Оно што је добро је то да купци не треба да брину јер је понуда половних возила добра, а из ње се најчешће бира - на основу дебљине новчаника. По речима менаџера за односе с јавношћу портала Половни аутомобили Петра Величковића, на домаћем тржишту половних аутомобила доминирају возила произведена између 2007. и 2011. године јер је у укупном броју продатих половњака таквих 43 одсто.
- Прошлу годину обележио је наставак тренда пада продаје половних аутомобила, који је износио 2,7 одсто - рекао је Величковић. - Ако бисмо то упоредили са 2022., односно са 2021. годином, охрабрује што тај проценат није велики. Наиме, 2021. године пад продаје износио је чак 15 процената, што говори да су у 2023. години, ипак, забележени нешто бољи продајни резултати. Узроке благог пада продаје половњака треба тражити у геополитичкој ситуацији у свету, новим ратним сукобима и инфлацији, а један од разлога слабијих продајних резултата лежи и у чињеници да су многи потенцијални купци очекивали државну субвенцију од 2.100 евра за куповину половних аутомобила стандарда Евро 6, уз рециклажу старијих аутомобила с дизел моторима норми Евро 1, Евро 2 и Евро3.
Да је купаца било мање потврђују и продавци на ауто плацевима у Новом Саду. Величковић то поткрепљује подацима којима располаже портал Половни аутомобили, који говоре да је лане у неколико градова у Војводини продато мање аутомобила него годину раније, али је реч о веома малој разлици од око 250 возила. Наиме, 2023. године је у тим градовима било око 17.500 нових власника половњака, а 2022. године око 17.750. Само у два града - Новом Саду и Сремској Митровици прошле године продато је више половњака него годину раније, а мање нових власника половних возила прошле године је, у односу на 2022. годину, било у Зрењанину, Суботици, Сомбору, Бачкој Паланци, Вршцу и Врбасу.
ГРАД |
Број возила 2023.године |
Број возила 2022.године |
Нови Сад |
8.622 |
8.420 |
Суботица |
2.443 |
2.529 |
Зрењанин |
1.767 |
1.830 |
Сремска Митровица |
1.527 |
1.486 |
Сомбор |
1.155 |
1.376 |
Бачка Паланка |
710 |
762 |
Вршац |
657 |
719 |
Врбас |
623 |
653 |
|
|
|
Према доступним подацима, у Новом Саду је лане продато 8.622 половна аутомобила, у Суботици 2.443, у Зрењанину 1.767…
Величковић каже и да нешто мање од половине свих продатих половних аутомобила из увоза - односно њих 47 одсто, испуњава емисионе стандарде од Евро 1 до Евро 4, што значи да је реч о возилима произведеним до 2009. године.
Прошле године поскупели су и половни и нови аутомобили - каже Петар Величковић. - Када су половњаци у питању, од септембра прошле године виши су трошкови увоза јер је потребно уверење о хомологацији, наплаћује се и еколошка такса, па су, уз трошкове транспорта, половњаци, у просеку, скупљи од око 200 до 250 евра него до тада.
- Иако је било најава да ће почетком године ступити на снагу забрана увоза возила с евро 3 и 4 мотором, то се још није десило, али очекујем да до краја године хоће - каже Величковић.
Наш саговорник каже да, традиционално, купци половњака најчешће купују возила с дизел агрегатима - око 65 одсто, док је око 30 одсто бензинаца. Када су у питању нова возила, ситуација је потпуно другачија јер више од половине свих нових возила која су први пут регистрована прошле године у Србији користи бензин, док је дизелаша око 20 одсто.
Д. Млађеновић