Одложен тест ракете компаније милијардера Илона Маска

ЛОС АНЂЕЛЕС: Компанија милијардера Илона Маска "Спејсикс" одложила је тест који би требало да у току лета уништи ракету "Фалкон 9" пошто она избаци капсулу за астронауте, чиме ће се показати да је та свемирска летелица безбедна за астронауте.
Kapsula "Spejs eks" odvojila se od Međunarodne svemirske stanice i započela svoj povratak na zemlju  NASA TV via AP
Фото: NASA TV via AP

Тест је одложен због немирног мора, а компанија ће покушати нову пробу у недељу између 8.00 и 14.00, преноси "Њујорк тајмс".

"Спејсикс" од 2012. године обавља летове за Међународну свемирску станицу за НАСА, али никада до сада није превозила људску посаду, већ само терет. Пре него што буде спреман да почне да превози астронауте НАСА на станицу, "Спејсикс" ће тестирати систем који треба да спаси астронауте у случају да нешто крене лоше током лансирања.

Главни циљ овог теста јесте да покаже да можемо безбедно да превозимо астронауте, рекао је Бенџи Рид, директор мисија "Спејсикс" с посадом, на конференцији за новинаре у петак.

Овај лет ракете "Фалкон 9" с капсулом "Кру Драгон" на врху познат је као тест за напуштање летелице током лета. На њему неће бити астронаута и неће бити попут већине лансирања где се „стварно надамо да неће бити узбудљиво, рекла је Кати Лудерс, менаџерка комерцијалног програма Насе.

Отприлике 84 секунде након лансирања, ракета "Фалкон 9" угасиће својих девет мотора, симулирајући квар, а снажни потисници на "Кру Драгону" ће се упалити да би покренули капсулу. Сила тог изненадног раздвајања уништиће ракету, која ће можда и експлодирати.

Након што досегне надморску висину од око 40 километара, "Кру Драгон" ће откачити "пртљажник“, односно доњу половину свемирске летелице, а мали потисници ће гурнути капсулу у исправну вертикалну оријентацију пре него што се падобрани активирају. Она би требало да се спусти у Атлантски океан само 10 минута након лансирања.

Ако тест буде успешан, следећа мисија "Кру Драгона", када би у ракети требало да буду и два астронаута, Даглас Харли и Роберт Бенкен, могла би да отпочне већ почетком марта.

Успех у тесту напуштања летелице током лета приближио би Насу кулминцији њене стратегије преласка на приватне компаније - "Спејсикс" и "Боинг" - за превоз астронаута. У прошлости је Наса градила и управљала сопственим возилима, попут свемирског шатла.

Прошог месеца "Боинг" је представио своју капсулу звану "Старлајнер", у пробном лету без астронаута, али проблем са сатом свемирске летелице довео је до отказивања планираног слетања на свемирску станицу.

"Боинг" и Наса истражују шта је пошло наопако и Наса ће одлучити да ли ће дозволити астронауте на следећем лету "Старлајнера" или ће захтевати да "Боинг" прво понови пробни лет без посаде.

Од повлачења свемирског шатла 2011. године, Наса се ослања на ракете "Сојуз" које је Русија направила за превоз астронаута у орбиту.

Наса жели да купи још једно или два седишта од Русије, по цени већој од 80 милиона долара по комаду. Ако "Спејсикс" и "Боинг" буду имали додатна одлагања, Наса ће морати да смањи број астронаута на Међународној свемирској станици, што ће ограничити обим научног истраживања, наводи се у тексту "Њујорк тајмса".

EUR/RSD 117.5492
Најновије вести