ДОМАЋИ БРЕНДОВИ ПОТВРЂЕНИ НА ЕВРОПСКОМ ТРЖИШТУ Погледајте где се све носи српска модна одећа

Пре више од три деценије текстилна индустрија Србије (примарна производња, обућа, одећа, кожа, лон послови, мода...) имала је много посла. У то време постојале су велике фирме са укупно преко 100.000 запослених, а поред производње за домаће тржиште, које је тада такође било велико јер је то било доба Југославије, радило се за многе познате фирме и производили светски познати брендови.
а
Фото: clusterfacts.org.rs

Данас је све много другачије - смањени су и тржиште и капацитети, као и број запослених (по последњим званичним подацима између 30.000 и 35.000 људи је запослено у целој индустрији текстила, која обухвата и модну индустрију и кожу и обућу). Иако су бројке много мање него што су биле пре три деценије, домаћи произвођачи нама познатих робних марки постижу добре резултате, а одевни предмети из Србије налазе пут до тржишта у целој Европи.

3.100 радника у компанијама чланицама ФАЦТС-а

О томе сведоче и подаци да је извоз, пре свега одевних предмета, прошле године, у односу на 2022, био око 40 милиона евра већи - јер је вредност извоза с 783,5 милиона евра, отишла на 823 милиона евра.


Може и боље, али треба подршка

- Да би резултати домаће модне индустрије били још бољи, потребно је да држава препозна значај ове индустрије и врати јој поверење у стратегијском смислу и домаћим производођачима пружи одговарајућу подршку - каже Слађана Милојевић. - Последњих пет година изостали су подстицаји за развој иновативних заједничких пројеката кроз кластер инцијативе, који би знатно утицали на повећање конкурентности домаћих компанија и секторске индустрије у целини јер је без подршке привреди тешко очекивати развој образовних и истраживачких центара. Управо због тога и Кластер ФАЦТС јесте јединство, приватно-јавно партнерство, државних образовних институција и приватних предузећа, који је препознат као један од четири најбоља примера те врсте у Републици Србији.


Фото: clusterfacts.org.rs

Међу онима који су својим радом допринели тим резултатима и који и те како имају шта да понуде тржишту, и у земљи и ван ње, и који то већ годинама успешно чине су компаније окупљене у Кластеру модне и одевне индустрије Србије ФАЦТС. По речима директорке кластера Слађане Милојевић, реч је о приватним компанијама, које производе модну одећу и то сопствене брендове, који су већ одавно препознатљиви на нашем тржишту, али и тржишту земаља бивше Југословије, а купци у Црној Гори и Босни и Херцеговини прогласили су их за најпожељније брендове.

- Чланице кластера су приватне фирме које у својим фабрикама производе своје брендове који су већ потврђени и на нашем, али и на тржитима Балкана. Поред пласмана у земље региона, извози се и у Холандију, Данску , Норвешку, Немачку, Италију... али и у Сједињене Америчке Државе. Важно је рећи да се извози чист домаћи производ, који је настао као синергија рада домаћих дизајнера, студената Факултета за дизајн, текстилних инжењера и технолога, те креативност младих удружена с искуством мајстора свог заната ствара наше домаће брендове – рекла је Слађана Милојевић.

823 милиона евра извоз текстилне индустрије

Фото: Dnevnik.rs

У компаниајама, чланицама кластера, истиче Слађана Милојевић, запослено је око 3.100 радника, али је, због обима посла, често број ангажованих радника већи јер се користе кооперанти, мали домаћи произвођачи.

- Од формирања Кластера ФАЦТС до данас порастао је и број запослених и обим послова и извоз. Тако су 2011. године чланице кластера запошљавале око 1.500 радника, а сада их је дупло више. Растао је и промет, те је од око 30 милиона евра, колико је износио 2011. године, у 2022. години био око 70 милиона евра. Све више производа пласира се ван границе Србије, а извоз се, у односу на 2011. годину, практично, дуплирао - с 10 милиона евра на 20 милиона евра. У том правцу ћемо и наставити јер је модна одећа коју производе чланице кластера изузеног квалитета, како у основним материјалима тако и у изради производа. Континуирана заједничка едукација, набавка, Бизнис 2, бизнис састанци са страним текстилним делегацијама како за набавку тако и за потенцијалне извозне послове, show-room презентације и промоције на иностраним сајмовима моде помоћи ће нашим чланицама да се оснаже и још дуго буду лидери у региону - каже Слађана Милојевић.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести