ОБУЋА У СРБИЈИ ТРАЈЕ ДО ПРВЕ КИШЕ А онда креће борба са системом РЕКЛАМАЦИЈА ЈЕ МИСАОНА ИМЕНИЦА
Купци се тешко изборе за своја права – жалбе на неквалитетну обућу најчешће се одбијају, а потрошачи одустају од даље борбе због трошкова и компликоване процедуре.
У ствари, замена купљене робе код нас је зачарани круг у коме се врте рекламација купца и одговор продавца. Доказивање да ли је потрошач неадекватно користио робу или је продавац продао неквалитетан производ може да траје месецима. Проверавали смо ко је у Србији најчешће у праву, купац или - продавац.
Гледалац који нам се обратио, патике је носио мање од два месеца. За то време, уз како каже нормално коришћење, одлепио се ђон и рашио материјал. Поднео је рекламацију, која је одбијена - уз образложење да су патике неадекватно коришћене, у влажној средини за коју нису намењене. И ми смо од продавца затражили појашњење.
"Привредно друштво стоји одговорно иза сваке решене изјаве рекламације потрошача, без сумње у донету одлуку. Позивамо потрошача да нам још једном достави обућу, како бисмо затражили други објективан и непристрасан стручни налаз и мишљење лабораторије. Привредно друштво 'Office shoes д.о.о.' ће након поновног прибављања стручног налаза и мишљења независне лабораторије поново размотрити рекламацију, а позивамо потрошача да и сам прибави налаз и мишљење независне лабораторије по свом избору. Уколико прибављен налаз и мишљење потврде да је несаобразност последица пропуста у изради, изјава рекламације ће бити прихваћена а потрошачу бити надокнађен трошак прибављања стручног налаза и мишљења", наводи се у одговору.
По друго мишљење за ношење патика
И тако се у Србији најчешће заврше сличне ситуације, јер купац нема ни времена, ни новца да тражи друго мишљење и доказује да је робу користио за оно за шта је намењена. Према статистици из претходних година, више од половине примедби не реши се у корист потрошача. Према подацима Националне организације потрошача Србије - на првом месту по броју рекламација управо је обућа.
"Нажалост великог избора и великих могућности као организација немамо, руке су нам свезане скоро као и потрошачима када је та грана у питању. Потрошач свакако рекламира производ, скоро па и увек рекламација буде одбијена као неадекватно коришћење и одржаване. Једини савет који потрошачима дајемо је да се уради додатна анализа. Након тога се може једино покренути судски поступак пошто често и након тога када се добије стручно мишљење трговци неће да поступе по стручном мишљењу које је другачије од њиховог", каже Марко Драгић из Националне организације потрошача Србије.
Обућа на нашем тржишту проблем већ 20 година
Уредница Политкиног додатка "Потрошач", Јелица Антељ објашњава да овај проблем траје већ годинама.
"У уређеним друштвима купац је увек у праву, у овом случају ми се већ 20 година бавимо истим проблемом, а то је проблем обуће на овом тржишту. Морамо да поставимо питање зашто је то тако. И зашто негде ако сте имали прилику у иностранству када купите обућу без проблема можете да је замените да вас нико не пита шта је проблем значи да схватите да се осећате тако лепо као купац, а имамо исте законе и код нас то није могуће. Треба да поставимо питање заиста квалитета обуће ако већ 15 година уназад имамо проблем са обућом, зашто је то тако? Квалитет, да ли је увоз, да ли се довољно контролише увозна обућа с обзиром да немамо домаће произвођаче оријентисани смо углавном на тржиште Кине, Турске и тако даље", додаје Јелица Антељ.
Марко Драгић каже да је кључно да држава промени правилник.
"Оно што је кључно и што треба да се уради у таквим ситуацијама је да држава мења правилник, да мења стандарде, да постоји лабораторија која ће бити акредитована и бавити се контролом квалитета производа како се овакве ситуације у будућности не би дешавале", каже Драгић.
Уколико се обућа или одећа одшије, одлепи у првих шест месеци од куповине, по закону се сматра да је производ продат са недостатком.
Трговац има обавезу да такву одлуку стручно образложи и докаже да је потрошач одговоран, затим, да предмет проследи у установу која ће дати стручно мишљење. Проблем у целом овом зачараном кругу, како објашњавају упућени, је што се често дешава да обућа или одећа не стигне даље од малопродајног места, где се формирају одговори и образложења.