Пред нову сезону у СНП-у: Буџет диктира продукцију

НОВИ САД: Српско народно позориште у нову, 159. сезону улази 27. септембра премијером драме Ане Ђорђевић „Смедерево 1941”, својеврсној посвети глумцима нашег најстаријег националног театра који су 5. јуна 1941. страдали у стравичној експлозији магацина муниције, војне опреме и горива у Смедереву.
s
Фото: S konferencije za novinare u Srpskom narodnom pozorištu

Ауторка текста представу и режира, а у подели су Тања Пјевац, Милан Ковачевић, Гордана Ђурђевић Димић, Алиса Лацко, Јована Мишковић, Вукашин Ранђеловић, Аљоша Ђидић, Тијана Марковић, Милован Филиповић и Марко Жоки Савковић.

Драма је базирана на историјским чињеницама, али се не бави само фактографијом, већ је Ана Ђорђевић дала себи једну врсту уметничке слободе да исприча ову трагичну причу модерним позоришним језиком. Текст је без сумње један од највреднијих који су се у последње време појавили пред нашом публиком, а и сама тема и значај која она има за СНП додатно нас обавезују да приступимо овој представи на најозбиљнији могући начин, речи су директора Драме СНП-а Милована Филиповића.

Он је на конференцији за новинаре подсетио да је овај пројекат требало да буде копродукција Српског народног позоришта и града Смедерева, али када је на тамошњем фестивалу „Тартиф” Игора Вука Торбице, најуспешнија представа СНП-а у последње време, проглашен неподобним, национални театар је одлучио да се из те копродукције повуче.

Ако фестивал иза којег стоји град Смедерево дели уметнике на подобне и оне који то нису, на пожељне и непожељне, проценили смо да онда ниједној нашој представи тамо није место, и да ’Смедерево 1941’ урадимо сами. И та представа ће 27. септембра наћи свој пут до новосадске публике, али како једнако припада и СНП-у и грађанима Смедерева, било би јако добро да у неком тренутку и они ипак буду у прилици да је виде, навео је Филиповић.

Иначе, пре „Смедерева”, 23. септембра, на Камерној сцени је планирана премијера комада „Катар” Огњена Петковића, али је за сада судбина те представе неизвесна. „Ако не буду спремни, неће изаћи пред публику, био је веома јасан Филиповић.

Када је реч о Опери СНП-а, у току су пробе Гуноовог „Фауста”, којег на сцену поставља тандем Александар Николић, редитељ, и Александар Илић, кореограф, двојац заслужан за веома успешну инсценацију „Риголета” на крају прошле сезоне. Премијера „Фауста” планирана је за 2. новембар, а диригент ће поново бити млади италијански маестро Андреа Солинас, који је дириговао и премијером поменутог Вердијевог ремек дела. По речима директора Опере Александра Станкова, почетком сезоне публика ће поново бити у прилици да види Деспићевог „Поп Ћиру и поп Спиру”, док ће сам крај ове и почетак следеће године бити у знаку далеког, али веома значајног гостовања. Наиме, од 28. децембра до 6. јануара Оркестар Опере наступиће у Кини, где ће одржати шест концерата у шест различитих градова.


Најава кадровских освежења

Управник СНП-а др Зоран Ђерић подсетио је на чињеницу да је театар и током лета био прилично активан, и то не само уметничке јединице, већ су решавана и поједина техничка питања, попут оних противпожарних. Он је открио да театар није добио очекивана средства из буџетске резерве, што је пореметило неке програмске планове, али да се наставља са припремом планираних пројеката, с тим да ће се тачно знати шта ће све моћи и да се реализује тек крајем ове године, када буде позната финансијска слика за 2020.

У сваком случају, имамо обећања да бисмо већ почетком следеће године могли да рачунамо на пријем нових кадрова, пре свега у Балету, али и Драми и Опери, као и на увек дефицитарним позицијама у техници, рекао је Ђерић, додајући да је за следећу годину у плану сређивање фасаде, као и сцене „Јован Ђорђевић”.


Први део 2020. обележиће три значајна оперска пројекта. Најпре је већ за јануар планирана Моцартов „Дон Ђованија”, који би се, не као обнова већ као потпуно нова представа, реализовао у сарадњи са Gipac Academy, асоцијацијом која је посвећена промоцији младих талената. У марту ће, пак, бити актуелна копродукција са Иркутском филхармонијом и њиховим камерним хором на реализацији Вердијевог „Реквијема”, док би мај био у знаку „Крос опере”, пројекта који се уз подршку програма Креативна Европа реализује у сарадњи са театрима из Модене и Линца. Светска премијера овог пројекта, у којем СНП учествује са диригентом Микицом Јевтићем, гудачким квартетом и двоје солиста - сопраном Евгенијом Јеремић и басом Страхињом Ђокићем, биће у Модени 8. маја 2020, седам дана касније „Крос опера” гостује у Линцу, да би финале било 21. маја у Новом Саду.

Када је реч о Балету СНП-а, који у новој сезони обележава 70 година од оснивања, у центру пажње биће премијера непролазне „Охридске легенде” Стевана Христића. Премијера је, како најављује директор ове уметничке јединице Тони Ранђеловић, планирана за март следеће године, када и пада јубиларна годишњица, а у представи ће, уз солисте и цео балетски ансамбл, учествовати и Хор Опере СНП-а, као и новосадско Културно-уметничко друштво „Вила” . Кореограф ће бити Владимир Логунов, с тим да ће кореографију за КУД „Вила” припремити Милорад Ломић, сценографију ће потписати Саша Сенковић а костиме Мирјана Маурич. Иначе, СНП ће до краја ове године угостити колеге из „Еуропа балета”, који ће 8. новембра извести предаставу „Волфганг Амадеус” у кореографији Рената Цанеле, с тим да је у плану да се са овом чувеном аустријском компанијом за 2021, када ће Нови Сад понети титулу Европске престонице културе, реализује велики заједнички балетски пројекат.

М. Стајић
 

EUR/RSD 117.6147
Најновије вести