ГРАДОВИ БУДУЋНОСТИ У МРЕЖИ КРЕАТИВНОСТИ - ГВАНГЏУ Када историја демократије постане основа дигиталне уметности
У свету у којем градови све више траже одрживе моделе развоја, Гвангџу у Јужној Кореји издваја се као пример како се историјско наслеђе може претворити у подлогу за технолошку и културну иновацију.
Овај град, који од 2014. године носи титулу УНЕСКО Креативног града у области медијских уметности, успешно спаја своје корене борбе за демократију са савременим изразима дигиталне уметности, стварајући тако препознатљив идентитет на глобалној мапи креативних градова. У истој мрежи, и то у истој категорији, налази се и Нови Сад, који је крајем 2023. године добио ово престижно признање. Иако различити по географији и култури, ова два града деле сличан правац развоја – ка отворености, креативности и повезивању уметности и технологије.
Институције као носиоци идентитета
Гвангџу је град у којем отпор и отпорност нису само историјске чињенице, већ живе вредности које обликују његов идентитет. Данас су оне преточене у културне институције попут Азијског културног центра (АЦЦ) и Gwangju Медиа Арт Платформе (Г.МАП) које играју кључну улогу у креирању уметничког и друштвеног дискурса. Те институције подржавају ствараоце који раде на пресеку уметности, технологије и друштвеног ангажмана – баш као што и Нови Сад кроз своје пројекте у области медијске уметности, попут Калеидоскопа културе и Дочека, користи уметност као средство повезивања заједнице.
Како Нови Сад користи јавне просторе и иновативне формате за културна дешавања, тако и Гвангџу своју уметничку сцену приказује кроз велике фестивале. Гвангџу бијенале, УНЕСКО Форум медијских уметности и иницијативе у оквиру Г.МАП-а окупљају уметнике, програмере, истраживаче и грађане у заједнички дијалог. Теме које се обрађују – од дигиталне етике, преко вештачке интелигенције, до имерзивног приповедања – јасно показују да је Гвангџу један од предводника у савременој медијској уметности.
Локална власт Гвангџуа не посматра уметност као додатак, већ као суштински део урбаног развоја. Град улаже у образовање, продукцију и презентацију медијске уметности кроз директне грантове, уметничке резиденције, студије и дигиталне лабораторије. Као и Нови Сад, који у оквиру своје културне политике негује учешће заједнице, Гвангџу ангажује грађане кроз партиципативне пројекте и инклузивне фестивале. Заједничка им је тежња да култура не буде привилегија, већ право свих.
Сарадња која мења перспективу
Чланство у УНЕСКО мрежи доноси приступ ресурсима, знању и међународним партнерствима. Гвангџу активно сарађује са градовима као што су Карлсруе, Линц и Модена, учествује у заједничким пројектима и међународним форумима, и доприноси тематским радним групама које се баве дигиталним изазовима будућности. Та сарадња није једнострани извоз идеја, већ динамична размена која користи и локалним заједницама. Нови Сад сада има прилику да уђе у ову размену – да учи, али и да буде пример.
Гвангџу и Нови Сад, иако хиљадама километара удаљени, спаја иста визија – да град може бити платформа за креативност, друштвену одговорност и културну трансформацију. У мрежи УНЕСКО креативних градова, они нису конкуренти, већ савезници у стварању света у којем култура покреће развој. Гвангџу је пример како се историја не заборавља, већ се преноси кроз уметност. Нови Сад има прилику да испише своје поглавље у тој глобалној књизи – баш као и Гвангџу, храбро, аутентично и отворено.