Са сумњивом агенцијом летовање постане катастрофа

НОВИ САД: Да се летовање не би претворило у катастрофу, пре пута потребно је добро проверити с којом и каквом агенцијом се путује и какав се уговор с њом склапа.
turisti more
Фото: pixabay.com

Ситуација које су се дешавале неколико година раније, када су путници, и поред плаћања аранжмана, остали кратких рукава, сада готово да нема, значајан део притужби реши се у корист путника/потрошача, али опреза никад довољно.

Највећи број домаћих туриста се на дестинацији коју су одабрали добро проведе и буде задовољан услугом и испуњењем уговора јер су притужбе ретке. Наиме, у односу на укупан број путника, жали се мање од једног процента, али има и оних који се с одмора врате незадовољни. Домаћи туристи најчешће се жале на квалитет превоза и/или смештаја, потом због удаљености смештаја од мора, има жалби везаних за водиче, као и представнике агенција. Уз то, има и жалби које уопште не зависе од агенције па се неки путници, рецимо, жале због наплате паркинга или великог броја комараца, чак и недовољно сланог мора или да плажа није удобна.

Дакле, почетак сезоне годишњих одмора је на прагу, многи грађани већ обилазе туристичке агенције у потрази за аранжманом који им највише одговара. Притом, наравно, воде рачуна о томе да, бирајући одговарајућу дестинацију, пронађу и понуду најбољу за кућни буyет, али је најважније изабрати агенцију која ваљано ради и повести рачуна о томе да се понуда  поклапа с оним што путник жели.

По речима директора Националне асоцијације туристичких агенција ЈУТА Александра Сеничића, приликом планирања одласка на путовање изузетно је важно да се сви путици добро информишу о агенцији преко које уплаћују аранжман, да пажљиво прочитају програм путовања и да приликом склапања уговора поведу рачуна о томе да се оно што желе да буде саставни део аранжмана налази у уговору.

Уговор не сме и не може бити усмен јер усмени договор не подлеже правним дејствима па зато треба добро погледати програм путовања који агенција нуди, и рецимо, ако се уговара соба с погледом на море, онда тај захтев мора бити саставни део уговора, каже Сеничић.

Како додаје, потребно је и прочитати и упознати се с општим условима путовања да би путници знали и своје обавезе – од тога какви су услови плаћања, до тога до кад може да се откаже путовање и под којим условима то може да се учини.

По његовим речима, путници који нису задовољни одређеном услугом – а најчешће је реч о смештају – одмах треба да контактирају с агенцијом и упуте жалбу јер то омогућава да се проблем реши на лицу места и веома брзо. Он указује и на то да се препоручује прихватање алтернативног смештаја те да се по повратку поново поднесе жалба и захтева умањење цене, а да се пријављивањем недостатка одмах на најбољи начин обезбеђује увид у разлику између онога што је уплаћено и онога што је као алтернатива обезбеђено.


Лоши угрожавају тржиште

Александар Сеничић каже да се на тржишту појављују и туристичке агенције које не раде у складу с важећим прописима и да то наноси велику штету онима који раде уредно.

Да би се избегле непријатности, изузетно је важно да се провери агенција преко које се уплаћује аранжман, купују авионске карте или уговара било какав туристички аранжман. Пословање оних који не раде по прописма угрожава тржиште и баца љагу на огромну већину оних који раде добро, а надлежни органи требало би предузму кораке да се тако нешто не дешава. 


Сеничић каже да туристичке агенције – чланице ЈУТА веома воде рачуна о поштовању уговора и обезбеђују заштиту путницима, те да ЈУТА има и своју арбитражу, по чему је јединствена у овом делу Европе.

Захваљујући пројекту „ЈУТА гаранција путовања”, око 250 туристичких агенција – чланица ЈУТА обезбеђује веома квалитетну заштиту путника. Захваљујући „ЈУТА гаранцији путовања” обезбеђен је повраћај новца путницима у најкраћем могућем року, бесплатан смештај на дестинацији у случају када га туристичка агенција није обезбедила или није платила, бесплатан повратак с дестинације, а у понуди је и могућност обезбеђивања алтернативних путовања у случају када путници нису отпутовали те бесплатна арбитража за случајеве делимичног неиспуњења програма путовања, као и правна помоћ корисницима/путницима и туристичким агенцијама, каже Сеничић. 

По његовим речима, туристичке агенције, чланице ЈУТА, на више од 300 дестинација имају своје представнике, а реч је о око 700 људи, који су на располагању 24 сата и који су спремни да реагују одмах и реше проблем, те да је путницима на распологању и контакт преко друштвених мрежа.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести