Три предузетника основала Онлајн робну кућу

Како би се моћ малих, локалних произвођача увећала, три дугогодишња предузетника из Београда дошла су на идеју стварања онлајн робне куће „Занатерија”, која данас, годину и по дана након постојања, у понуди има и педесетак произвођача из Новог Сада и околине, док су управо Новосађани, после Београђана, најчешћи купци.
Приватна архива
Фото: Приватна архива

Тренутно око 500 малих произвођача и независних издавача нуди више од 4.000 производа, а креативна тројка наводи како те бројке свакодневно расту.

Креативну и вредну тројку чине Милица Станковић Шћепановић, која је сценографкиња и води своју фирму за сценографију, декорацију и организацију догађаја, затим Александар Шћепановић, који се бави планинским туризмом, док је трећи члан - Иван Гаћеша на челу мале програмерске агенције. На идеју о покретању “Занатерије“ дошли су Милица и Александар за време пропутовања кроз САД, када су у малој америчкој држави Вермонт видели колико могу мали локални произвођачи да буду моћни када се удруже и заједно понуде своје производе. Они за „Дневник“ откривају како су тада пожелели да у Србији покрену једно такво окупљање на онлајн платформи и позвали су Ивана да им се придружи. Припреме су, како описују, дуго трајале, али је “Занатериа“ успела да буде представљена пред крај 2019. године. Александар Шћепановић наводи како сви произвођачи на тој платформи нуде аутентичне квалитетне производе, који се купују како би се у њима уживало и како би дуго трајали.

- Верујемо да је куповина производа од малих локалних произвођача чин врхунског патриотизма – наглашава Шћепановић. - Главни циљ овог окупљања је да сви заједно понудимо алтернативу. Дакле, ми нудимо другу опцију конзумеризму и масовној производњи, производима лошег квалитета, који загађују планету, алтернативу нездравој храни и козметици, импулсивној и досадној куповини производа који личе једни на друге, израбљивању радне снаге у земљама трећег света... Зато, уз помоћ малих локалних произвођача, градимо један пријатнији екосистем, који чине породична предузећа, уметнички атељеи, пољопривредна газдинства, социјална предузећа, независни издавачи књига и музичких издања, различита производна удружења и креативни појединци.


Блог и сесије у циљу унапређења

Осим могућности нуђења и куповине производа малих произвођача, на “Занатерији” је покренут и “Крафт Магазин” кроз који, у форми блога, представљају најуспешније произвођаче, деле вести о конкурсима, субвенцијама, обукама и различитим програмима подршке. Осим тога, организују менторске онлајн сесије, на којима произвођачи могу да унапреде своје пословне вештине.

- Радује нас чињеница да је ова идеја окупљања малих произвођача и грађења алтернативе одавно прерасла нас троје покретача, јер је “Занатериа“ данас заједница хиљада произвођача и њихових запослених, купаца и наших партнерских организација, а као таква - прераста у кровну организацију малих произвођача Србије и због тога смо одлучили да реагујемо и на сајту покренемо “Крафт Магазин” – наводи Шћепановић. - Са партнерским организацијама радимо и на томе да мали произвођачи, који своје производе продају преко друштвених мрежа, што безболније “прегурају” транзицију у легалне токове, након што се усвоји нови закон који ће контролисати продају преко интернета и санкционисати досадашњу праксу онлајн продаје “на црно”.


Наши саговорници су се осврнули и на епидемију коронавируса, која их је погодила, како кажу, у тренутку када су почели да се пробијају на домаћем интернет тржишту. Иако им је задала јак ударац, временом су се опоравили, прилагодили новим условима и спремно дочекали тренд раста онлајн трговине у Србији.

- Број произвођача и број месечних продаја је бележио озбиљан раст током друге половине 2020. године, али смо током прошле године, нажалост, остали и без десетак произвођача који нису могли да издрже удар финансијске кризе и одлучили су да затворе своје фирме – истиче тим “Занатерије”.

Када су у питању Новосађани, наши саговорници наводе како се међу педесетак произвођача из Новог Сада и околине налазе произвођачи меда, љутих сосова, производа од воћа и поврћа, дизајнери гардеробе, графички дизајнери који нуде своје принтове, произвођачи природне козметике, дизајнери накита и кућне декорације, произвођачи дечијих играчака, док је са њима и један новосадски издавач књига. Александар Шћепановић открива како после Београда, убедљиво највише купаца на “Занатерији“ долази из Новог Сада, те како се Новосађани процентуално најчешће враћају на сајт како би поново куповали.

- Хвала Новосађанима што разумеју значај ове борбе и што подржавају мале произвођаче! – каже Шћепановић и додаје како се током године трендови куповине мењају, али да су оно што се константно добро продаје на сајту производи малих произвођача хране, гардероба, природна козметика, ситнији комади намештаја, све за децу и бебе и музичка издања на винилу.

К. Ивковић Ивандекић

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести