НЕДОСТАТАК ВОЗАЧА Ко ће за пет година седети за воланом?

Тешкоће у јавном превозу све више постају друштвени проблем којим би, осим превозника, требало да се баве и надлежне државне службе и министарства, закључак је округлог стола Уније послодаваца Србије о  безбедности саобраћаја у јавном превозу.
д
Фото: Dnevnik.rs

Економско пословање превозника, истакнуто је на округлом столу, у директној је вези с безбедношћу саобраћаја у јавном превозу. Указано је на то да пословање оптерећује неколико проблема: недовољно возача у Србији, велики трошкови пословања те сива економија, што директно гуши превознике, а за последницу има све слабији квалитет превоза путника. Тако путници плаћају цех на нешто за шта нису криви и на шта не могу утицати.

По речима директора Удружења „Србијатранспорт” Горана Алексића, друмски саобраћај у Србији тренутно је у изузетно тешком положају и потребни су велики напори да се стање поправи.

21 година старосна граница за возаче Д категорије

– Дефицит радне снаге и недостатак професионалних возача значајно је погодио управо тај сектор – рекао је Алексић. – Сива економија, незаконито пословање, нелегални превозници – представљају огроман проблем, а недовољан рад надлежних државних органа оставља простор за пословање које је штетно за оне који раде легално, али и државну касу.

Привредници који обављају пословне активности у тој делатности су на округлом столу посебно указали на чињеницу да су цене услуга превоза ниске због мале платежне способности грађана, али и нелојалне конкуренције, а да су истовремено стопе пореза на додату вредност за у врсту делатности високе. Ту су и високи порези и доприноси на зараде, који такође оптерећују пословање превозника.

21.013 радника запослено у области друмског саобраћаја

Превозници истичу и да су проблем високе акцизе на нафтне деривате, сматрајући да држава треба да омогући бенефиције предузећима која обављају јавни друмски саобраћај. Мучи их и раст цена резервних делова, чија је набавка отежана због финансијских проблема у пословању и наплате потраживања. На њихово пословање, како су изнели на округлом столу, неповољно утичу и негативне курсне разлике.

Уз све те проблеме, у овом тренутку све превознике мучи недостатак стручног кадра. Изнет је податак да сада недостаје више хиљада возача, што је свакако огроман број. У области друмског саобраћаја послује 1.322 послодавца и 666 предузетника, а запослено је 21.013 радника. Да би се превазишао огроман недостатак возача у друмском саобраћају, покренута је иницијатива за хитно решавање тог проблема, који не прави штету само превозницима већ и прети да угрози безбедност саобраћаја и функционисање система јавног превоза. Уз то, недостатак возача утицаће на пословање домаће привреде и стране инвеститоре.


Већа плата и бољи услови рада

Послодавци су се сложили у томе да је возачима потребно обезбедити достојанствене услове рада, као и пристојне зараде, које ће уз напредовање и расти. Другим речима, да би се возачи задржали у Србији, услови пословања морају се усагласити с онима у Европској унији јер је то једини начин да сектор саобраћаја остане присутан и конкурентан на тржишту.


По речима професора Саобраћајног факултета у Београду Крста Липовца, уколико се проблем недовољног броја возача не реши, велико је питање ко ће у наредних пет година обављати превоз у Србији.

– Веома је важан начин како младе људе заинтересоване за тај посао привући да се за то и школују – и преко медијских кампања, али обезбеђењем стипендија – сматра Липовац. – Потребно је повећати и број одељења у стручним школама уз подизање квалитета образовних профила.

По мишљењу директора Удружења „Панонотранспорт” Мирка Вучинића, једно од решења могло би бити снижавање старосне границе за возаче Д категорије са садашње 24 године на 21, као што је у Немачкој.

Љ. Малешевић

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести