Тема Дневника: Све о нацрту Генералног урбанистичког плана Новог Сада до 2030. године (4)

Стратешке измене Генералног урбанистичког плана Новог Сада до 2030. године, по речима директора “Урбанизма” Душана Миладиновића,  односе се на премештање будућег пречистача отпадних вода из Радне зоне “Север 4” на локацију код Роковог потока у Петроварадину, одређивање 280 хектара на Мајурској ади за централну војну базу, пребацивање транспортног терминала код НИС-ове рафинерије, те пешачко-бициклистички мост уместо оног за друмски саобраћај на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа. Ипак, највише пажње јавности привукла је измена коју ГУП предвиђа за Бродоградилиште.
1
Фото: Dnevnik.rs

У нацрту плана наводи се да „бивше бродоградилиште које се налази на веома атрактивној и вредној локацији већ дужи низ година није у функцији, те се намеће потреба преиспитивања намене тог земљишта.”Даље стоји да ће Новосађани тиме добити “квалитетан излазак на реку, са разноврсним спортско-туристичким садржајима, док ће на простору старог бродоградилишта и садашње касарне речне флотиле, бити формирани комплекси са стамбеним и пословним садржајима, окружени јавним просторима.”

Фото: Dnevnik.rs

У наставку се каже да ће у оквиру ових простора налазити шеталишта, озелењене површине и бициклистичке стазе, и која ће бити приступачна свим грађанима. “Приступачност и привлачност приобаља свим становницима града у таквом решењу постаје нови урбани и социјални квалитет уређења обале, колико према граду толико и према води”,  наводи се у Нацрту ГУП-а.

Ипак, додаје се и да је реализација тог пројекта условљена доградњом насипа, односно система одбране од поплава. Директор “Урбанизма” Душан Миладиновић, током јавних слушања и дебата, истицао је да изградња насипа неће бити финансирана јавним новцем, те да ће појас уз насип и даље остати јавна површина, “пошто нико не може да поседује обалу Дунава”.

Фото: Dnevnik.rs

Што се тиче Бродоградилишта, Миладиновић је става да је он сада недоступан јавности, а планираном изградњом општеградског центра, пет хектара биће предвиђено за спорт, рекреацију и туризам.

Што се тиче саобраћаја, урбанисти су у ГУП уврстили нову концепцију развоја саобраћаја, где је циљ да 40 одсто саобраћаја буде пешачко-бициклистички, 30 одсто јавни градски превоз, а остало ће чинити приватна возила. Из “Урбанизма” су напоменули да ће бити тешко ограничити раст броја аутомобила, али да је намера да грађанима буде брже и једноставније да послове обављају јавним превозом, те да се дестимулише коришћење аутомобила.


Еко-насеље код Мајевице

- У ГУП-у смо код Мајевице предвидели еко-насеље, где ће превасходно бити коришћени обновљиви извори енергије. Остављена је могућност и да се уведе централни систем грејања и хлађења у одређеним деловима града, што смо убацили у ГУП у сарадњи с “Новосадском топланом”. Такав систем ће захтевати да сви такви објекти буду најмање “Б” енергетског разреда. То би била огромна уштеда на нивоу града - напоменуо је Миладиновић.


Као кључну саобраћајницу за растерећење саобраћаја планери су означили Фрушкогорски коридор, којим ће теретни саобраћај из правца југ-север бити измештен на крајњи исток градског подручја, док ће обилазница око града бити комплетирана изградњом обилазнице за Бачку Паланку, која би код Бегеча спајала ауто-пут са магистралом.

Истакнуто је и да је за ширење пешачке зоне у центру града и њено спајање с Дунавским парком, услов изградња јавних гаража чије је пројектовање у току. У ГУП-у, како су напоменули планери, уграђена је и стратегија да се паркирање реши по концепту да станари имају потребан број места, посетиоци колико претекне, док запосленима не би требало да остане ништа. И паркинг боксови ће бити избачени из плана, јер су честе залоупотребе, заузимају више места од паркинга.

Како је речено током јавних слушања, Нови Сад има највише бициклистиких стаза у држави, и то 100 километара, а да је план да се та цифра до 2030. године утростручи. Укидањем пруге Беочин–Петроварадин и спајањем са бившом пругом ка Сремским Карловцима, добиће се 22 километра пешачко-бициклистичког коридора. Уз то, у ГУП-у се планира и пет пешачко-бицклистичких мостова.

Фото: Dnevnik.rs

- Када је у питању пешачки и бициклистички саобраћај, нацрт предвиђа проширење пешачке зоне на Улицу Исе Бајића, део Улице Игњата Павласа, Илије Огњановића и Дунавске улице, што ће омогућити спајање Дунавског парка и Дунавске улице без пресецања токова аутомобила. У плану је и остварење нове пешачке зоне у подграђу Петроварадинске тврђаве, што ће бити омогућено затварањем Београдске улице у Петроварадину за саобраћај моторних возила, осим јавног превоза, а исто важи и за “горњи плато” тврђаве - изјавио је током јавне дебате Александар Јевђенић из “Урбанизма”.

ГУП предвиђа изградњу још два пристана, поред три постојећа, и марине са наутичким центром између Рибарца и Каменичке аде. Поред два постојећа, дефинисана су и места за још три хелиодрома, а одређени су и коридори за ваздушни саобраћај за потребе аеродрома на Ченеју. 

Како је подсетио, нацрт ГУП-а је “померио” централни пречистач отпадних вода из Радне зоне Север 4 на десну обалу Дунава код Петроварадина иза “Победе” и уједно преполовио предвиђено земљиште за његову изградњу. Када пречистач буде изграђен, отпадне воде с бачке стране града пребациваће се цевима преко Жежељевог моста, а испусти канализације у Дунав на кеју биће затворени.

На примедбе поједних грађана да је компликовано допремање оптадних вода до пречистача у Петроварадину, те да ће се ширити непријатни мириси, током јавних слушања Миладиновић је појаснио да је ова локација одабрана као најповољнија, пошто се налази низводно од свих градских изворишта, те да ће само постројење бити покривено, како не би било непријатних мириса.

Светозар Крстић

EUR/RSD 117.1197
Најновије вести