ПРЕДСТАВЉАМО НОВЕ МОСТОВЕ Пешаци и бициклисти добијају сигурну везу

Почетак градње пешачко-бициклистичког моста преко Дунава у Новом Саду, на стубовима некадашњег Моста Франц Јозефа најављен је за ову годину. Биће то један од три моста чија грдња ове године почиње у Новом Саду.
2
Фото: Дневник/ Р. Хаџић

Градњу објекта, који ће повезати две стране Новог Сада на још једном месту, заједнички ће финансирати Град и Покрајина. Први корак ка реализацији пројекта већ је начињен, те је у марту 2022. године са Саобраћајним институтом ЦИП из Београда закључен уговор за израду техничке документације, која би већ требало да је завршена, будући да је предвиђени рок био шест месеци. У наредним месецима биће расписан јавни позив за избор извођача за наставак пројектовања и почетак извођења радова.

Идеја о изградњи новог моста на стубовима некадашњег железничког, актуелна је већ деценијама, а прибављање техничке документације, укључујући и пратеће студије и елаборате, геодетске радове и геомеханичка истраживања коштало је 51,8 милиона динара, с ПДВ-ом. Након тога, следи израда пројекта за грађевинску дозволу и извођачког пројекта. План је да мост до 2025. буде завршен и пуштен у саобраћај, након добијања употребне дозволе. Процењена вредност новог моста са приступним саобраћајницима је 34 милиона евра, како је речено ове седмице приликом представљања пројеката за три нова новосадска моста преко Дунава, у Градској кући у Новом Саду.

Фото: Дневник/ Р. Хаџић

Подсећања ради, Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције спровела је пре око три године урбанистичко-архитекстонски конкурс за идејно решење новог моста на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа. Како је тада најављено, победничка решења биће полазна основа за израду техничке документације и градњу објекта преко Дунава али иза уређивање тог дела Новог Сада и Петроварадина. Пред учесницима је био задатак да предложе просторно и конструктивно решење новог пешачко-бициклистичког моста и тунела с приступним комуникацијама, као и везама с новосадске и петроварадинске стране.  Ревитализацијом дела трасе некадашње пруге, укључујући и обнову моста и тунела биће остварена пешачко-бициклистичка веза рекреативне зоне кеја, с новосадске стране, и подунавског бедема, с петроварадинске стране. То подразумева везу с Кејом жртава Рације, Сунчаним кејом и Булеваром цара Лазара, с бачке стране, односно везу с Каменичким путем преко дела Дунавског бедема, те комуникацију лифтом с Горњом тврђавом из зоне тунела, и везу с Прерадовићевом улицом и Горњом тврђавом у зони “Ловотурса”, на сремској страни.

Планирана дужина објекта који ће повезати две стране Новог Сада је 450 метара, а најдужи распон конструкције 188 метара, с тим да није предвиђена градња четвртог стуба, који је шездесетих година прошлог века уклоњен ради безбедније пловидбе Дунавом. Нови мост ће иначе бити шири од некадашњег железничког, с тим да је планирана ширина конструкције 12 метара.

Фото: Дневник/ Р. Хаџић

Интересантан је податак да је предложено да мост буде монтажно демонтажни.

„Историја дате локације указује на константно грађење и рушење мостова и у складу са датом темом предложено решење представља конструктивни систем који је у потпуности монтажно-демонтажни и поново употребљив уз могућност рециклаже”, објашњено је у тендерској документацији за избор пројектаната.

Пешачки и бициклистички саобраћај ће бити раздвојен, те ће на том средишњем делу бити уређен простор за одмор. Планирана ширина пешачког дела је шест метара, стазе у средини метар и по, док ће трака за бициклисте бити три метра.

Како би се успорило кретање бициклиста, на три места су предвиђена блага скретања под углом од 15 степени и управо ту ће бити видиковци.  И док су пешачка и бициклистичка трака предвиђене за кретање, стаза између њих ће служити за окупљање, одмор, спорт на отвореном, излагање радова из атељеа и слично, а планиран је и зелени појас.

Фото: Дневник/ Р. Хаџић

С Петроварадинске стране мост ће имати наставак у старом железничком тунелу дужине 355 метара, који ће бити реконструисан. Унутар тунела је планиран приступ ка два лифта и степениште за горњи плато Петроварадинске тврђаве, као и два евакуациона излаза. На самом крају излаза из тунела, код Ловотурса, превиђено је проширење пешачких стаза, и уклапање са планираном Ботаничком баштом.

Са новосадске стране мосту ће се прилазити преко рампи, које ће бити уклопљене с кејом, а  около би били уређени спортски терени и паркиралиште.

На мосту, као и у тунелу, није предвиђен аутомобилски, аутобуски или камионски саобраћај, али ће, уколико буде потребе, туда моћи да пролазе техничке службе за одржавање или службе за ванредне ситуације. 

        Јована Вукашиновић

        Фото: Р. Хаџић

 

 

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести