Све више младих возача на обуци, а све више их и одлази у ЕУ

НОВИ САД: Недостатак кадрова одређене струке као што су, рецимо, возачи постаје веома алармантан.
Gradski prevoznik Foto: arhiva Dnevnika
Фото: архива Дневника ​​​​​​​

Многи превозници морали су да паркирају своје камионе јер нема ко да их вози, а проблеме имају и они који се баве превозом путника јер недостају и возачи аутобуса. То је и разлог што се многи одлучују да обављају тај посао, а да би и стекли ту могућност, потребно је да направе неколико корака. Они који желе да стекну возачку дозволу за вожњу камиона и камиона с приколицом, односно Ц и ЦЕ категорију, морају да имају возачку дозволу Б категорије и најмање 21 годину, док је за стицање возачке дозволе Д категорије – за возаче аутобуса, потребно најмање 24 године и да две године пре него што се одлуче да полажу за Д категорију, имају у рукама возачку дозволу Ц категорије.

Жеља да се стекну возачке дозволе тих категорија појачана је и тиме што су професионални возачи аутобуса и камиона веома тражени и ван граница наше земље па многи одлучују да каријеру наставе тамо. Тако се, и поред све већег броја оних који стекну возачку дозволу која омогућава да се професинално вози аутобус или камион, практично, ништа не мења јер највише оних који то и учине – одлази из Србије. Не зато што не могу да нађу посао већ зато што су у земљама Европске уније зараде далеко више па ће, кажу стручњаци, тог кадра у Србији и даље недостајати.

Како кажу у ауто-школама које у својој понуди имају обуку за возаче камиона и аутобуса – а нема их много – кандидата је све више. Сви се слажу у томе да су многи одлуку да постану професионални возачи донели с намером да реше егзистенцијално питање и да је, иако се за добијање возачке дозволе за те категорије потребно најмање 21 година, односно 24, највише кандидата старости око 40 година, који се тим послом до сада нису бавили. Такође, слажу се и у томе да број полазника приметно расте и да је готово извесно да ће се тај  тенд и наставити.

Једино место где се у Новом Саду, али и у Јужнобачком округу, може обучити за возача аутобуса је Ауто-школа „Ауто рад”, а по речима директора Владимира Лаловића, у тој ауто-школи обучавају се возачи свих категорија.

Професионални возачи веома су тражени и у Србији и ван ње, а највише наших полазника који стекну то занимање каже да после обуке одмах одлазе јер их чека посао ван земље, каже Лаловић.  Како додаје, код њих се годишње за Ц, ЦЕ и Д категорију обучи око 300 кандидата, од којих око 200 стекне возачку дозволу Ц категорије, а стотинак Д категорије.

Увек је веће интересовање за обуку за професиналног возача камиона јер је то занимање и траженије, а свакако се прво мора имати возачка дозвола Ц категорије да би се могло полагати за Д, наводи Лаловић.

Слично кажу и у Ауто-школи „Алуно”, у којој нуде обуку за Ц и ЦЕ категорију. По речима директора те ауто-школе Немање Жарковића, број полазника сваке године расте.

Ове године је било сигурно 30 одсто више оних који су прошли обуку за возаче камиона него лане, каже Жарковић.

Кандидати углавном, додаје, кажу да ће радити у иностранству, а највише их је старих од 35 до 40 година. 


Обука и за оне који проверавају техничку исправност возила

Владимир Лаловић указује и на то да се на обуку за Ц, ЦЕ и Д категорију све више пријављују и они који раде на местима где се обављају технички прегледи аутомобила.

Од 5. јула 2021. године ће бити неопходно да радници који обављају технички преглед возила имају возачку дозволу за ону категорију возила чију техничку исправност проверавају. То је и разлог што се и контролори пријављују на обуку, а важно је то урадити на време да и у том сегменту не би недостајали кадрови, каже Лаловић.


И у Ауто-школи „Цар” може се обучити за Ц и ЦЕ категорију, а по речима сувласнице Недељке Шарчевић, интересовање за упис све је веће.

Полазника обуке за те категорије више је него лане, каже Недељка Шарчевић и додаје да одмах по упису започиње теоријска обука, а након тога се полаже испит, па се одвија практични део обуке и на крају полаже практични испит, а будући да многи кандидати на тај начин обезбеђују егзистенцију себи и својим породицама, надлежни су спремни да обезбеде довољно термина за полагање.

Обука за возаче камиона и аутобуса прилично су уједначене. Цена обука за Ц категорију креће се од око 68.750 динара до око 70.000, док је за ЦЕ категорију цена од око 48.000 динара до око 49.000. Они који желе да стекну возачку дозволу Д категорије за обуку ће морати да издвоје 75.000 динара. У свим ауто-школама кандидати обуку могу платити у више месечних рата

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести