Тема „Дневника“: Мрежа добрих путева кроз Војводину

НОВИ САД: Регионални просторни план Војводине за период од 2025. до 2035. године, који је до недавно био на јавном увиду, између осталог предвиђа развој транспорта и инфраструктуре, реконструкцију и изградњу путне мреже, поготово општинске, те стандардизацију и модернизацију транспортног путног система (саобраћаја и инфраструктуре) и прилагођавање Европским стандардима, али и формирање база података.
p
Фото: Ilustracija

Како се може приметити, изградња нове мреже саобраћајница није приоритет, већ је то подизање квалитета и модернизација постојеће.

Просторни развој подразумева и развој система јавно-приватног партнерства у реализацији и организацији друмског саобраћаја.

Планом је обухваћено подручје површине 21.506 километара квадратних, а аутори оцењују да је на том простору изграђеност државних путева првог и другог реда солидна, када је реч о елементима као што су коловоз, банкине и канали, изузимајући притом поједине деонице које пролазе кроз насељена места. Општинска мрежа локалних путева, укупне дужине 2.268 километара, је, како наводе, у најлошијем стању и захтева највеће интервенције. Осим тога, требало би модернизовати путне праваце који су део међународних коридора ТЕМ (Транс-европска магистрала, Е-70 и Е-75).


Планирани радови

Када је реч о регионалој мрежи општинских путева радови су планирани на правцу Стапар - Мали Стапар - Сивац, затим Бачки Грачац - Крушчић - Црвенка - Липар, Крушчић - Руски Крстур, Богојево - Каравуково - Дероње, Гложан - Бачки Петровац - Равно Село, Србобран - Радичевић - Торњош, Каравуково - Оџаци - Стапар, Сомбор - Растина, Ада - Бочар - Ново Милешево, те Ада - Иђош - Кикинда, Панчево - Омољица - Ковин, Панчево - Долово - Делиблато, као и на путу Крњашевци - Војка - Стара Пазова.


Дужина магистралних путева (првог реда) износи 1.523 километра, док је регионалних  (другог реда) 1.760, с тим да је у северној покрајини дефинисано 14 магистралних и 55 регионалних праваца.

Војводина има веома повољан положај, с обзиром на то да кроз њену територију пролазе мултимодални европски коридори ТЕН-Т43 (Trans-European Transport Network, некадашњи коридори 10 и 7), као и да се туда простире неколико међународних путних и железничких праваца. Аутори просторног плана подсећају да преко реке Дунав, као међународног пловног пута, односно Рајнско - Дунавског коридора 44 (некада 7) Војводина и Србија имају приступ отвореном мору, а напомињу да кроз покрајину пролазе и значајни међународни бициклистички путеви попут Еуро Вело 6,11 и 13, као и Савски коридор.

До 2025. године у првој етапи спровођења плана приоритети су обнова и реконструкција ауто-путева на појединим деоницама А1/Е75, државног пута првог реда, од границе с Мађарском до Северне Македоније, који је део коридора 10 и повезује највеће градове у Србији (Стара Пазова - Инђија - Нови Сад - Србобран - Врбас - Бачка Топола - Суботица), као и А3/Е70, који је део међународног ауто пута Београд-Загреб и пролази кроз Срем (Пећинци - Рума - Сремска Митровица - Шид).

Фото: Dnevnik (Vanja Fifa)


Бициклистички саобраћај

Осим већ дефинисаних међународних стаза, Еуро вело европске мреже бициклистичких рута 666 (уз Дунав) и 1167 (уз Тису), те 1368 (“Гвоздене завесе”, Црно море - Баренцово море), као и Савске руте 69, утврђене су и стазе уз основну каналску мрежу Хидросистема Дунав - Тиса - Дунав. Надлежни сматрају да су за развој бициклистичког саобраћаја посебно погодна подручја у заштићеним природним целинама, националним парковима и специјалним резерватима, али и трасе напуштених пруга. Да би се то реализовало неоходно је израдити одговарајућу планску и техничку документацију, којом ће бити дефинисане  руте на читавом подручју Србије/Војводине, са основним правцем север-југ и бочним везама. Осим тога, мора постојати систем центара, да би се остварила међудржавна сарадња, а уз то ће и градови морати да обезбеде услове за кретање бицикала.

