Продаја преко интернета у сивој зони

Прошле недеље је Национална организација потрошача Србије покренула кампању „Чувај се мачке у yаку – купуј легално”, чији је циљ едукација потрошача о последицама куповине нелегалних производа и могућностима заштите права потрошача приликом куповине.
internet shoping, pixabay.com
Фото: pixabay.com

По објашњењу председника Националне организације потрошача Србије Горана Паповића, више од 90 одсто продаваца на интернету је лажно и у сивој зони, додајући да трговину на интернету нико не контролише, због чега купци пре куповине на њему обавезно морају да провере ко је продавац, односно да ли је правно или физичко лице јер све остало може да буде, како каже, „мачка у yаку”.

– Ако је правно лице, може се проверити у Агенцији за привредне регистре или код НБС-а да ли је у блокади – објаснио је Паповић. – Морају да постоје подаци о продавцу: име, презиме и адреса. Проблем је у куповини шверцоване робе – сваки обзиљан дистрибутер задужује се по серијском броју.

Први човек НОПС-а истиче да та организација има свој регистар пријава, у којем има 30.000 регистрованих потрошача. Из тог регистра може се тачно видети на шта се потрошачи највише жале, наводи он, додајући да је највећи број приговора управо на робу која се купује путем интенета.

– Приликом куповине на интернету важе иста правила као за сваку другу, с тим што се даје лагодност да имате право да одустанете, и то мора да буде у уговору јер није куповина у званичним просторијама. Међутим, у исто време се преузима ризик. Тамо где се купи легално, имамо шансе, имамо 80 одсто решених случајева, можемо да се изборимо, а тамо где се то чини илегално, тешко да се потрошачима може помоћи – рекао је Паповић.

Иначе, прошле године је том удружењу стигло 11.517 приговора потрошача на купљену техничку робу, а половина се односила на непостојање гаранције, 22,5 одсто на квалитет робе и услуга, 8,02 одсто на испоруку робе и извршење услуга, а 19,07 одсто на остала питања права потрошача.

Љ. М.

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести