Изложба „Форма 24” УПИДИВ-а у Архиву Војводине

У Архиву Војводине, Жарка Васиљевића 2а, у уторак, 9. новембра у 19 часова отвара се изложба „Форма 24“ Удружења ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Војводине.
tv, muzika, knjige, film, umetnost, pixabay
Фото: pixabay.com

Поставку чине радови 54 уметника, чланова овог струковног удружења из различитих области примењене уметности и дизајна од графичког дизајна, архитектуре и дизајна ентеријера, декоративне пластике, дизајна текстила, декоративног сликарства, фото дизајна, уникатне керамике, примењеног вајарства, конзервације и рестаурације, савременог одевања до теорије ликовне, примењене уметнсоти и дизајна. Поставка је бијеналног карактера. На отварању ће бити уручене и награде Златна форма за најуспешније радове.

Ова манифестација треба да покаже стручној и широј јавност, којим правцем иде развој примењене уметности и дизајна у Војводини, а по речима Здравка Рајчетића, теоретичара уметности и медија, и да пружи увид у друштвена и привредна кретања у држави, али и више од тога. Он указује да примењена уметност, а посебно дизајн, зависе од степена привредног и економског развоја једног друштва, док је дизајн (графички, индустријски, дизајн ентеријера и архитектура) у директној вези са техничко-технолошким условима потребним за реализацију различитих производних концепата. Општи утисак је да у односу на укупан број чланова УПИДИВ-а, има мало излагача, тек око 15 одсто, неке секције и немају своје представнике, али је упркос негативним друштвеним трендовима по уметност задржан висок ниво квалитета. Актуелно време подстакло је чланове УПИДИВ-а на поларизовано кретање, наводи Рајчетић указујући да су се неки уметници окренули себи и својим личним поетикама, док су други остали на линији традиционалног схватања примењене уметности и дизајна, као производње утилитарног естетског производа експонираног на ширем тржишту. Таква ситуација, по његовом мишљењу ни мало не штети даљем развоју ове врсте стваралаштва, већ напротив, добар је показатељ да су поједини ствараоци на простору Војводине још увек будни, упркос свему.

По оцени историчарке уметности Драгане Гарић Јовичић ни на овогодишњој ФОРМИ не мањка свежине и креативности. По обиму материјала и даље предњачи секција за графички дизајн и обликовање књиге, али има добрих радова и из домена текстила, фотографије, илустрације, иконописа, керамике, дизајна ентеријера. Квантитативно је нешто мање радова у односу на претходне године, али је кавлитативно изложба на висини задатка. По њеним речима лакоћа и свежина идеја на радовима млађих аутора, надовезује се на постојаност и квалитет дела старијих чланова удружења, тако да ова изложба на мала врата посткорона ере доноси сазнање да јако мало тога можемо да променимо по питању великих друштвених тема, али зато свој микрокосмос можемо да оплеменимо уметношћу. На радовима старије генерације Драгана Гарић Јовичић уочава велико занатско умеће, док млађи аутори већи значај придају могућностима нових медија. Ипак, она сматра да нема бојазни да ће технологија уништити уметничку потребу за тактилним осетима, не можемо побећи од дигиталних медија, али их не може ни заменити стварним додиром. С обзиром да УПИДИВ за две године обележава 60 година постојања, Драгана Гарић Јовичић апелује да се озбиљније финансије уложе у 25. ФОРМУ како доликује граду који ће бити Европска престоница културе. Изложба траје до 25. новембра.

        Н. Попов

EUR/RSD 117.5832
Најновије вести