Предвиђена је цикло стаза Нови Сад - Београд, уз државни пут ДП 100, те је за реализацију тог пројекта неопходно утврдити бициклистичке коридоре између насељених места и израдити планску документацију, за коју ће као основа послужити просторни планови јединица локалне самоуправе или подручја посебне намене.


Радови су између осталог, планирани и на путу Београд - Зрењанин (Ib 13) - Нови Сад (Ib 12),  те на правцу Кузмин - Сремска Рача (граница с БиХ, Ib 19), а предвиђена је и реконструкција и изградња државног пута првог реда Суботица (“Y”, ипсилон крак) - Бајмок - Сомбор - граница Бездан, с везом аутопута у Хрватској (“Славонка”). На списку приоритета је и реконструкција и изградња деонице државног пута првог реда Врбас - Кула - Сомбор, те путног правца  Сомбор (веза с Мађарском и Хрватском) - Мали Иђош (веза с А1/Е 75) - Ада (мост на Тиси) - Кикинда (веза с Румунијом).

У првој фази имплементације плана до 2025. године предвиђена је изградња брзе саобраћајнице, ауто-пута, Нови Сад - Рума - Шабац, али и државног пута првог реда од Зрењанина до границе према Темишвару, као и, како је наведено, комплетирање обилазнице око Суботице (“Y” крак ауотопута Е-75) и граничног прелаза Келебија (петља Суботица Југ). Посла за путаре биће и на правцу Ковин - Смедерево (веза А1, односно с аутопутем Е75).

Регионални просторни план Војводине предвиђа санирање уских грла на путној мрежи, мостова критичних ракрсница… те обнову и градњу нових мостова, тунела кроз Фрушке горе, као и више од 30 обилазница и модернизацију граничних прелаза.

Циљеви после 2025. године, између осталог су и завршетак градње на путном правцу Београд - Зрењанин ( Банатска магистрала - Нови Сад (веза с А1 Е-75 и А3 Е-70 и Ib 21 “Фрушкогорски коридор”), односно “Војвођанског коридора П”, као и дела руте 4 (SEETO), граница с Румунијом - Вршац - Панчево - Београд, што подразумева изградњу ауто-пута Е-70 и реконструкцију постојећег правца државног пута ДП 10.

Активности су планиране и на путном правцу Кузмин (веза са А1 Е-75 и А3 Е-70) - Сремска Рача (граница с БиХ), као и на правцу Сомбор (веза с Мађарском и Хрватском) - Врбас (веза с некадашњим коридором 10б) - Кикинда (веза с Румунијом, ДП 15 и 16). Грађевински радови очекују се на правцу  Кикинда (веза с Румунијом) - Зрењанин - Вршац - Бела Црква (ДП 18).


Повезивање градова

До 2025. године у првој етапи спровођења плана приоритети су обнова и реконструкција ауто-путева на појединим деоницама А1/Е75, државног пута првог реда, од границе с Мађарском до Северне Македоније, који је део коридора 10 и повезује највеће градове у Србији.

Фото: Youtube Printscreen

У Војводини је то траса  Стара Пазова - Инђија - Нови Сад - Србобран - Врбас - Бачка Топола - Суботица, као и А3/Е70, који је део међународног ауто пута Београд-Загреб и пролази кроз Срем (Пећинци - Рума - Сремска Митровица - Шид).


Партизански пут, по гребену Фрушке горе биће коришћен искључиво за потребе туризма и путнички саобраћај.

У периоду од 2025. до 2035. године очекује се и завршетак обилазница око Сомбора, Зрењанина, Кикинде, Ирига, као и изградња обилазница око Новог Сада, Вршца, Оyака и Сремских Карловаца.

Међу приоритетима је и реконструкција укрштања државних путева првог и другог реда са железничком пругом.

Јована Вукашиновић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести