Излет у Нови Сад за нишлијске ученике – 13.500 динара

Овојесењи једнодневни излет из Лознице у Тршић, иако је удаљеност у оба правца 15 километара, прваке је коштао 1.800 динара, мада аутобуска карта на тој релацији износи 200, колико и улазница у Вукову кућу уколико није у питању групна посета, објављују родитељи на друштвеним мрежама.
e
Фото: rts.rs

За петаке из школе која се налази тек пет километара од Београда посета Калемегдану и Етнографском музеју, без ланч пакета – 1.040 динара. Ни виши разреди нису прошли повољније: осмаци који су две ноћи провели у златиборском хотелу са две звездице (по један пун пансион и један полупансион) платили су 18.100 динара, а на Тари нешто мање – 15.000. Ипак, „победницима” се интерно сматрају нишки родитељи који су за једно ноћење у Новом Саду за своје школарце издвојили чак 13.500 динара.

Закон о јавним набавкама примењује се на екскурзије и рекреативну наставу од 2013. године.

– Иако је процес прилично дуг, гарантује најнижу и транспарентну цену, што представља олакшицу школама и родитељима – каже директор „Гранд турса” Петар Кнежевић. – Једна екскурзија не подразумева само хотелску услугу, већ и превоз, водича, којем плаћамо и ноћење, здравствено осигурање, улазнице за дестинације, дневнице за наставно особље... Родитељи ће радо дати новац за приватни час, а када исти наставник крене на екскурзију, дневнице постају проблем. Имајмо у виду да он за један час узме онолико колико му припада за два дана вођења бриге о детету.

Према незваничним подацима, наставницима следује око 1.000 динара по детету, што је, када се прерачуна, импозантна свота, мада се не зна да се било који просветни радник обогатио од кулучког посла који често захтева целоноћно дежурање по ходницима хотела како би се обуздала младеж која се напокон дочепала толико жељене слободе. Одговор се можда крије у упитној ставци „остало”, напомињу родитељи.

– Некадашња калкулативна метода је била да агенцији припадне око 10 одсто зараде, а сада је, у тендерској утрци, цена у сталном паду и питање је до када ћемо моћи да реализујемо своје програме. Дат нам је веома мали простор да пружимо најквалитетнију услугу. Наша дужност је, између осталог, да платимо фиксни део за осигурање и депозит за реализацију, а као посредници сносимо последице за уплаћене аранжмане и ако пропадне хотел или авиокомпанија. Нудимо широку лепезу предлога, али су они само тема разматрања Савета родитеља, који доноси крајњу одлуку.

Јесења сезона је већ реализована, додаје Кнежевић, а најдоминантније иностране дестинације биле су Италија, Чешка, Грчка и Шпанија, на које су отишли средњошколци из целе Србије, што је било договорено пре ступања на снагу Правилника о начину обављања организованог превоза деце.

– Према Правилнику, даље уговарање подразумева да у иностранство иду само четврти разреди средње школе, док ђаци од седмог разреда могу да изаберу домаће дестинације и Републику Српску, за коју имамо врло лепе програме који подразумевају обилазак Вишеграда, Требиња и Мостара – напомиње Кнежевић.


Возач одморан и поуздан

Осим што мора бити психофизички способан да безбедно управља возилом, возач треба имати доказе о активности текућег и претходних 28 дана, те да је истог користио одмор у непрекидном трајању од најмање 11 сати, и чувену квалификациону картицу која гарантује да је у питању професионални возач. На 30 деце требало би да буде присутан најмање један групни пратилац у саобраћају, који је дужан да обезбеди мир и дисциплину током вожње.


Иако у поменутој агенцији нисмо сазнали колико стају понуде са којима су прошли на тендеру, на друштвеним мрежама може се пронаћи да су поједини српски гимназијалци упознали чари древне Грчке за чак 45.000 динара, уз седам дана боравка у хотелу рангираном са две звездице.

Услед непоштовања новог Правилника о начину обављања организованог превоза деце, проблематична документација за пут на заказане и плаћене овојесење излете и екскурзије оставила је хиљаде разочараних ђака испред школских дворишта. Иако као власник агенције подржава увођење реда и стандарда за оваква путовања, Кнежевић признаје да је поменути правилник, који је ступио на снагу од 1. септембра, донео многе проблеме приликом тумачења шта полицијски службеник треба да контролише.

– За негативну слику у јавности не можемо да кривимо само туристичке агенције – истакао је Кнежевић. – Ове јесени се показало да је велика непознаница примена Правилника о превозу деце, по којем је, између осталог, школа дужна да у року од 48 сати пре поласка пријави преглед аутобуса у локалној полицијској станици, наведе податке о превознику, број ангажованих аутобуса, возача и путника, време, место поласка и остале детаље. Пошто их је мало наспрам екскурзијских група, у журби се дешава да полицијски службеници не могу да истолеришу неке измене, рецимо ако је превозник послао један даблдекер уместо два аутобуса или заменио возило због квара.

Како је наведено у документу Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, полицијски службеник, осим алкотестирања, контролише све услове од трећег до седмог члана овог правилника пре поласка. Међу бројним захтевима су важећа регистрациона налепница, потврда о техничкој исправности возила која није старија од 30 дана, осим у случају новопроизведеног аутобуса старости до две године, исправни сигурносни појасеви за сва декларисана седишта, исправан уређај за загревање, хлађење и проветравање возила, тапацирана седишта, основни прибор за хигијену возила, сва обавештења и натписи унутар аутобуса, опрема за пружање прве помоћи...

С. Милачић

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести