевара патријарха Павла, Цара Лазара, Цара Душана с наставком код обилазнице у Сремску Каменицу. У генералном плану постоји и пројекат из Петроварадина код Термоелектране-топлане „Нови Сад” исто за мост који би се спајао с ауто-путем Београд–Суботица, и према Банату, ка Зрењанину.


Фото: Дневник/Радивој Хаџић

– Када причамо о мосту, причамо и о приступним саобраћајницама. Дакле, не само о конструкцији над воденим огледалом него о комплетној инфраструктури и с бачке стране и са сремске: коловози, тротоари, бициклистичке стазе, све оно што чини мост комплетним грађевинским објектом. За нас у Новом Саду је веома битна чињеница да ћемо коначно вратити и наш кеј у пуну функцију, да се користи без прекида – објаснио је Вучевић.

Додао је и да ће опет постојати добра комуникацију према Индустријској зони, Слободној царинској зони, изласку на ауто-пут, Луци Нови Сад.

Тај правац је био у прекиду за друмски саобраћај од 2010. године.

Фото: Дневник/Радивој Хаџић

Архитекта Александар Бојовић представио је, у разговору за Танјуг, нови мост, његове карактеристике, стандарде по којима је конструисан, као и његову намену.

– Мост је рађен по европским стандардима и као додатак су технички услови немачких железница, које су међу три или четири најбоље у свету и услови су веома строги – рекао је он.


У Европској комисији задовољни

„У суботу ће комесар за европско суседство и преговоре о проширењу Јоханес Хан посетити Нови Сад како би отворио ’Жежељев’ мост заједно с председником Србије Александром Вучићем”, наводи се у саопштењу Европске Комисије.

У ЕК-у оцењују да је „Жежељев” мост кључна карика трансевропске мреже, која ће омогућити бољу навигацију дуж Дунава, обновити путни и железнички саобраћај и донети нову динамику регионалној сарадњи. Очекује се, како наводе, да Хан одржи говор приликом отварања моста, што ће, заједно са сликом из Новог Сада, бити директно преношено и на званичном сајту Европске комисије.


Мост садржи два железничка колосека, који омогућавају брзину од 160 км на сат за путничке возове и 120 километара на сат за теретне. Две друмске траке су рађене тако да обе имају ширину од 3,5 метра и одговарају стандардима брзине возила од 80 до 100 км на сат, уз прописано ограничење. На крају, ту су две пешачке стазе ширине 2,5 метра. Мост је челичне конструкције и почива на пет стубова, од којих је један преузет са старог моста. Дугачак је 474 метара, а широк 31,45.

Нови „Жежељев” мост је реплика старог, изграђеног 1961. године по пројекту архитекте Бранка Жежеља. 

Е. Д.

 

EUR/RSD 117.1216
Најновије вести