Нема ко да вози 4.000 аутобуса и 8.000 камиона

Транспортној индустрији Србије, према проценама представника послодаваца, недостаје око 12.000 професионалних возача, а Немачка организација за међународну сарадњу (ГИЗ) је са транспортним предузећима организовала програм обуке за ово дефицитарно занимање, саопштено је из ГИЗ-а.
autobus vozaci pixabay
Фото: pixabay.com

Наводи се да је у току 2021. године, захваљујући, између осталог, и овом програму обука „Од почетника до професионалног возача”, број професионалних возача са ЦПЦ сертификатом повећан за 238.

Према речима генералног директора “Србијатранспорта” Горана Алексића, иако су зараде за ово дефицитарно занимање знатно повећане, једна од препрека за оне који желе да се њиме баве су строги услови лиценцирања као и висока цена обуке.

450.000динара кошта обука за возаче аутобуса, што је појединима скупо

Каже и да обука за Д категорију, аутобус, кошта 450.000 динара, што је за појединце скупа опција, па држава треба да помогне субвенцијама.

Алексић за ”Дневник” истиче да нам недостаје 12.000 возача, 4.000 у јавном превозу и 8.000 у унутрашњем теретном транспорту.

- У јавном презозу плате су сада од 60.000 до 80.000 динара, а у теретном од 60.000 до 80.000 динара, док су у међунарном и 1.500 евра, али нам возача и даље недостаје, због лоше регулативе и скупе обуке, коју појединци треба да плате из свог џепа .


Мењати закон

– Треба мењати Закон о безбедности саобраћаја на путевима чијом регулативом би требало спустити старосне границе за стицање возачких дозвола. Уместо са 21, односно 24 године, закон треба да дозволи да се возачка дозвола за Ц категорију добија са 18 година, а за Д категорију са 21 годином, што је пракса у ЕУ. Сада се Ц категиорија стиче са 21 годином, а Д са 24 године – појаснио је Алексић за” Дневник”.


Али, ипак, има заинтеросавних за обуку у ЦПЦ центрима, одзив би, каже, био и већи када би цена била прихватљивија. - Привреда би онда брже решила проблем недостатка ове радне снаге – каже Алексић.

У саопштењу ГИЗ-а се наводи да, откако је у 2020. уведен нови начин сертификације возача, у Србији се успостављао систем центара за обуку, сертификовали су се стручни предавачи, регистровали ЦПЦ центри, захваљујући чему сада постоји сертификовано 20 центара за ЦПЦ обуку.

1.500 евра плата у међународном транспорту

Вођа глобалних програма „Миграције за развој” и „Миграције и дијаспора” у Србији и руководилац ДИМАК центра Марија Богдановић је истакла да чињеница да је било 500 пријављених кандидата указује на велику заинтересованост незапослених, поготово угрожених група, да помоћу ове дефицитарне професије унапреде свој социјални статус и формално запослење.    

З. Делић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести