Формула успеха фабрике ЈТИ из Сенте: Радите паметније, а не више

СЕНТА: Доласком у Сенту пре 12 година, компанија Јапан тобако интернешнел (ЈТИ) није купила само дотадашњу Дуванску индустрију Сента, него је из ове потиске вароши најзначајнији јапански инвеститор у Србији, али и расадник пословне филозофије која се показује изузетном и међу српским привредницима.
jti senta
Фото: Dnevnik (M. Mitrović)

То је потврђено и на “Каизен дану отворених врата” у фабрици ЈТИ АД Сента, на коме је учествовало око 60 представника из 21 најугледније компаније из Србије, који су били да чују како примена јапанске пословне филозофије Каизен обезбеђује већу ефикасност и продуктивност уз минимална улагања.

Основ Каизен пословне филозофије је – радите паметније, а не више! Како то функционише у Сенти уверили су се представници компанија међу којима су “Горење”, “Хемофарм”, “Мицубиши Електрик”, “Панасоник”, “Карлсберг”, “Хенкел” и других. Уверили су се како је захваљујући доследној примени принципа - да ниједан дан у компанији не може проћи без макар и мале промене на боље - сенћанска фабрика прва по кључним показатељима пословања међу свих 27 фабрика компаније ЈТИ широм света.

Кроз ове сусрете које организујемо већ седму годину помажемо компанијама да напредују, као и да ми дођемо до нових знања с циљем да кроз размену добрих пракси допринесемо развоју привреде у Србији, каже стручњак за примену Каизена у фабрици ЈТИ у Сенти Габриела Захан.

Милош Пузић из компаније “Хемофарм” и један од посетилаца Каизен дана отворених врата каже како су му први утисци да Каизен овде већ живи дуго година и да је саставни део сваког запосленог.

На врло високом нивоу је визуелни менаџмент који јасно упућује запослене на процедуре и на кораке које треба да испрате. Све је на свом месту, наводи Пузић.

Систем континуираног унапређења који је у основи Каизена се у “Хемофарму” примењује већ пет година.

Промена се види и осећа у свакодневном раду, од уклањања непотребних процеса до унапређења сигурности и безбедности на раду, предочава Пузић.

Фабрика ЈТИ у Сенти прва је фабрика у Србији која у потпуности примењује јапанску пословну филозофију Каизен и од почетка примене 2008. године, продуктивност је порасла за 50 одсто, док је количина шкарта смањена за чак 70 одсто. Ово искуство говори да је Каизен један од рецепата за успех на тржишту и управо зато, ЈТИ сваке године заинтересованим компанијама омогућава директан приступ и увид у то како Каизен принципи функционишу у пракси.

Фото: Dnevnik (M. Mitrović)

 

У основи Каизена је принцип сталне „промене на боље“ уз оптималну употребу свих расположивих ресурса, са нарочитим акцентом на иницијативи запослених. Финансијска улагања су мала, али су промене у начину рада и у размишљању људи велике.

Запослени се мотивишу да сами дају предлоге за унапређење свог радног простора и послова које обављају. Најбољи предлози се примењују, а предлагачи награђују. Предлог једног запосленог у ЈТИ фабрици у Сенти донео је компанији уштеду од чак 70.000 долара.

Да ЈТИ АД Сента постиже добре резултате и у светским оквирима говори и податак да је сертификационо тело које функционише на нивоу целе компаније ЈТИ, у 120 земаља и око 40.000 запослених широм света, доделило фабрици у Сенти златни “5С” сертификат, што значи да су сви сектори фабрике у Сенти постигли 99 посто оптималне организације радних места и контроле процеса од могућих 100 посто.

Успешна примена јапанске пословне филозофије у фабрици у Сенти допринела је да је Компанија ЈТИ највећи јапански инвеститор у Србији и четврти највећи порески обвезник са 1,6 милијарди долара уплаћених у буџет од 2006. до краја 2017. године.

Као једина инострана компанија која откупљује домаћи дуван, ЈТИ је највећи произвођач дувана у Србији који у Београду и у фабрици у Сенти ангажује око 1.000, пољопривредника и сезонских радника.

Од куповине фабрике у Сенти, компанија ЈТИ је утростручила удео на тржишту, истовремено извозећи цигарете у Црну Гору, БиХ, Македонију, Хрватску и Албанију, као и дуван у земље ЕУ.

Милорад Митровић

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести