Шверц и утаје грађани и привреда нерадо пријављују

С пословањем у сивој зони сусрећу се практично све државе и упркос корацима који се предузимају, готово је немогуће потпуно сузбити такав рад.
utaja poreza, pixabay
Фото: Pixabay

Ипак, може се утицати на то да се сива економија и пословање радњи и фирми на црно смање, а инспекције их најефикасније откривају на основу пријава грађана и привреде. Међутим, у 43 републичке инспекције функционално је тек седам контакт-центара, а бројеви на које би се они који желе да пријаве неправилности могли јавити најчешће нису видно истакнути, па неретко грађани не знају коме да се обрате и како то да учине. Трагање за контактима и надлежном инспекцијом, уз често пребацивање одговорности, додатно фрустрира и доводи до неповерења у инспекцијски надзор.

То је и један од разлога што је Акционим планом за спровођење Националног програма предвиђено да се при Министарству државне управе и локалне самоуправе до краја ове године формрира контакт-центар за све инспекције. Управљање тим центром било би поверено јединици за подршку Координационој комисији за инспекцијски надзор, коју су формирали МДУЛС и Национална алијанса за економски развој, уз подршку Европске банке за обнову и развој.

Иначе, свега 26 одсто грађана пријавило би објекат у којем не добију рачун, само 38 одсто би пријавило послодавца који их ангажује на црно, а тек сваки трећи привредник би указао инспекцијама на нелојалну конкуренцију. Уз то, грађани не познају прописе, тако да се у девет од десет случајева обраћају погрешној инспекцији, која пријаве не прослеђује стварно надлежном органу.

– Новим Националним програмом за сузбијање сиве економије предвиђено је успостављање јединственог контакт-центра за све инспекције који би, по оцени НАЛЕД-а и Савеза за фер конкуренцију, знатно олакшао пријављивање и омогућио ефикасније реаговање на пријаве – каже директор за регулаторне послове и сарадњу с државним органима у компанији „Бритиш Америкен тобако”, чланици Савеза за фер конкуренцију, Драган Пенезић.


Повезан са системом еИнспектор

Контакт-центар био би повезан са системом еИнспектор, у оквиру којег је планирано да буду умрежене републичке инспекције, тако да би све имале увид у то на шта се грађани жале, на коју фирму, послодавца... То би им олакшало покретање контроле, а имали би и податке о томе које су фирме потенцијално ризичне и могле би бити предмет њихове контроле у будућности.


Грађани и привредници би контакт-центру подносили представке преко јединственог броја телефона, мобилне апликације или портала,   једноставно и без потребе да познају надлежности инспекција. Грађани би могли упутити и притужбе на рад инспектора, а на основу пријава била би формирана и књига инспекцијске праксе, односно евиденција поступања инспектора на терену, у циљу уједначавања поступака надзора и унапређења више од 1.000 прописа по којима сада инспекције поступају.

Предвиђено је и да се пријаве које буду пристизале у контакт-центар анализирају да би се проценило да ли је потребна реакција инспекција. Оправдане представке биће прослеђиване надлежном органу, а постоји и могућност да се, ако неко жели, у року од 48 сати добије одговор шта је по њиховој пријави предузето, а касније и информацију о исходу надзора.

Д. Мл.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести