Представљен пројекат ФТН о Новом Саду паметном граду

У Градској кући је представљен пројекат одрживе мобилности “Смарт план”, у оквиру ког су спроведена истраживања и анализе комплетног саобраћајног система нашег града, а у односу на “паметну мобилност” која представља једну од основних карактеристика “паметног града”.
Vucevic i FTN Smart grad/Grad Novi Sad
Фото: Град Нови Сад

Градоначелник Новог Сада Милош Вучевић присуствовао је презентацији коју је предочио проф. др Вук Богдановић, редовни професор Факултета техничких наука.

- Питање управљања саобраћајем је у фокусу свих нас који живимо и радимо за град, а хронични проблеми који нас окружују су проблеми повећања броја путничких возила, недостатак паркинг места, смањење броја корисника јавног превоза, затим проширење пешачких стаза и мењање односа према бициклистичком превозу - рекао је градоначелник. - Стога их морамо решавати, посебно узимајући у обзир благи природни прираштај и повећање броја становника економским миграцијама.

Према његовим речима, претходних 20 година су насеља која су била конципирана за индивидуалну градњу претворена у вишестамбену и тада су направљени урбанистички пропусти, што је отежало функционисање града.

- Зато је важно да од струке добијемо анализу и стратегију шта све треба да се уради по том питању - каже Вучевић. - Идеје су различите и многобројне, али морамо бити реални, јер ћемо тако добити и оптималне резултате. Имамо око милион путника мање у градском превозу и то је озбиљан удар на финансије ЈГСП - а. На неким локалитетма имамо протесте против изградње гаража, а ватрогасна бригада нас информише да не може да приђе зградама због паркираних аутомобила по тротоарима, у недостатку паркинг места. Страх од промена не сме да заустави развој и обећавам да, док радим овај посао, Нови Сад неће бити паланка, већ полумилионски снажан европски град, који неће заустављати развој.


Мере саобраћајне политике

Како је рекао редован професор са Факултета техничких наука проф. др Вук Богдановић, предвиђа се да ће у свету и Европи до 2050. године, преко 88 одсто становништва живети у градовима. Стога ће сви проблеми које се односе на живот грађана бити у урбаним срединама, те је “смарт план” идеја који иде у сусрет тим свим потенцијалним будућим проблемима.

Осим поменутих мера које су стандардне и које се односе на изградњу одређених капацитета попут делова уличне мреже, булевара и свега осталог што прати развој града, оне се односе се и на мере саобраћајне политике, пре свега у области паркирања, пешачења, бициклизма и јавног превоза.


По Вучевићевим речима, долазе нове генерације које много брже комуницирају и биће технички опремљеније од нас, те нико нема права да их кажњава зато што нас нешто емотивно спутава. Стога је велика ствар имати подршку једног од наших најбољих факултета и ово је поље где се мора доказати да се струка и политика међусобно не потиру.

- Основна идеја за “Смарт план” је да Нови Сад, у складу са својим потенцијалима постане препознатљив град у Европи по “смарт мобилитију”, односно одрживом развоју саобраћајног система у неком наредном периоду - рекао је проф. др Вук Богдановић. - У том смислу су предложене краткорочне мере које се односе на период од годину до две, затим средњерочне мере за период до 2027. године, пошто је то 10 година од како смо започели израду ове студије, а презентоване су и дугорочне мере након тог периода. Осим инвестирања у нове капацитете, предложене су и и одређене мере које се односе на саобраћајну политику, пре свега политику у области паркирања и јавног превоза. То су две сфере где град има могућности и може да управља, а то је управо у духу одрживог развоја саобраћајних система у граду, што је препознато у свим стратешким документима Уједињених Нација, Европске Уније и слично.

И. Бакмаз

EUR/RSD 117.1400
Најновије вести