Споменици СФРЈ као „посетиоци” из будућности

Последњи и први људи (The Last and the First Men, 2020) још једно је научнофантастично дугометражно остварење инспирисано запуштеним монументима, некада подигнутим у знак сећања на херојске тренутке НОР-а и масовне злочине над цивилима.
Johan Johanson na snimanju filma Poslednji i prvi ljudi (The Last and the First Men) Foto:Трејлер /The Last and the First Men
Фото: Јохан Јохансон на снимању филма Последњи и први људи (The Last and the First Men) Фото:Трејлер /The Last and the First Men

 Тјентиште, Јасеновац, Подгарић, Кадињача и Бихаћ само су неке од локација филма о смртности и наслеђу, премијерно приказаног на Берлиналу, али је свака паралела с распадом СФРЈ изостављена, те га треба посматрати у кључу климатских промена, као упозорење и позив на поштовање универзума, који ће нас надживети чак и кад најмоћнији споменици падну.

Условно речено радња, будући да је реч приповедању британске глумице Тилде Свинтон које прате сцене познатих али очуђених скулптура, дешава се две милијарде година у будућности. Некада надмоћна људска раса, која је говор заменила колективном телепатијом, а технологију развила до незамисливих крајности, на ивици је изумирања. Један небески догађај учинио је да се Сунце увећа све до Нептуна, а пре тога претвори планете у жаришта неподобна за опстанак. Зато последњи преживели у свемир шаљу извештај о људској врсти.

Фото: Споменици НОР-а у сценама филма Последњи и први људи (The Last and the First Men, 2020) Фото:Трејлер /The Last and the First Men

Магични и лењи кадрови углавном почињу од детаља, снимљених из необичних углова, да би се целине споменика разазнале тек касније, и то коришћењем „златног сата”, првог и последњег часа сунчеве светлости током дана. Црно-бела слика са крупном зрнастом структуром даје додатни осећај да је реч о реликтима, док ефекти магле наглашавају дивљу природу.

Осим истоимене књиге Олафа Степлдона из 1930, редитељу Јохану Јохансону, који је и творац саундтрека, као инспирација за хипнотички филмски колаж послужиле су фотографије Холанђанина Јана Кемпенерса, који је још 2010. у овим дивовским грађевинама видео „посетиоце” из будућности. Како испод слика није постојао опис, то је Јохансона подстакло да истражи ове занемарене, графитима или растињем наружене симболе једне друштвене утопије.

Фото: Споменици НОР-а у сценама филма Последњи и први људи (The Last and the First Men, 2020) Фото:Трејлер /The Last and the First Men

Како објашњава, ванземаљски тон проистекао је из надахнућа мајанском и сумерском заоставштином архитеката, будући да нису смели да се ослањају на религиозне споменике, што их у једну руку чини отвореним за свачију интерпретацију. Јохану је било фасцинантно што имају другачија значења за Србе и Хрвате, који су у константној културолошкој борби, иако су структуре које сежу до неба имале за циљ да поздраве јединствени покушај Тита да уравнотежи две политичке крајности – социјализам и демократију, за разлику од источне Европе.

Јохансон је преминуо 2018. у Берлину, те тако није дочекао премијеру.

Срећом, у том тренутку филм је већ био комплетно снимљен и добрим делом монтиран. Као „главни глумци” социјалистички споменици појављују се и у научнофантастичном филму „Санкофа” из 2014. редитеља Калеба Венцел-Фишера.

        Слађана Милачић

 

 

Spomenici NOR-a u scenama filma Poslednji i prvi ljudi (The Last and the First Men, 2020) Foto:Trejler /The Last and the First Men

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести