Шмагуц проходан за теретњаке и бродове

СОМБОР: Захваљујући меандрирању Дунава и бројним каналима који га окружују, село сомборског атара Бачки Моноштор је својеврсна панонска Венеција, па је за нормалан живот и рад самих сељана, али и овдашњег огранка Јавног предузећа „Војводинашуме“, од виталног значаја стање бројних мостова.
dunav reka
Фото: Дневник/ Вања Фифа

Управо због тога је овдашњи живаљ обрадовала вест да је коначно, након готово једне деценије током које је био забрањен саобраћај преко њега, реконструисан мост Шмагуц.

До реконструкције ово је била старинска дрвена ћуприја која спаја село са Специјалним резерватом природе „Горње Подунавље“. Тек се приликом покушаја обнове сазнало да мост није укњижен, те је први корак био формално решавање његовог власништва, односно увођење у евиденцију власништва фактичког стања, а фактичко стање је да је свих година власник моста било ЈП „Војводинашуме“, које је пре неколико десетлећа тај мост и изградило, не би ли било у стању да извлачи велике количине дрвне грађе из бујних шума „Горњег Подунавља“, којим, одлуком државе, господари ово Јавно предузеће.


О ћуприји и на Андрићевом венцу

Због, за Моношторце бесконачног, отезања реконструкције овог моста, Шмагуц је био и тема разговора председника РС Александра Вучића са представницима националне заједнице Хрвата у Србији, пошто већински живаљ овог села представљају војвођански Шокци. Мада је у том разговору, одржаном почетком 2018. године „пало“ обећање о што скоријој реконструкцији, требале су ипак три године да возила потпуно безбедно крену преко ове ћуприје.


Мада је обнова завршена, званичног и свечарског отварања моста за употребу није било, пре свега због прописаних епидемиолошких мера, а према

речима Стипана Бенића, председника Савета МЗ Моноштор, мост је практично већ у функцији и преко њега се саобраћај увелико обавља.

- Најважније је да житељи овог места више неће морати да километрима около одлазе до својих њива и родбине на другој страни канала - наглашава Бенић, који је Сомборцима познатији као дугогодишњи новинар и уредник угашеног Радио Сомбора. - Инвеститор радова, вредних 37 милиона динара је било ЈП „Војводинашуме”, а мост је изграђен у складу са захтевима Завода за заштиту природе и састоји се из три дела, два непокретна и једног покретног дужине 13 метара који ће служити за отварање у случају проласка бродова.

Сама конструкција се састоји из 62 бетонска шипа која су убушена у само дно канала ДТД и горње покретне конструкције која је дрвена, односно од храстове грађе, како би се задржао првобитни изглед моста који је изграђен 1986. године, појашњава Бенић као први оперативац сеоске Месне заједнице.

Радови на мосту, због чијег својевременог затварања су камиони и трактори Моноштораца, али и шумара ЈП „Војводина шума“ морали да обилазе и више од 25 километара не би ли дошли на другу обалу ДТД канала, почели су још почетком јуна ове године, када је најављено да ће бити завршени до септембра, али су се одужили због ограничења до којих је долазило због пандемије коронавируса.

М. Миљеновић

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести