Кинези обарају камате на платним картицама?

НОВИ САД: Домаће тржиште платних картица већ годинама се не мења. Банке клијентима издају картице из програма „виза” и „мастер”. Много ређе издаје се домаћа „дина”, којом је, за разлику од претходне две, могуће плаћања само у Србији.
kreditne kartice, Dnevnik arhiva
Фото: Dnevnik.rs

Како сада ствари стоје, та слика ускоро би се могла променити, односно „дина” би у наредном периоду могла да постане картица којом би се плаћало и ван граница Србије. Наиме, Народна банка Србије покренула је иницијативу о успостваљању сарадње кинеских картичара „Јунион.пеј” и нашег „Дина кард” система, а кинеска страна је предлог подржала. Тако би се у наредном периоду „дина” картица могла кобрендирати с кинеском „јунион пеј” те коначно изаћи на страно тржиште. А какве би још погодности могла донети?

Успостављање те сарадње поспешује и чињеница да у Србији већ неколико месеци послује Кинеска банка. Међутим, то је веома кратак рок, па ће се вероватно на операционализацију тог пројекта још чекати. Све земље у свету воде рачуна о очувању и јачању домаћих картичарских ситема па ће и домаћој „дини”, која има учешће од 30 одсто на нашем тржишту, кинеска ињекција добро доћи.

Чак 70 одсто нашег тржишта држе стане картичне компаније

Очигледно и код нас су картице из система „виза” и „мастер” у првом плану. Код дебитнх картица банке више издају оне из „виза” програма, док је код кредитних „мастер” у благој предности.

По подацима Кредитног бироа Удружења банака Србије, у нашој земљи је пре месец дана било 1.188.530 кредитних картица. За оне који их користе највећи проблем су камате, које се крећу од 1,4 до чак три одсто на месечном нивоу. То значи да на годишњем достижу 16, односно 36 процената. Зато би корисницима картица највише одговарало да приликом евентуалног издавања „јунион пеј” картице кинеска страна на наше тржиште донесе ниже стопе за те риволвинг кредитне аранжмане.

О томе какве су шансе да се то оствари др Алексанадар Васиљевић с Факултета за правне и пословне студије „Др Лазар Вркатић” у Новом Саду каже:

– Мислим да ће на одговор о томе будући клијенти и власници нових картица још сачекати – сматра наш саговорник. – Кинеска банка тек треба да почене да послује са становништвом, а онда ће се видети какву ће пословну политику водити на овом тржишту. Банке издавање нових картица, посебно кредитних, често условљавају и селидбом/преносом плате и рачуна. Многим клијентима ће, чак и да буду понуђени много повољнији услови, бити тешко да промене банку јер прво морају да измире старе обавезе. Свакако ће бити много лакше коментарисати све то када банка из Кине, која ради у Србији, почне да послује с грађанима.


Кинези у експанзији

Компанија „Јунион пеј” бележи брзо освајање тржишта, а Србија би могла бити и добра база за ширење пословања у друге земље у Европи. О томе да мисле да послују озбиљно и на дуге стазе говоре подаци о поузданости коришћења њихових картица јер су снабдевене најсавремнијим системом заштите.


Картица које се код нас најчешће користе – „мастер” и „виза” – највише се употребљавају и у земљама Европске уније, арапске земље користе своје картице, а на азијским тржиштима картице програма „јунион пеј” из Кине су популарне.

Да ли ће све већи долазак туриста из Кине у Европу, па и Србију, допринети већој употреби „јунион пеј” картица показаће време. Ипак, сигурно је да би то могло више заинтересовати трговце на продајним местима, не само код нас већ и у Европи.

Д. Вујошевић

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести