Јурић, Граовац и Шуић најбољи на конкурсу за нови мост Франца Јозефа

Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције окончала је урбанистичко-архитектонски конкурс за нови мост на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа.
1

Идејна решења с конкурса, на који је пристигло пет радова, послужиће као основа за градњу новог објекта преко Дунава, као и за уређења тог дела Новог Сада и Петроварадина. За, по мишљењу стручног жирија, најбољи рад награда је четири милиона динара, другопласираном аутору следује 2,5 милиона, док трећепласирани добија милион динара. Осим тога, Управа је одабрала и један пројекат за откуп по цени од 200.000 динара.

Учесници су имали задатак да предложе просторно и конструктивно решење новог пешачко-бициклистичког моста и тунела с приступним комуникацијама, као и везама с новосадске и петроварадинске стране.

Најбоље решење понудио је ауторски тим инжењера архитектуре Федор Јурић, Огњен Граовац и Иван Шуић као аутори, док је одговорни пројектан Мартина Милошевић и консултанти су Милка Гњато и Иван Зулиани. За првонаграђено решење жири је навео да је елегантно и транспарентно, те да мост успешно подсећа на стари. Концепт пројекта заснован је оптимизацији историјско-културолошких слојева Новог Сада и Петроварадина, односно саме Тврђаве, па се мост конструкцијом и изгледом уклапа у целокупан амбијент. Решењем целине која подразумева приступ мосту с Бачке стране аутори су успешно одговорили на услове конкурса. Како је у образложењу наведено, предложили су нове јавне садржаје, који ће повећати атрактивност простора, а предвидели су и пристан за чамце, што ће омогућити приступ простору с реке. Испоштовани су услови заштите Петроварадинске тврђаве, а вођено је рачуна о еколошком аспекту, те су предложени материјали који подразумевају коришћење што мање бетона и осмишљен је и концепт могуће рециклаже елемената, односно њихова „монтажа-демонтажа”.

За другонаграђени пројекат жири наводи да је реплика Франц Јозефовог моста са сегментима који обезбеђују коришћење у наткривеном простору, те представља реинтерпретацију старог објекта препознатљиве конструкције, која је овог пута акцентована интензивним колоритом црвене боје. Конструкцијом мост подсећа на онај стари, чак и у функционалном смислу, те поједини сегменти симболично асоцирају на вагоне воза. Иако мост није предвиђен за колски и железнички саобраћај, жири наводи, да су аутори на дискретан и елегантан начин повезали прошлост и будућност. Елегантне и функционалне прилазне рампе на бачкој страни у континуитету повезују пешачке и бициклистичке стазе с мостом.


Пешачко-бициклистичка веза

Како је својевремено објашњено, циљ конкурса је ревитализација дела трасе некадашње пруге, укључујући обнову Моста Франца Јозефа и обнова тунела да би се остварила пешачко-бициклистичка веза рекреативне зоне кеја с новосадске стране (веза с Кејом жртава Рације – Сунчаним кејом и Булеваром цара Лазара) и подунавског бедема с петроварадинске стране (веза с Каменичким путем преко дела Дунавског бедема, затим комуникација лифтом с Горњом тврђавом из зоне тунела, и веза с Прерадовићевом улицом и Горњом тврђавом у зони објеката „Ловотурса”).


„Парабола феникса” је трећепласирано решење, и тај рад је, по мишљењу жирија, у потпуности разрађен и садржи велики број квалитетних графичких приказа. Како је наведено, изузетна храброст и смелост довела је до тога да су поједини елементи рада, попут конструкције моста, наизглед предимензионирани, те визуелно масивнији. Све конкурсним задатком обухваћене зоне квалитетно су обрађене на веома специфичан начин, пратећи концепт „Параболе феникса”.

Ј. Вукашиновић

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести