И поред кризе, већина погона ауто-индустрије и даље ради

У ауто-индустрији у Србији послује приличан број фабрика, у којима се производе ауто-делови за светски познате произвођаче аутомобила, а у овој делатности је запослено око 100.000 људи.
auto industrija, epa
Фото: EPA (FOCKE STRANGMANN), ilustracija

Овај део индустрије у целом свету последњих две године потресају велике проблеми. Невоље и поремећаји у производњи започели су уз пандемију коронавируса, а сада се, због рата у Украјини, они све више гомилају. То утиче на све у ланцу производње аутомобила, а свакако, и на ситуацију у ауто-индустрији у нашој земљи. 

- У Србији у оквиру ауто-индустрије постоји између 70 и 80 фабрика у којима се производе делови за практично све велике и познате светске произвођаче возила, а на радно место у овим погонима иде и више од 100.000 људи, што је заиста знатан број радника - каже председник Гранског синдиката металаца УГС “Независност” Зоран Станић. - Они деле судбину свих оних који раде у овој привредној грани, а пошто је српска ауто-индустрија у великој мери зависна од великих европских произвођача, оно што се дешава у ауто-индустрији на глобалном нивоу, неминовно се прелива и на наше произвођаче и тржиште.

По његовим речима, с успоравањем производње и затварањем појединих погона суочени су сви произвођачи аутомобила. Производња је опала у целом свету јер су због недостатка појединих делова, а сада и материјала за производњу неких делова, произвођачи присиљени да раде смањеним капацитетом или да готово не раде. Уз то, неколико фабрика у Украјини и Русији је затворено и нема никога ко би могао да каже када ће се то променити, а на оба ова тржишта познати произвођачи аутомобила продавали су много возила, што сада, није могуће - и због санкција и због онога што се дешава у том делу Европе. Такође, неизевесност око тога како ће се ситуација у Украјини развијати, шта ће се даље дешавати, те све већи трошкови живота и раст инфалције у Европи смањује куповину нових возила. 

- То све утиче и на домаће произвођаче па су поједине фабрике због недостатка материјала за производњу делова за ауто-индустрију морале или да стану или да успоре производњу. Међу произвођачима у Србији који су најавише осетиле терет садашње ситауције је Компанија “Леони”, у којој у Прокупљу, Нишу, Краљеву и Малошишту ради укупно око 11.000 радника, а пре свега у Прокупљу где ради око 4.000 људи, као и новосадски “Лир” где је запослено око 2.500 радника - каже Станић.  


Прво пандемија, а онда недостатак делова 

Опоравак ауто-индустрије у целом свету је, након првог таласа пандемије коронавируса, кренуо релативно брзо. Ипак, недуго затим појавили су се проблеми који су отежавали и отежавају производњу. Пре свега, постало је видљиво колико су европски произвођачи зависни од добављача из Азије, а пре свега Кине. Почели су да недостају делови, пре свега чипови, проблеми су се појавили и у ланцима снабдевања, цене сировина почеле су да иду навише. Додатно се стање закомпликовало и због рата у Украјини јер се и у тој земљи, као и у Русији, налазе сировине и материјали који су веома важни у процесу производње аутомобила. 


Наш саговорник истиче да се овог тренутка тешко може прогнозирати како ће се ситауција у ауто-индустрији развијати, али да је јасно да се актуелна догађања одражавају на домаћу ауто-индустрију и да се произвођачи налазе у незавидној ситуацији. 

- Док се ситуација у ауто-индустрији не стабилизује и нормализује у Европи, не може се очекивати да ће домаћи произвођачи бити у другачијој позицији од оне у којој су сада. Пошто се у домаћим фабрикама производи за стране произвођаче аутомобила, опоравак ауто-индустрије у Србији требало би очекивати онда када се опорави и производња аутомобила у Европи - каже Станић. 

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1305
Најновије вести