Анет Јаковчић, виолончелисткиња: Хероине се боре за своје снове

Челисткиња чији тон „Бостон Глобе” описује као „срцепарајуће искрену еманацију душе”, Анет Јаковчић, у Нови Сад је дошла због новог Пројекта 22, који заједно представљају Фондација „Нови Сад – Европска престоница културе” и Фестивал НЕО – некласични фестивал класичне музике.
Урош Дожић/Анет Јаковчић
Фото: Урош Дожић/Анет Јаковчић

Она је прексиноћ наступила са пијанисткињом Валентином Ненашевом у Културној станици Свилара и на овом концерту, реализованом у сарадњи са ЕУ Јапан Фестом, две уметнице извеле су дела Бокеринија, Баха, Шумана,  Брамса и Такија.

Подсетимо, на крилатици „За нове мостове”, кроз начела пројекта Европске престонице културе – децентрализацију, повезивање домаће и европске сцене и музику као универзални језик, Пројекат 22 ће до 3. јула симболично представити концепт програма Европске престонице културе за 2022. годину. С тим у вези, ове две врхунске уметнице представиле су нам програмски лук Хероине.

Анет истиче задовољство што је била део овог догађаја и верује да су такви пројекти веома важни јер спајају уметнике и различите културе.

– Никада раније нисам наступала на НЕО фестивалу, тако да сам се радовала што ћу се повезати са новом публиком. Ове године је посебно лепо наступати јер су многи концерти били отказани због пандемије. Мислим да су и публика и извођачи једнако ентузијастични – публика јер ће слушати музику уживо, а извођачи јер се враћају на сцену – истиче виолончелисткиња.

Анет Јаковчић  добитница је прве награде на Међународном такмичењу камерне музике Plowman и Remember Enescu у Румунији у категоријама соло и камерне музике, као и треће награде на међународном такмичењу Fischoff.  Са 16 година почиње студије на универзитету Columbus State, у класи Wendy Warner, а две године касније наставља школовање на конзерваторијуму Њу Енгланд у Бостону, где је и дипломирала. Као члан квартета Ивани, студира камерну музику са Ким Касхкасхиан и члановима Cleveland i Juilliard квартета. Тренутно је на постдипломским студијама на универзитету Моцартеум у Салцбургу, у класи Клеменс Хагена, где је била добитница награде на такмичењу Маинарди.Учествовала је и на бројним летњим фестивалима попут Равел, Fontainebleau i Casals у Француској и Juilliard String Quartet семинара у САД. 

Како сте одабрали програм за новосадски концерт?

– Направила сам овакав репертоар јер су ово класици, добро позната дела у којима виолончело показује свој пун сјај. Дела варирају од барока до романтизма и намера ми је била да се свима свиде. Прва два дела која сам одсвирала представљају лепоту виолончела. Почела сам са Сонатом у А-дуру Луиђија Бокеринија, композитора ране класике, који је и сам био виртуоз на виолончелу. Ова соната садржи племените мелодије и елегантне виртуозне моменте. Следећа на репертоару је била Бахова Трећа свита за виолончело соло, написана у ведром и резонантном Ц-дуру. Изабрала сам ову од шест понуђених свита, јер је веома топла и узбудљива, баш као и лето пред нама. Наредна два дела су интензивна и захтевна, како за виолончело, тако и за клавир. Валентина Ненашева и ја никада раније нисмо наступале заједно, али смо биле узбуђене због ове сарадње. Fantasy Pieces је диван музички комад Роберта Шумана, који од извођача захтева широк спектар емоција. Прва ставка је интимна и меланхолична, друга је живахна и лагана, док је трећа препуна страсти. То је једно од мојих омиљених дела за виолончело. И, коначно, чули сте Брамсову Е-мол сонату, која се сматра важним делом за виолончело и клавир, ремек-делом које често оставља велики утисак на слушаоце. Будући да ја представљам Јапан на овом европском програму, на репертоар сам додала и познату традиционалну јапанску песму под називом Којо но Тсуки, што у преводу значи месец изнад срушеног замка.

Како изгледа Ваш приступ учењу нове музике?

– Увек крећем са читањем музике, то је као кад први пут читате неки роман. Прво покушавам да разумем значење и сврху датог текста. Технички део долази касније. Свирам полако како бих имала времена да детектујем интонацијске проблеме и изазовне делове. Не осећам се лагодно кад изводим дела која претходно нисам одсвирала макар неколико пута. Људи су обично јако фокусирани и интензивни кад наступају и онда ту може доћи до неких неочекиваних грешака, управо због тог фокусираног стања ума. Наступ на сцени је доста другачији од вежбања, тако да је неопходно искуство.

Ваш концерт је обележио један од програмских лукова под називом Хероине, који негује и промовише женску културу, уметност, стваралаштво и који оживљава женско историјско наслеђе, а све у циљу стварања праведнијег друштва. По вашем мишљењу, ко су хероине нашег времена?

– Верујем да су хероине жене, које се боре за своје снове и никада не одустају, чак и упркос очекивањима друштва.

С обзиром на то да је претходна година спречила уметнике да раде и наступају, како сте се носили сапаузомкоју је наметнула пандемија коронавируса?

– Избијање пандемије је било изузетно тежак моменат за музичаре. Када нема концерата, музичари не живе. Покушала сам да извучем најбоље из дате ситуације, те сам одлучила да наставим марљиво да радим и покренем неке нове музичке пројекте као што су снимање и учење оркестарских одломака, што никада раније нисам радила. То је резултирало позивањем на многе фестивале, а дошла сам до ангажмана у Бечкој филхармонији и Бечкој државној опери.

Зашто би све требало посетити Нови Сад 2022. године, када ће град засијати као Европска престоница културе?

– Људи би требало да посете Нови Сад 2022. године да би чули изванредну музику и уживали у атмосфери града!

Г. Гајин

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести