ЕЛИОТ ГРЕЈ ФИШЕР О ОСТИНУ И НОВОМ САДУ КАО ТАЧКАМА НА ГЛОБАЛНОЈ МАПИ МЕДИЈСКИХ УМЕТНОСТИ Укљученост локалне заједнице је кључна
Када је Нови Сад крајем 2023. године постао члан УНЕСКО Мреже креативних градова у области медијских уметности, придружио се изабраном друштву градова у којима се уметност и технологија стапају у иновативне, ангажоване и савремене форме израза.
Један од таквих градова, са богатим искуством у области медијских уметности је и Остин у америчкој савезној држави Тексас. У разговору са директором организације испред града Остин Елиотом Греј Фишером сазнајемо шта ова титула заправо значи у пракси, како утиче на развој заједнице и који су савети за Нови Сад.
Који је био кључни разлог због ког је ваш град добио титулу УНЕСЦО Креативног града?
- Остин је добио УНЕСКО титулу Креативног града медијских уметности захваљујући органски развијеној заједници независних уметника који раде у области медија, а која се развијала током више деценија – ојашњава Елиот Греј Фишер. - Иако је дуго био познат као „административни град“, као главни град Тексаса, карактеристике које су се почеле формирати 1960-их дале су му другачији идентитет услед утицаја енклава контракултурних уметника и активиста који су заједно градили заједницу у културно конзервативнијем региону.
На који начин је титула утицала на културни и економски развој ваше заједнице?
- Титула УНЕСКО Креативног града медијских уметности помогла је да се јасније дефинише категорија медијских уметности на локалном нивоу. Редовне изложбе и међународне размене које спонзорише град помогле су уметницима који су се раније сврставали у различите области – музику, филм, визуелне и извођачке уметности базиране на технологији – да пронађу шири спектар признатих уметничких израза и више прилика за експериментисање, кроз идентитет медијских уметника повезаних заједничким коришћењем различитих технологија.
Који конкретни пројекти су произашли из чланства у УНЕСКО мрежи креативних градова?
- Након добијања титуле, град је почео да спонзорише редовне изложбе медијске уметности са радовима локалних и међународних уметника из УНЕСКО мреже. У последње време, пројекат City то City, који је осмислила и имплементирала УНЕСКО подмрежа медијских уметности, успешно је омогућио настанак и презентацију колаборативних уметничких дела уметника из више УНЕСКО градова.
Како укључујете локалну заједницу у креативне и културне процесе?
- Комитет за медијске уметности УНЕСКО Остина, који чине званичници града и чланови уметничке заједнице – уметници, организатори и администратори – колективно управља титулом и свим активностима. То укључује догађаје за укључивање заједнице, јавне позиве за изложбе и пројекте, чије пријаве оцењују локални стручњаци. Локална заједница је разлог зашто је Остин и добио ову титулу, па је главни циљ комитета да подржи оно што се већ дешава на сцени и да створи прилике за међународну размену.
Који би био ваш савет Новом Саду, као члану УНЕСКО мреже креативних градова?
- УНЕСКО титула је велика част, која може да се искористи за повећање видљивости и финансијску подршку за развој медијских уметности. Али пре свега, она је признање постојећих снага медијских уметности у историјском и савременом животу града. Савет Остина Новом Саду био би да наставите да улажете у ресурсе - људске, инфраструктурне и друге који су вам донели ову престижну титулу. Уложите време и енергију у односе које вам мрежа омогућава, јер је та мрежа, у својој суштини, заједница људи из градова широм света који су уметност учинили важним делом свог идентитета. Коначно, озбиљно схватите мисију УНЕСКО-а и документе попут Агенде за одрживи развој 2030 и МОНДИАЦУЛТ декларације – јер култура заиста може подићи квалитет живота свима, посебно онима који су маргинализовани или угрожени.