Тема Дневника: Све о нацрту ГУП-а Новог Сада до 2030. године

Након три јавна слушања о нацрту Генералног урбанистичког плана Новог Сада до 2030. године (ГУП) и видео дебате са представницима Друштва архитеката Новог Сада директор “Урбанизма” Душан Миладиновић у разговору за “Дневник” сматра да су урбанисти изнели предлоге засноване на бројним студијама и стручним критеријумима, док је део јавности укључен у јавни увид нацрт ГУП-а критиковао паушално или из личних интереса.
1
Фото: Dnevnik.rs

Примедбе и предлоге на нацрт ГУП-а, које грађани и удружења могу да доставе до 5. фебруара, Комисија за планове ће, уобичајено, размотрити, а Миладиновић додаје, да као и при сваком доношењу плана, неке ће бити усвојене у целости или делимично, а неке одбијене у завоисности од основаности.

Уређење Каменичке аде, њеним увођењем у подручје брањено од Дунава и изградња веслачке стазе на Шодрошу, смањење заузетости парцела у општеградским центрима са могућих 100 одсто на максималних 50 процената, ограничење спратности, изградња обавезних сутеренских гаража, увођење заштићених природних и урбаних зона, измештање централног пречистача на Роков поток, “уцртавање” пешачко-бициклистичког моста на стубовима бившег Моста Франца Јозефа, неки су од битних елемената по којима се нацрт ГУП-а разликује од Генералног плана града којег наслеђује.

Фото: Dnevnik.rs


Бука и надвожњак

Што се буке тиче, што је још једна бојазан дела Новосађана, Миладиновић напомиње да булевари не морају да имају заштиту од буке и да је бука сада велика, док надвожњак мора да је има. Уједно, он каже да ће и саобраћај бити равномернији и бржи, те у најмању руку бука неће бити већа него сада.

- Само због тога што мост још није изграђен, возила раде 1.450 сати више по дану, прелазе 75.000 километара више и избацују 12 тона угљен-диоксида и полутаната. Нама би требала шума од 770 хектара да апсорбује ово загађење.


- У случају када на целом грађевинском подручју Новог Сада станоградња чини 40 одсто, види се да је то грана у грађевини која се највише и најбрже развија и најпотребнија је тржишту. Ми смо ту, како бисмо смањили превелике гужве, број возила на улицама. Ми не можемо да одређујемо ко ће да купи аутомобил, то није смисао планирања. Планирање је само део у регулацији саобраћаја, а остало је на другим институцијама коју ту област у граду уређују - започиње разговор Милединовић с хроничним проблемом Новог Сада: саобраћајем.


Нови мост без теретног саобраћаја

Теретни саобраћај неће ићи новим мостом, мада ће, као и сваки друмски мост преко Дунава, бити пројектован да поднесе највећа оптерећења.

- То не значи да неки камиони с посебним дозволама неће моћи да пређу мост. Али то се регулише на нивоу саобраћајне сигнализације. Мост је савакао једна велика потреба, коју су показале студије старе деценијама, али и ове нове које смо радили – каже Миладиновић.


Алати за даљу регулацију су и зоне паркирања под наплатом, интензитет јавног градског превоза, увођење пешачких зона, а Миладиновић напомиње да се таква градска политика остварује током дужег периода и за пример узима Амстердам, коме је требало 50 година да уреди саобраћај у граду.

Фото: Dnevnik.rs

Кроз јавни увид, каже Миладиновић, неке теме су посебно заинтересовале јавност: нови мост преко Дунава до Сремске Каменице, површине под зеленилом, саобраћај... Директор “Урбанизма” поновио је да је нацрт ГУП-а урађен на основу 15 студија из различитих области градског живота.

- Те студије су и студије становања, саобраћаја, пословања, спортских делова... Временом су оне морале поново да се претерсу, јер је дошло до стратешких промена у граду баш кроз планове генералне регулације, кроз које је закон имао намеру да благовремено и чешће мења ГУП у складу с потребама насељених места са преко 50.000 становника. Уместо година, колико се ради ГУП, измене су кроз ПГР-ове могле да се ураде за неколико месеци - појашњава Миладиновић, напоменувши да је сада та пракса укинута новим законом о планирању и изградњи.

Миладиновић указује да је мост преко Дунава уцртан у ГУП још педесетих година прошлог века, те да његова изградња никада није била упитна. Део примедби око појединих парцела, једноставно нису тема за ГУП, напомиње Миладиновић, јер он даје смернице, које се даље разрађују плановима нижег реда. Примедбе грађана које су имали на изградњу самог моста, у међувремену су се, пак, усмериле ка планираном прилазном вијадукту изнад Булевара Европе.

- Екстерне студије саобраћаја показале су управо потребу за овим вијадуктом изнад копненог дела, како би се саобраћај преко Дунава брже одвијао и не би улазио у додирне тачке са саобраћајем између бачких делова града, те би се тако избегле гужве на кружним токовима пред сам мост. Број аутомобила неће се смањити на том делу, јер сви они и сада иду на Мост слободе. Студија је показала да ће се у наредних пет година, уколико не буде изграђен мост, од кружног тока на Булевару Европе и Булевару цара Лазара, до Булевара ослобођења ићи сат и по времена - назначио је Душан Миладиновић.

- Нови мост имаће обостране двосмерне бицклистичке и пешачке стазе и повезиваће европске бициклистичке коридоре ЕуроВело на обе обале Дунава - указује Миладиновић и додаје да ће сви делови града који гравитирају новом мосту од њега имати велике користи.

Светозар Крстић

EUR/RSD 117.1155
Најновије вести